مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

دکتر محمدهادی موذن* پخش برنامه‌ای در زمینه استفاده از مونوریل در کشورهای مختلف، پس از برنامه ورزشی پربیننده‌ای در شبکه سوم تأمل برانگیز بود.

نخست آن که شبکه 3، بیشتر رویکردی ورزشی و نه علمی دارد و پخش این فیلم که پیام نهایی آن دفاع از مونوریل بود، جای سئوال دارد.
البته مونوریل مثل هر پدیده ترافیکی دیگر موضوعی نیست که صحبت له یا علیه آن لزوماً شائبه سیاسی داشته باشد، اما با توجه به مسائلی که در هفته‌های اخیر در این باره در رسانه مطرح شده است، پخش چنان فیلمی در آستانه انتخابات شوراها قابل تأمل است به‌ویژه اگر این موضوع در کنار رویکرد شدیداً منتقدانه اخیر برنامه‌های مختلف صدا و سیما به فعالیت‌های شهرداری تهران قرار گیرد.
نکته آن است که این فیلم آشکارا نشان می‌داد که برخلاف ادعای گوینده و مهمانان برنامه، مونوریل در دنیا، صرفاً در مناطق توریستی و فضاهای سرسبز، آن‌هم در مسیرهایی نه‌چندان طولانی به‌کار گرفته می‌شود. بدین ترتیب به‌رغم تلاش فراوان تهیه کننده فیلم در اثبات مونوریل، فیلم یاد شده خود دلیلی است بر له مخالفان آن، چنان که هیچ شهری در دنیا به‌دنبال استفاده از مونوریل در مسیرهای طولانی نیست.
در این فیلم، معاون پیشین حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نکاتی را بیان داشته است که کاملاً برخلاف اظهار نظر قبلی ایشان بود: «مونوریل را شورای شهر به شهرداری تهران تحمیل کرد.»
پرسش این جاست که اگر مونوریل وسیله‌ای مناسب برای تهران است، چگونه دوستان ما پیش از این از تحمیل آن به شهرداری ناراضی بودند!
طرفه آن که اگر قرار است، مشکل به‌گونه‌ای اصولی حل شود، باید به خبره و کارشناس آن رجوع شود نه به سیاستمداران.

* عضو هیأت‌مدیره سازمان حمل و نقل و ترافیک

کد خبر 10754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز