شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: نوسان و افزایش مداوم نرخ دلار در برابر ریال در بازار تهران دیروز به توقف خرید‌وفروش آن در برخی صرافی‌ها منجر شد.

به گزارش همشهری، هرچند افزایش قیمت دلار تحت‌تأثیر تحولات بازار جهانی و پیش‌فرض‌هایی که  از افزایش قیمت دلار در بازار داخلی حکایت داشت دور از انتظار نیست اما احتمال مداخله دولت برای مدیریت بازار نیز بر نگرانی‌ دست‌اندرکاران بازار می‌افزاید.

دیروز تحت‌تأثیر بازار جهانی و افزایش قیمت دلار در برابر دیگر ارزهای معتبر از جمله یورو که به کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی منجر شده است، قیمت دلار در بازار ارز تهران بین 1042 تا 1050 تومان خرید و فروش ‌شد. قیمت دلار آمریکا در ابتدای سال‌جاری حدود هزار تومان بوده است.

به گزارش مهر براساس شرایطی که دیروز در بازار حاکم بود برخی صراف‌ها در تهران به‌دلیل مشخص‌نبودن قیمت دقیق و در نوسان بودن قیمت دلار، از خرید و فروش دلار در بازار آزاد امتناع کردند.

برخی صرافان تهران نیز به‌دلیل ناپایداری بازار از اعلام قیمت دلار اجتناب می‌کردند و خرید و فروش را متوقف کرده‌بودند.در مقابل افزایش قیمت دلار، نرخ یورو در بازار ارز تهران دیروز به کاهش ادامه داد و از 1310 تومان اواخر هفته گذشته به 1300 تومان در روز گذشته کاهش یافت. قیمت یورو در ابتدای سال‌جاری حدود 1350‌تومان بوده است.

احتمال مداخله دولت در بازار ارز

در همین زمینه محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد وضعیت ریال و موقعیت آن در مقایسه با ارزهای بین‌المللی گفت: نظام ارزی ایران شناور‌مدیریت شده است. در این نظام ارزی، بانک مرکزی محدودیت‌هایی برای نوسان نرخ برابری ریال در مقابل سایر ارزها یا سبدی از ارزها درنظر گرفته است.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با مهر با تاکید بر اینکه بانک مرکزی درصورت مشاهده نوسان شدید، در بازار مداخله کرده و سعی در حفظ ثبات بازار ارز خواهد کرد، افزود: بانک مرکزی با توجه به نوسانات نرخ برابری ارزها نسبت به یکدیگر در بازارهای بین‌المللی، نرخ برابری ریال با سبد ارزی مذکور را مشخص می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: درصورتی که ارزش ریال در بازار ارز داخلی در سطحی کمتر یا بیشتر از نرخ واقعی خود قرار گیرد، مقامات پولی مجبور خواهند بود نرخ مزبور را به‌تدریج اصلاح کنند، ضمن اینکه وجود نظام ارزی شناور مدیریت شده خود حکایت از هدف مقامات پولی کشور مبنی بر حفظ ثبات بازار ارز دارد.

کد خبر 107497

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز