گروه بورس: با وجود آنکه سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد سهام 2باشگاه پرسپولیس و استقلال به‌دلیل زیان‌ده بودن باید در بازار فرا بورس عرضه شود، مسئولان بازار فرا بورس می‌گویند:

سهام این دو باشگاه حتی قابلیت عرضه دراین بازار را ندارد ضمن اینکه سازمان تربیت بدنی هیچ‌گونه همکاری در این زمینه نمی‌کند.

به گزارش همشهری، در شرایطی که سهام 2باشگاه پرطرفدار فوتبال براساس قوانین اصل44 در فهرست واگذاری قرار دارد اما به‌نظر می‌رسد هیچ اراده‌ای برای واگذاری سهام این دو باشگاه وجود ندارد و سازمان تربیت بدنی نیز با وجود مکاتبات طولانی سازمان خصوصی‌سازی‌ هنوز پاسخ روشنی دراین‌باره ارائه نکرده به‌طوری که تاکنون هیچ‌گونه اطلاعاتی از وضعیت صورت‌های مالی این دو باشگاه منتشر نشده است.

بیش از 4 سال است که سازمان خصوصی‌سازی‌ در تلاش است تا سهام این دو باشگاه را واگذار کند ومکاتبات زیادی را با سازمان تربیت بدنی انجام داده اما با وجودآنکه هر بار زمان جدیدی برای عرضه سهام این دو باشگاه تعیین و اعلام می‌شود ولی باز هم واگذاری سهام این دو باشگاه به نتیجه نمی‌رسد.

سازمان خصوصی‌سازی‌ در طول 3سال گذشته بار‌ها از عرضه قریب الوقوع سهام این دو باشگاه خبر داده است اما مشخص نیست بر چه اساسی این وعده‌ها به سرانجام نمی‌رسد.

26 اردیبهشت سال گذشته رئیس‌جمهور طی نامه‌ای به رئیس سازمان تربیت بدنی دستور واگذاری سهام باشگاه‌های ورزشی استقلال و پرسپولیس را به طرفداران آنها صادر کرد ولی با وجود این دستور و برنامه سازمان خصوصی‌سازی مبنی‌بر واگذاری سهام این دو باشگاه در 3ماهه چهارم سال 88، هنوز این واگذاری اتفاق نیفتاده است.

در همین رابطه روز گذشته سید مهدی عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ بار دیگر از واگذاری سهام این دو شرکت در سال‌جاری از طریق فرابورس خبر داد اما مصطفی امیدقائمی مدیرعامل شرکت فرا بورس در این باره گفت:براساس اطلاعاتی که ما در دست داریم سهام این‌دو باشگاه قابلیت پذیرش در فرابورس را ندارد.  به گفته وی به غیراز زیان ده بودن، شرایط کلی این دو باشگاه مطابق استاندار‌دهای بازار فرابورس نیست.

مهدی علم الهدی، مدیر پذیرش شرکت فرابورس نیز در این باره به همشهری گفت: از سال گذشته مکاتبات و جلسات زیادی از سوی فرابورس با سازمان تربیت بدنی انجام شد اما این سازمان هنوز هیچ اقدام عملی در این باره انجام نداده است.

وی افزود: شرکت فرابورس آمادگی کامل دارد تا موضوع واگذاری سهام این دو باشگاه را بررسی کند اما سازمان تربیت بدنی هیچ تمایلی در این باره از خود نشان نمی‌دهد.

عرضه سهام در فرابورس

در همین رابطه سید مهدی عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در گفت‌وگو با ایسنا بار دیگر وعده داد:طبق مصوبه هیات واگذاری قرار است باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در 3ماهه چهارم سال و از طریق فرابورس واگذار شود.

وی با اشاره به اینکه باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌دلیل زیان‌ده بودن نمی‌توانند وارد بورس شوند، افزود: این دو باشگاه قرار است از طریق بازار سوم (فرابورس) واگذار شوند که این بازار نوعی واگذاری از طریق مزایده است.

وی در مورد ارائه اطلاعات این دو باشگاه گفت: باشگاه استقلال اطلاعات مالی خود را ارائه کرده ولی هنوز اطلاعات مالی باشگاه پرسپولیس دریافت نشده است که چون زمان واگذاری 3ماهه چهارم سال تعیین شده لذا این باشگاه باید زودتر اطلاعات خود را ارائه کند.

عقدایی در پاسخ به نحوه واگذاری این دو باشگاه اظهار کرد: مقرر شده است که باشگاه ورزشی استقلال و پرسپولیس در 2بلوک عرضه شوند به‌طوری که بلوک اول به هواداران داده شود و آنها در قالب یک شرکت تعاونی اقدام به خریداری این شرکت کنند و بلوک دوم نیز آگهی شده و به یک بخش خصوصی توانمند که در رشته ورزشی فعالیت داشته و اهلیت ورزشی آن محرز شده باشد، واگذار شود. پاسخ رئیس سازمان تربیت بدنی به ابهامات

علی سعیدلو رئیس سازمان تربیت بدنی در گفت‌وگو با سایت فرارو در باره واگذاری سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال گفت:دولت نمی‌خواهد فقط روی این دو باشگاه تصدی‌گری کند.

از نظر ما استقلال و پرسپولیس نباید فقط به فدراسیون و دولت بچسبند. وی درپاسخ به این پرسش که آیا اراده سازمان تربیت‌بدنی برای واگذاری این‌دو باشگاه قطعی است، گفت: وظیفه سازمان تربیت بدنی برنامه‌ریزی کلان در ورزش است. اراده ما برای واگذاری باشگاه‌ها قطعی است.

در طول این یکسال ما 2یا 3جلسه برای واگذاری داشتیم. سعیدلو در پاسخ به این پرسش که برای واگذاری چه اقداماتی باید انجام شود، تاکید کرد: باید ارزش باشگاه‌ها، میزان بدهی، تراز مالی، برنامه‌ها و... مشخص شود.

باشگاه‌ها باید حسابرس بیاورند و تراز مالی خود را مشخص کنند. برای واگذاری باید قیمت باشگاه‌ها معلوم شود. رئیس سازمان تربیت بدنی در باره نظر کارشناسانی که معتقدند این دو باشگاه برای دولت منافعی دارند و دولت واقعا نمی‌خواهد از اداره آنها دست بردارد، افزود: اداره این دو باشگاه چه منافعی می‌تواند داشته باشد؟ اگر تیم‌ها ببازند ناسزایش را ما می‌شنویم و اگر هم ببرند مدیران عامل خوشحال می‌شوند و بازیکنان پاداش می‌گیرند.

کد خبر 107668

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز