چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دیوید کامرون، رهبر محافظه‌کاران انگلیس با جلب نظر حزب لیبرال دمکرات و ائتلاف با این حزب، سرانجام توانست به 13 سال حکومت حزب کارگر در این کشور پایان دهد و به مقام نخست‌وزیری انگلیس برسد

پس از 5 روز رایزنی‌های فشرده سیاسی در انگلیس، سرانجام محافظه کاران با لیبرال‌دمکرات‌ها برای تشکیل نخستین دولت ائتلافی انگلیس در 70 سال گذشته به توافق رسیدند و به همین خاطر گوردون براون مجبور به استعفا از مقام نخست‌وزیری و رهبری حزب کارگر شد.

براون استعفانامه خود را به‌طور رسمی در کاخ باکینگهام تسلیم ملکه کرد و طبق یک سنت توصیه کرد که دیوید کامرون جانشین وی شود. براون در ژوئن ۲۰۰۷ به‌عنوان نخست‌وزیر جانشین تونی بلر شده بود.

دیوید کامرون پس از رفتن به کاخ باکینگهام برای دریافت درخواست رسمی ملکه برای تشکیل دولت بعدی انگلیس به همراه نیک‌کلگ، رهبر حزب لیبرال دمکرات وارد ساختمان شماره 10 خیابان داونینگ شد.

براساس توافق دو طرف نیک کلگ قرار است به‌عنوان معاون نخست‌وزیر فعالیت کند و همچنین 4 وزیر کابینه ائتلافی هم از حزب لیبرال دمکرات خواهند بود. این برای نخستین بار در تاریخ انگلیس است که احزاب محافظه‌کار و لیبرال دمکرات به یک توافق تقسیم قدرت در این کشور دست پیدا می‌کنند. تشکیل دولت ائتلافی در انگلیس هم از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بی‌سابقه بوده است.

حزب محافظه‌کار در انتخابات پارلمانی این کشور توانست بیشترین کرسی‌‌های پارلمان را به دست بیاورد اما برای تشکیل دولت اکثریت کرسی‌های پارلمان را در اختیار نداشت.

رهبران حزب کارگر که به‌عنوان حزب حاکم برای تشکیل دولت اولویت قانونی داشتند در روزهای گذشته تلاش گسترده‌ای برای جلب نظر لیبرال دمکرات‌ها کردند اما سرانجام این محافظه‌کاران بودند که توانستند برنده این رقابت سخت سیاسی شوند.

کامرون روز گذشته در هنگام ورود به دفتر نخست‌وزیر اعلام کرد که وی و نیک کلگ اختلافات حزبی را کنار خواهند گذاشت و برای منافع ملی همکاری خواهند کرد. وی همچنین وعده داد به مشکلات اصلی انگلیس از جمله کسری بودجه و مشکلات اجتماعی رسیدگی کند و برای بازگرداندن اعتماد به نظام سیاسی کشور تلاش کند.

کامرون‌ 43 ساله که جوان‌ترین نخست‌وزیر انگلیس در 200 سال گذشته به حساب می‌آید در مقابل دفتر نخست‌وزیر انگلیس گفت: ما باید به سختی کار کنیم و این دو حزب می‌توانند دولتی باثبات که انگلیس به آن احتیاج دارد را تشکیل دهند.

کمتر از ‌‌٩٠ دقیقه قبل از سخنرانی کامرون، براون با صدایی لرزان یک سخنرانی خداحافظی کوتاه را در این دفتر انجام داد و این ساختمان را با چشمانی اشکبار به همراه همسر و فرزندانش ترک کرد.

نیک کلگ هم در یک نشست خبری پس از اینکه قانونگذاران حزب وی به‌طور قاطع از تصمیم وی برای ائتلاف با کامرون حمایت کردند، گفت: ما قصد داریم یک نوع جدید از دولت را در انگلیس تشکیل دهیم.

حزب محافظه‌کار انگلیس اعلام کرده است که در دولت جدید انگلیس ویلیام هیگ، رهبر سابق این حزب به‌عنوان وزیر امور خارجه، جورج اسبورن قانونگذار ارشد این حزب به‌عنوان وزیر خزانه داری، لیام فاکس دیگر قانونگذار این حزب به‌عنوان وزیر دفاع و اندرو لنسلی به‌عنوان وزیر بهداشت منصوب شده‌اند.

علاوه بر معاونت نخست‌وزیر که به رهبر حزب لیبرال دمکرات رسیده است 4 وزارتخانه هم در اختیار این حزب خواهد بود. همچنین گفته می‌شود که دوطرف توافق کرده‌اند که در مجموع 20پست دولتی در دست لیبرال دمکرات‌ها باشد.

دولت‌های ائتلافی در انگلیس سابقه چندان درخشانی ندارند و چنین کابینه‌هایی در تاریخ انگلیس پس از مدت کوتاهی سقوط کرده‌اند. کامرون و کلگ در حالی روز گذشته درباره تشکیل دولتی با ثبات ابراز امیدواری کردند که در گذشته نخست‌وزیران دولت‌های ائتلافی انگلیس پس از گذشت مدت کوتاهی از عمر کابینه خود پارلمان را منحل و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده‌اند.

بعضی منابع خبری در انگلیس دلیل استعفای شبانه براون را که در آخرین ساعات سه‌شنبه شب انجام شد، توصیه مقامات بلندپایه حزب کارگر به او می‌دانند. رهبران حزب کارگر به براون توصیه کردند که با توجه به میزان آرای این حزب، تلاش برای باقی ماندن در قدرت را متوقف کند و از قدرت کناره‌گیری کند.

کد خبر 107313

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز