پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۶
۰ نفر

آزاده مختاری: ظهربود که همراه عکاس روزنامه رسیدیم به آن خانه افسرده و بی‌روح، می‌گفتند خانه یکی از قربانیان است.

 مادرش با چهره‌ای رنج کشیده مقابل در خانه حاضرشد، «خانه نیست رفته کوره آجرپزی» این جمله را مادر پسر 10 ساله‌ای گفت که نامش درمیان قربانیان متهمی بود به‌نام «بیجه» متهم 22ساله که توسط پلیس قیام‌دشت به اتهام تعرض و قتل 16 کودک بی‌گناه بازداشت و پس از آن اعدام شد.

در گزارش پلیس آمده بود که از میان قربانیانش تنها 2 نفر از مرگ نجات یافته بودند و پسر 10 ساله‌ای که ما دنبالش بودیم یکی از نجات‌یافته‌گان این قتلهای زنجیره‌ای بود. او را  در اطراف یک کوره آجرپزی یافتیم. نحیف بود و اثر ضربه سنگینی که متهم بر سرش به قصد کشتنش زده بود، بر سر تراشیده شده‌‌اش نمایان بود.

در چشمانش ترس و خشمی موج می‌زد که هنوز با گذشت چند‌سال با یادآوریش بغض را مهمان گلویم می‌کند. او با نگاهی خشم آلود و پر از حس انتقام با صدایی لرزان از چگونگی افتادن در دام آن معدوم گفت. داستان تلخ او که تمام شد به سراغ خانه متهم رفتیم. او نیز ساکن یک منطقه فقیرنشین بود.

 خانه‌اش، خانه که نبود مخروبه‌ای بود که به آلونکی ویرانه بیشتر می‌مانست تا خانه؛ همسایه‌ها می‌گفتند مرد جوان آرامی بود ولی خودش در اعترافاتش مدعی شد بود در کودکی خود قربانی مردی شده بود که او را دزدیده و در همان بیابان‌ها مورد تعرض قرار داده بود، «هر‌بار که کودکی را می‌کشتم، کمی از حس انتقام خاطره تلخی که در کودکی داشتم کم می‌شد» این جمله را بیجه به‌عنوان انگیزه اصلی ارتکاب جنایاتش گفت.

 بیجه را در ملأعام اعدام کردند تا تاوان سختی بدهد برای کشتن 16 کودک بی‌گناه، اما من از سرنوشت 2 قربانی زنده مانده او خبر ندارم که آیا آنها هم با حسی از انتقام در حال بزرگ شدن هستند و یا... ؟!

سکوت سیاه

در میان انواع آزارهایی که کودکان قربانیان آن هستند، آزار‌جنسی بیش از همه مشمول سکوت می‌شود.«این امکان وجود دارد که کودکان و نـوجوانانی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، از یـک سـری اختـلالات روانی و رفتاری با شـدت کم و زیاد هم در کوتاه‌مدت و هم در دراز مـدت رنـج بـبـرنـد.

 از جـمله ایـن مشـکلات می‌تـوان بـه افـسردگـی، اضطـراب، احساس گناه، ترس، اختلالات جنسی و گوشه‌گیری اشـاره کرد. بستـه به‌شدت حـادثـه، قــربانیان آزار و اذیت می‌توانند ترس و اضطراب خاصـی نسبت به جنس مخالف خود داشتـه بـاشنـد و از خـود رفتارهای نامتعادل بروز دهند.» این جملات را حمید‌رضا زمانی‌نسب -‌ روان‌شناس – می‌گوید و ادامه می‌دهد یکی از دلایل عمده‌ای که یک کودک را می‌تواند در معرض آسیب‌های تعرض قرار دهد، ناآگاهی است.

تاثیرهای ابتدایی و موقتی این سوءاستفاده تا 2 سال پس از اتمام آزار و اذیت ادامه خواهد داشت. این تاثیرات بسته به شرایط و مراحل رشد کودک، متفاوت است. اما به‌طور کلی می‌توان اظهار داشت که شامل این موارد هستند: رفتارهای بازگشتی در کودک (مانند مکیدن انگشتان و خیس کردن جای خواب)، (وجود اختلالاتی هنگام خواب، ایجاد مشکلات در خوردن غذا، مشکلات رفتاری و تحصیلی در مدرسه، و ‌مشارکت نکردن در فعالیت‌های جمعی مدرسه و اجتماع).

زمانی‌نسب تصریح کرد: از سوی دیگر مشکلاتی که پیرو این سوءاستفاده ایجاد می‌شود می‌تواند تا مدت‌ها ادامه داشته باشد و حتی تا دوران بزرگسالی نیز به قوت خود باقی بماند. افرادی که در کودکی، خود به‌نحوی مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند در بزرگسالی دچار افسردگی می‌شوند

 به علاوه وجود اضطراب زیاد در اینگونه افراد می‌تواند منجر به بروز رفتارهای ناهنجار نظیر شراب خواری، استفاده از مواد‌مخدر، حملات ناگهانی استرس، اختلالات اضطراب محیطی و بی‌خوابی شود. بسیاری از قربانیان در زمان بزرگسالی با شریک جنسی خود مشکل پیدا می‌کنند و از نظر جنسی قادر به‌دنبال کردن زندگی سالمی نخواهند بود.

قربانی‌کردن مجدد نیز از دیگر اعمال و رفتارهایی است که اینگونه افراد مرتکب آن می‌شوند. تحقیقات گویای این مطلب است که قربانیان آزار و اذیت جنسی در دوران کودکی، به احتمال زیاد در بزرگسالی، خود دیگران را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند و یا در روابط جنسی سوءاستفاده گرایانه شرکت کنند.

رهایی از افکار سیاه

این روانشناس درخصوص اینکه چگونه می‌شود به این قربانیان بی‌گناه کمک کرد گفت: قربانیان باید سعی کنند هر طور که شده از هر‌گونه احساس گناه چشم پوشی کنند. مطالعه روی کودکان و نوجوانانی که مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند، نشان می‌دهد که حمایت از جانب خانواده، حمایت از جانب اقوام، عزت نفس بالا، و داشتن روحیه مذهبی می‌تواند در کمک کردن به آنها در بهبود از آسیب و صدمه مؤثر باشد.

مشورت با روانپزشک می‌تواند به آنها کمک کند و سبب شود که راحت‌تر به زندگی عادی گذشته خود باز گردند. تحقیقات همچنین اثبات کرده‌اند که مقوله زمان نیز در این مبحث یکی از کلیدی‌ترین شاخص‌ها برای بهبودی محسوب می‌شود.

از بچه‌ها حمایت کنید

نصیحت کلیشه‌ای با غریبه‌ها صحبت نکن در این مورد کاربردی ندارد. بسیاری از افرادی که دست به سوءاستفاده جنسی می‌زنند، جزو آشناهای کودک هستند. به آنها بگویید که هیچ‌کس حق ندارد قسمت‌های خصوصی بدن آنها را لمس کند، اگر والدین در مورد بازگو کردن یک چنین مسائلی با کودک خود راحت نیستند می‌توانند از یک متخصص و یا یک مشاور کمک بگیرند.

با فرزندان خود ارتباط صمیمانه برقرار کنید، آنها را تشویق کنید که در مورد ندانسته‌های خود از شما بپرسند و تجربیات خود را با شما در میان بگذارند. به آنها اهمیت اطلاع دادن را آموزش دهید. سعی کنید دوستان کودک و خانواده‌هایشان را به‌خوبی بشناسید.  به آنها یاد بدهید که رابطه جنسی از طرف بزرگ‌ترها، بد و نادرست است، باید به آنها آموزش دهید که درصورت مشاهده هر‌گونه رفتار مشکوکی خیلی زود به شما اطلاع دهند.

به آنها آموزش دهید که هیچ وقت اجازه ندارند بدون شما سوار ماشین کسی بشوند، حتی اگر آن فرد، آشنا باشد. به آنها بگویید که اشکالی ندارد و این حق آنهاست که اگر دوست نداشته باشند کسی آنها را بغل کند و یا هر گونه ارتباط لمسی دیگری با آنها برقرار کند، می‌توانند از پذیرش آن خودداری کنند.

به‌یاد داشته باشید که حتماً لازم نیست برای سوءاستفاده جنسی فرد به زور متوسل شده باشد، کودکان به‌راحتی اعتماد می‌کنند و به‌دلیل وابستگی، نیاز به تایید شدن و محبت، هر کاری که از آنها خواسته شود را انجام می‌دهند.

همشهری استانها

کد خبر 107761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز