شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۰
۰ نفر

رئیس شورای شهر، سخنگوی شورای شهر و شهردار تهران علاوه بر لزوم صدور شناسنامه فنی ساختمان، بر نظارت بیشتر هنگام ساخت نیز تاکید کردند

مهدی چمران به‌عنوان رئیس شورای اسلامی شهر تهران و رئیس شورای‌عالی استان‌ها اگر چه با توجه به وضعیت جغرافیایی تهران و وجود گسل‌های زلزله، بهترین راه مقابله با تخریب ساختمان‌ها در برابر زلزله را مقاوم سازی ساختمان‌ها می‌داند اما در عین حال حمایت خود از دفترچه فنی ساختمان را نیز منوط  به اینکه با این اقدام نه سد جدیدی در مقابل مردم شکل گیرد و نه بهانه‌ای برای گران‌شدن هزینه ساخت‌وساز فراهم شود، می‌کند.
وی به امید آن روزی است که عمر مفید ساختمان در تهران با نظارت، تهیه و تأمین مصالح استاندارد ساختمانی از 29‌سال به 100 برسد.

به اعتقاد چمران گرچه زمان و چگونگی وقوع زلزله معلوم نیست اما عقل حکم می‌کند کار پیشگیری را درپیش گیریم. وی در عین حال که ابراز امیدواری می‌کند روزی صدور شناسنامه فنی ضمیمه سند مالکیت شهروندان باشد اما در عین حال ساختن خانه‌های مقاوم با اصول مهندسی درست را مستلزم زمان بیشتر و هزینه بالاتری می‌داند.

با این حال ترکاشوند، رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران معتقد است: اگر شناسنامه فنی ساختمان همزمان برای همه ساختمان‌ها به اجرا درمی‌آمد، هیچ بهانه‌ای برای گران‌فروشی نبود.

وی حتی افزایش قیمت ساختمان را هم درصورت وقوع، تورمی ندانسته و معتقد است که این افزایش قیمت بابت افزایش کیفیت ساخت‌وساز است و همانطور که در شرایط عادی مردم بابت کالاهای با کیفیت‌تر پول بیشتری می‌پردازند، این مسئله در مورد مسکن نیز مصداق دارد.

ترکاشوند شیوه اجرای طرح شناسنامه فنی را پلکانی اعلام کرد، زیرا مسئولان چنین صلاح دیدند که به‌منظور جلوگیری از بروز هر مشکل احتمالی، این طرح به طور تدریجی صورت اجرایی به‌خود گیرد.

 وی معتقد است اجرای تدریجی شناسنامه فنی باعث می‌شود تا مشکلات پیش‌بینی نشده در این مسیر به درستی شناسایی شوند که با رفع آنها زمینه برای کیفی‌سازی‌ ساختمان‌ها فراهم خواهد شد.

از سوی دیگر هیربد معصومی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز با ابراز تأسف از اینکه مقررات ملی ساختمان به‌گونه‌ای تدوین شده که برای املاک زیر 100‌متر و خانه‌های روستایی قابلیت اجرا ندارد، معتقد است: در تهران 900‌هزار دستگاه ساختمان وجود دارد که 30‌درصد آنها زیر 100‌متر مربع هستند بنابراین برای اجرای مقررات ساختمان در این 30‌درصد با مشکل مواجه هستیم.

خسرو دانشجو، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران اما از زاویه دیگری به این موضوع می‌پردازد. وی معتقد است باید چشمانمان را به روی واقعیات باز کنیم و به اهمیت مصالح ساختمانی و کارگران ماهر در استحکام بناها بپردازیم.

به‌نظر دانشجو امروزه استفاده از مصالح غیراستاندارد و به‌کارگیری نیروی کار غیرماهر و مهندسان بی‌صلاحیت به وفور به چشم می‌خورد.

بنابراین از نظر سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با شناسنامه فنی ساختمان مشکلات ما حل نمی‌شود، بهتر است برای تکمیل این زنجیره پیگیری‌های لازم صورت گیرد تا ساختمانی متشکل از مصالح استاندارد و نیروهای متخصص ناظر داشته باشیم و عمر مفید ساختمان‌ها را بالا ببریم.

وی از نبود نظارت در این‌باره اظهار گلایه‌مندی کرده و  می‌گوید: فردی وجود ندارد که از دست‌اندرکاران ساختمان امتحانی بگیرد و بدین‌ترتیب است که هر فردی ادعا می‌کند کارگری ماهر است.

 در این باره به‌نظرات محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز باید اشاره کرد. وی در یکی از جلسات اخیر شورای شهر اعلام کرد که مدت‌هاست پیگیر آیین‌نامه اجرایی ماده‌33 نظام مهندسی است اما حاضر هم نیست به‌عنوان شهردار تهران توافقنامه‌ای را اجرایی کند که به‌جای کیفیت، جنبه شکلی کار را دنبال می‌کند.

اشاره شهردار تهران به اجرای توافقنامه‌ای بود که سال گذشته با وزیر مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی کشور بر سر اجرای شناسنامه فنی ساختمان به امضا رسانده بودند.

قالیباف در این باره خواستار برخورد با تخلفات نظارتی از سوی برخی مهندسین ناظر شد که به‌جای انجام وظایف ذاتی خود بدون حضور سر ساختمان حتی از راه دور سلامت سازه‌ها را تأیید می‌کنند.

وی گفت: به هیچ‌کدام از مسائلی که باید در نظارت و کنترل در نقشه‌ها و زمان ساخت تا پایان کار رعایت شود توجهی نمی‌شود؛ برای مثال در برخی مواقع افراد مواردی را امضا می‌کنند که حتی ساختمان مذکور را ندیده‌ و در زمان ساخت ناظر آن نبوده‌اند.

شهردار تهران خواستار آن شد که از سوی شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی این تخلفات پیگیری شود و به‌صورت کارنامه‌ای مشخص به اطلاع مردم برسد.وی در اجرای مقررات ملی ساخت ‌و ساز بر لزوم رعایت حال اقشار مستضعف جامعه و سرانه درآمدی افراد تأکید کرد و گفت: ما در بافت‌های فرسوده با افرادی سرو کار داریم که حتی با وجود بخشش همه بدهی‌های قبلی و صدور پروانه ساختمانی رایگان و انواع تسهیلات و تشویق‌ها، باز هم کاری برای نوسازی ملک فرسوده‌شان نمی‌توانند بکنند و چشمشان به دست ماست.

شهردار تهران ادامه داد: ما نمی‌توانیم به این اقشار برای ساخت‌‌وساز فشار بیاوریم زیرا ساخت‌وساز قبل از اینکه یک بحث فنی و مهندسی باشد موضوعی فرهنگی و اجتماعی است.

کد خبر 107464

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز