چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

معروف است که می‌گویند دانه سیب، به صورت بالقوه سیب است؛ یعنی دانه سیب، سیب‌شدن را در خود دارد و چنانچه در شرایط مساعد کاشته و نگهداری شود، ظرف مدتی، بالفعل سیب می‌شود.

 حال حکایت تصادف بالقوه‌ای است که این راننده کامیون با خود حمل می‌کند. خودرویی که این راننده با سهل‌انگاری حمل می‌کند نیز مانند آن دانه سیب است؛ با این تفاوت که این خودرو، بالقوه یک تصادف تمام‌عیار را در خود پنهان کرده است؛

یعنی کافی است طناب‌نازک پشت این خودرو به مرور زمان باز یا پاره شود و خودرو از کامیون بیرون بیفتد و با خودرو‌های پشتی تصادف کند. به هر حال از آنجا که برخی راننده‌ها عادت دارند کارشان مصداق ضرب‌المثل «هلو برو تو گلو» باشد، به نکات ایمنی توجه چندانی نمی‌کنند و با جان و مال دیگران یه‌قل‌دو‌قل بازی می‌کنند.

دکتر و مهندس

معلوم نیست چرا هر قدر دنیا به این سمت‌‌وسو می رود که هر حرفه و فنی در جایگاه خود با ارزش و قابل احترام است اما در فرهنگ ما همچنان فقط پزشک و مهندس دارای جایگاه اجتماعی بالا قلمداد می‌شود.

برای نمونه حتی شخصیت‌های مثبت سریال‌های پاپ‌کورنی تلویزیون هم، هر طور که بخواهند با راننده آژانس، سرایدار، منشی، کارمند و... صحبت می‌کنند و جالب اینجاست که رفتار آنها در سریال‌های یاد‌شده عادی تلقی می‌شود.

البته آنها با دکتر و مهندس‌ها با احترام کامل صحبت می‌کنند و نتیجه هم گسترش همین فرهنگ غلط برخورد بد با صاحبان برخی مشاغل می‌شود. بگذریم از اینکه ما در ستون درشهر چه خبر، تمام اصناف را از زیر تیغ تیز انتقاد می‌گذرانیم اما در همین ستون نیز به رفتار برخی پزشک‌ها و مهندس‌ها نیز انتقاد‌های تندی داشته‌ایم.

تمام اینها به این دلیل است که شرافت و برتری انسان‌ها فقط با تقوی و درستکاری آنها سنجیده می‌شود نه حرفه‌ یا پست و مقامشان. کمی بیشتر به نوع قضاوت و ارزش‌گذاری خود در مورد دیگران بیندیشیم.
 
برخورد دوگانه

برخی والدین در مورد کودکان خود، برخورد‌های دوگانه‌ای دارند که بد نیست به مناسبت فراررسیدن فصل‌توت‌خوری به یک مورد آن اشاره کنیم. برای نمونه چنانچه کودکی برای توت‌خوری، یک‌شاخه درخت را پایین‌کشیده و آن‌را بشکند از نظر والدین یاد‌شده هیچ‌ اشکالی ندارد اما اگر همین پدرومادر به‌ظاهر آرام، جای کفش کودک دلبند خود را روی صندوق خودروشان ببینند حسابی از خجالت کودک بی‌ادب و... در می‌آیند.

به هر حال به نظر می‌رسد با وجود اینکه این‌روز‌ها بسیاری از درختان توت جایشان را به مجتمع‌ها و خیابان‌ها داده‌اند، اما هنوز هم در گوشه‌و‌کنار شهر چندتایی از آنها ریشه‌ در خاک دارند.

برای نسل امروز که بیشتر به جامعه مدرن شهری عادت کرده است، حفظ یک درخت توت معنای چندانی ندارد و با دیدن این درختان و میوه‌های تازه آنها در فصل بهار‌(شاید هم میوه‌های کال) به بازیگوشی خود ادامه می‌دهند. بنابراین بهتر است کسانی که شکستن شاخه‌های درختان توت و شاه‌توت را توسط بچه‌ها می‌بینند به آنها توضیح دهند که حفظ این درختان کم‌تعداد یک وظیفه شهروندی است و با از بین‌بردن آنها خودمان را از داشتن‌شان در آینده محروم می‌کنیم.

تاریخ انقضا

برخی از کارخانه‌های تولید فراورده‌های غذایی با ابتکاری خلاقانه مدت‌زمان مصرف محصولاتشان را افزایش داده‌اند. طی این ترفند،کافی است مهر تاریخ تولید، انقضا، سری‌ساخت و قیمت روی کالا کمرنگ چاپ شود.

خریدار و مصرف‌کننده نیز از آنجا که نمی‌تواند تاریخ انقضا را تشخیص دهد، آن‌را مصرف می‌کند. این ترفند تولید‌کننده‌های ماد‌ه‌غذایی برای برخی فروشندگان هم مفید واقع شده است. آنها  با درج نامشخص تاریخ انقضا و قیمت فروش می‌توانند جنس‌شان را با سود بیشتر و به مدت طولانی‌تری به‌ فروش برسانند.

کد خبر 107334

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز