یک کارشناس اقتصادی نسبت به بسترسازی برای پاسخگویی به ورود سالانه یک میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی به بازار کار در 5 سال آینده هشدار داد

به گزارش فارس، دکتر مسعود نیلی دیروز در همایش ملی بهره‌وری و برنامه پنجم توسعه گفت: افزایش تقاضا برای تحصیلات تکمیلی به اندازه یک میلیون نفر در سال باعث می‌شود بازار کار در طول برنامه پنجم به سمت افراد تحصیل‌کرده و متقاضیان خانم تغییر پیدا کند و بنابراین فراهم کردن 2/1 میلیون فرصت شغلی مورد دلخواه این متقاضیان کار بسیار مشکلی خواهد بود.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف  با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف مورد نظر برنامه پنجم در بخش اشتغال باید سالانه یک تا 2/1 میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد شود، اضافه کرد: ایجاد 2/1 میلیون فرصت شغلی در سال با توجه به عملکرد گذشته بسیار بعید به‌نظر می‌رسد و در این زمینه باید جذب سرمایه‌گذاری خارجی مورد توجه جدی قرار گیرد. 

استاد دانشگاه شریف افزود: متأسفانه نرخ بیکاری برای افراد 15 تا 25 ساله افزایش پیدا کرده و دو برابر نرخ بیکاری در افراد بزرگسال محسوب می‌شود.

عدم‌تحقق اهداف رشد بهره‌وری در برنامه چهارم توسعه

رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در این همایش گفت: چون در اقتصاد ما سیگنال‌ها و علامت‌های ضد‌بهره‌وری وجود دارد و بر انگیزه طبیعی که بهره‌وری را در اقتصاد رشد می‌دهد، غلبه می‌کند، بهره‌وری کاهش می‌یابد.  محمد نهاوندیان افزود: یکی از کارهایی که در کشور باید صورت گیرد تمیز بین عدالت و پرداخت یکسان است؛ چراکه در بسیاری از موارد یکسان‌سازی‌‌ها حرکت‌ در جهت مخالف عدالت است.

نهاوندیان گفت: در برنامه چهارم توسعه اهداف رشد بهره‌وری تحقق پیدا نکرد و سؤال این است که آیا بهره‌وری از مقولات ارزشی است و با برگزاری سمینار و نصیحت قابل تحقق است؟

فضای عمومی کشور  در مسیر بهره‌وری نیست

سید حمید کلانتری، رئیس انجمن بهره‌وری ایران گفت: در حوزه بهره‌وری دچار غفلت عمومی در کشور هستیم و فضای عمومی کشور در مسیر بهره‌وری گام بر‌نمی‌دارد.  وی با تاکید بر اینکه به‌رغم هدف‌ها در برنامه چهارم در عمل گام مؤثری در ارتقای بهره‌وری برداشته نشد، رشد دانش و فناوری را لازمه بهبود دانست و افزود: زیرساخت‌های لازم و نیروهای فکری فنی به رشد دانش و فناوری کمک می‌کنند و باید فضا سرشار از نشاط، انگیزه و امید باشد.

کد خبر 108056

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز