گروه اقتصادی: اعضای شورای‌عالی آمار ایران تصمیم گرفتند تا از این پس مرکز آمار ایران، مرجع رسمی و نهایی تهیه و انتشار آمار در کشور باشد.

درصورت تایید نهایی این تصمیم که در حضور ابراهیم عزیزی معاون رئیس‌جمهور گرفته شده است، دولت مسئولیت بانک مرکزی را در محاسبه شاخص‌های کلان اقتصادی از جمله شاخص‌های پولی به‌ویژه نرخ تورم سلب خواهد کرد.

اعضای حاضر در نخستین جلسه شورای‌عالی آمار ایران در سال‌جاری که سه‌شنبه هفته قبل برگزار شد به اتفاق آرا تصویب کردند از این پس مرکز آمار ایران به‌عنوان تنها مرجع رسمی و نهایی تهیه، اعلام و انتشار آمار رسمی کشور باشد.

براساس این تصمیم، قرار است کارگروهی به ریاست عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران و مشارکت دستگاه‌های عضو در شورای‌عالی آمار تشکیل شود که سازوکارهای لازم را برای اجرایی کردن مصوبه مذکور تهیه و تدوین کنند تا در نشست بعدی تصمیم‌گیری نهایی شود.

به گزارش همشهری، اختلاف بر سر مرجع رسمی تهیه و اعلام شاخص‌های اقتصادی از حدود 2سال قبل مطرح شد و در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری سال قبل با بروز برخی ابهام‌ها نسبت به شاخص‌های اقتصادی، شائبه تغییر مرجع رسمی آمارهای اقتصادی از بانک مرکزی به مرکز آمار ایران قوت گرفت تا آنجا که عادل آذر  هفته گذشته در مراسم معارفه خود از دولت و رئیس‌جمهوری خواسته بود مرکز آمار ایران را به‌عنوان مرجعیت رسمی اعلام شاخص‌ها و اطلاعات رسمی کشور اعلام کنند.

با تشدید اختلاف بین مسئولان بانک مرکزی و مرکز آمار ایران برای محاسبه شاخص‌های اقتصادی، برخی کارشناسان نسبت به احتمال مخدوش شدن داده‌های اقتصادی به‌دلیل ساختار کاملا دولتی مرکز آمار ایران هشدار دادند و خواهان بررسی و اعلام شاخص‌های کلان از سوی بانک مرکزی شدند.سال گذشته محمد رضا فرزین معاون وزیر اقتصاد هم خبر از تشکیل کارگروهی زیرنظر وزارت اقتصاد و دارایی برای تهیه و انتشار شاخص‌های اقتصادی داد که تا‌کنون خبری از جزئیات این طرح منتشر نشده است.

محمود بهمنی‌، رئیس‌کل بانک مرکزی قبلا در واکنش به این اقدام گفته بود: «من اعتقاد دارم که آمارهای اساسی کشور باید از سوی بانک مرکزی ارائه شود اما اگر قانون این موضوع را تصویب کند ما تابع آن هستیم.»

اقدام اخیر شورای‌عالی آمار مبنی بر مرجع شدن مرکز آمار ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که در طول تاریخ اقتصادی ایران همواره بانک مرکزی به‌عنوان نهاد مادر پولی ایران با استقلال نسبی، مسئولیت بررسی و انتشار داده‌ها و شاخص‌های کلان اقتصادی را عهده دار بوده است.

آیا مجلس نسبت به تغییر مرجع رسمی بررسی شاخص‌های اقتصادی واکنش نشان خواهد داد؟

 منابع مختلف محاسبه آماری در ایران 

هم‌اکنون براساس یک توافق نانوشته، مرکز آمار ایران آمار بیکاری و بانک مرکزی نرخ تورم و سایر شاخص‌های پولی و کلان از جمله نرخ رشد اقتصادی را اعلام می‌کنند.

البته در این میان در 2سال اخیر حتی برخی وزارتخانه‌ها مدعی بررسی شاخص‌های اقتصادی شدند از جمله وزارت کار و امور اجتماعی که خواهان سپردن مسئولیت نرخ بیکاری و اشتغال به این وزارتخانه شده بود.

کد خبر 106825

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز