مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۴
۰ نفر

بی‌بی‌سی: با اعزام یک تلسکوپ فضایی به مدار زمین، تلاش تازه‌ای برای پیدا کردن سیاراتی مشابه زمین شروع خواهد شد.

  کوروت (Corot) تنها تلسکوپ فضایی است که می‌تواند کرات خاکی که تنها چند برابر زمین هستند و حول ستاره‌های همسایه می‌گردند را ردیابی کند. این فضاپیما می‌تواند به جزئیاتی در مورد این ستاره‌ها از جمله جرم، سن و ترکیب شیمیایی آنها هم پی‌ببرد. این ماموریت را آژانس فضایی فرانسه (Cnes) هدایت می‌کند و کوروت قرار است روزهای  پنجم یا ششم دی پرتاب شود. آژانس فضایی اروپا، اتریش، اسپانیا، آلمان، بلژیک و برزیل شرکای این پروژه هستند. تین لام ترانگ مدیر پروژه کوروت در این‌باره می‌گوید: «انسان از ابتدای پیداش علم نجوم به سایر کرات اندیشیده است. کوروت به ما کمک خواهد کرد تا درک کنیم آیا کرات خارجی مشابه زمین تنها یک رویا هستند یا واقعیت خارجی دارند.»
این ماهواره  ۶۵۰کیلوگرم است و سوار بر موشک «سایوز- ۱-۲بی» از پایگاه بایکونور قزاقستان به یک مدار قطبی به ارتفاع  ۸۲۷کیلومتر پرتاب خواهد شد. کوروت یک تلسکوپ  ۲۷سانتیمتری (قطر آینه) و همچنین چند دوربین سی‌سی‌دی دارد که می‌تواند تغییرات بسیار خفیف در درخشندگی ستارگان را تشخیص دهد. رصد ۶۰هزار ستاره برای یافتن سیارات در اطراف آنها یکی از این وظایف است. ایان راکسبرگ اخترشناس و دانشمند آژانس فضایی اروپا در پروژه کوروت، در این‌باره می‌گوید: «این ماموریت دو هدف عمده علمی را دنبال می‌کند و با قرارگرفتن سیاره میان ما، یعنی ناظر زمینی و ستاره‌ای که حول آن می‌گردد، بخشی از نور ستاره مسدود می‌شود که به این عمل می‌گویند گذر، مثل گذر ناهید از جلوی خورشید. بنابراین کار ما این است که نور ستاره‌ها را اندازه بگیریم و مواظب افت درخشندگی آنها باشیم تا به وجود احتمالی سیارات در مدار آنها پی ببریم.»
در یک دوره دو سال و نیمه، این ماهواره بر پنج یا شش قسمت آسمان تمرکز خواهد کرد، هر بار  ۱۵۰روز. ماهواره هر ۵۱۲ثانیه یک بار درخشش تقریبا ۱۰هزار ستاره را اندازه‌گیری می‌کند و دوربین حساس آن کوچک‌ترین تغییر در درخشندگی را تشخیص می‌دهد. دانشمندان با اندازه‌گیری این تفاوت‌ها، می‌توانند بسیاری از انواع سیارات را پیدا کنند. از سیارات غول‌پیکر گازی گرفته تا کرات کوچک خاکی، اما دانشمندان به ویژه مشتاق به یافتن سیارات کوچک‌تر هستند. تیم محققان انتظار دارد در هر منطقه‌ای که رصد می‌شود حدود ۱۰تا ۴۰عدد از این سیارات کوچکتر و ده‌ها عدد از سیارات بزرگتر گازی را پیدا کند.
کد خبر 10796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز