شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

گروه ورزشی: با گذشت چند روز از شکست استقلال مقابل الشباب، هنوز بحث درباره دلایل حذف این تیم ادامه دارد

استقلال در ریاض نمایش بدی نداشت و  می‌توانست میزبان را شکست دهد که همین امر پذیرفتن این شکست را برای هواداران دشوارتر کرده است. در این میان بیشتر انتقادات نسبت به عملکرد دفاعی و همچنین نزول تیم در نیمه دوم است؛ ضعف‌هایی که مجید نامجو مطلق و مرتضی محصص، 2عضو کادر فنی تا حدودی می‌پذیرند و در گفت‌وگو با همشهری دلایل آن را بازگو می‌کنند.

ضعف دفاع تیمی

استقلال با برتری 2 بر یک به رختکن رفت ولی با دریافت 2 گل در شروع و پایان نیمه دوم،  پیروزی را با شکست تعویض کرد تا انتقادات متوجه خط دفاع شود ولی نامجو مطلق معتقد است که ایراد اصلی در دفاع تیمی بوده:« با اینکه 3 گل خوردیم ولی فکر می‌کنم خط دفاع بد کار نکرد.

نمی‌گویم خط دفاع اشتباهی نداشت ولی رعایت نکردن اصول دفاع تیمی دلیل اصلی دریافت این گل‌ها بود.» مربی استقلال اضافه می‌کند:« می‌دانستیم که الشباب بیشتر در عمق بازی می‌کند و با 2 هافبک دفاعی می‌خواستیم راه نفوذ آنها از عمق را ببندیم. در واقع استراتژی ما ایرادی نداشت ولی هافبک‌های دفاعی مان وظیفه شان را به نحو احسن انجام ندادند. »

مرتضی محصص، عضو کمیته فنی باشگاه استقلال هم ضعف دفاع تیم را نمی‌پذیرد و می‌گوید:« پس از آنکه حدود 4 ماه پیش من و نامجو مطلق به کادر فنی استقلال اضافه شدیم و روته‌مولر و کرافت از این تیم جدا شدند،

شرایط دفاعی تیم بهتر شد و دفاع تیمی استقلال پیشرفت کرد. این مسئله را می‌توانید از آمار و فیلم‌های مسابقات متوجه شوید.»گل‌های دوم و سوم الشباب از سمت راست به ثمر رسید تا استفاده از محسن یوسفی در پست دفاع چپ با انتقاد روبه‌رو شود ولی نامجو مطلق از این تصمیم دفاع می‌کند:« محسن یوسفی در بازی‌های قبلی در این پست خیلی خوب جواب داده بود و یکی از بهترین‌های ما بود اما در این بازی نسبت به شرایط تیم افت کرد.»

خستگی در نیمه دوم

استقلال در نیمه اول برتر از الشباب بود و حتی می‌توانست با اختلاف گل بیشتری به رختکن برود ولی در نیمه دوم تیم میزبان فشار زیادی وارد کرد و توانست جریان بازی را تغییر دهد. مربیان استقلال خستگی را دلیل اصلی این عقب نشینی می‌دانند. نامجو مطلق می‌گوید که کادر فنی هم موافق عقب‌رفتن خط دفاع نبوده:« تلاش زیادی کردیم تیم را به جلو بیاوریم ولی خستگی و فشار الشباب موجب شد تا تیم عقب برود.»

محصص هم درباره دلیل نزول تیم در نیمه دوم می‌گوید: «در شروع این نیمه، بازیکنان تمرکز ذهنی کافی نداشتند و به همین دلیل گل خوردیم. بعد از آن هم فاصله بین خطوط زیاد شد ولی عدم‌استفاده از موقعیت‌های گل، دلیل اصلی شکست ما بود.»

اما دلیل اضافه شدن فاصله بین خطوط چه بود؟ محصص اضافه می‌کند:« به پایان فصل رسیده‌ایم. تیم به‌دلیل بازی در لیگ برتر،  جام حذفی و لیگ قهرمانان خسته است. علاوه بر این، تیم توقفی طولانی در فرودگاه دوبی داشت. 2عامل خستگی و بعد مسافت باعث شد هافبک‌های دفاعی و هجومی ما دوندگی‌ای که انتظار داشتیم را نداشته باشند.»

نداشتن هافبک دفاعی جایگزین

هافبک برزیلی استقلال، یکی از آماده‌ترین بازیکنان این تیم در این فصل بوده و تعویض او در نیمه دوم غیرمنتظره بود، به‌ویژه اینکه به‌نظر می‌رسید در آن لحظات تیم نیاز به یک هافبک دفاعی جدید دارد. نامجومطلق در این باره می‌گوید: «ما روی نیمکت هافبک دفاعی نداشتیم. به علاوه فکر می‌کنم ورود جباری اثر مثبتی داشت.

ما جباری را با توجه به تجربه و تکنیکش برای کنترل بازی به زمین فرستادیم و به جز پاس اشتباهی که قبل از گل سوم داشت، بد کار نکرد.» محصص هم می‌گوید: «به‌نظر من این یک تعویض خوب بود چون جان‌واریو خسته شده بود و ما تحت فشار بودیم. ما میلاد نوری را هم به‌عنوان هافبک دفاعی داریم ولی او مدتی مصدوم بود و آمادگی کافی ندارد.»

کد خبر 107489

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز