گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: همزمان با شروع ایام سوگواری بانوی دو عالم، مجموعه تئاتر شهر به‌مدت 3 روز تعطیل می‌شود

و نمایش‌های مجموعه تئاترشهر به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) از شنبه 25 اردیبهشت‌ تا دوشنبه 27 اردیبهشت‌ اجرا نخواهد شد.

اما تالارهای وحدت، سالن اندیشه و سالن ماه حوزه هنری، تماشاخانه‌های سنگلج و تماشاخانه شماره 2 ایرانشهر همزمان با ایام فاطمیه میزبان 6 نمایش مذهبی خواهند بود. نمایش‌های «به خواب من هم بیا»، «بانوی بی‌نشان»، «مثل پروانه»، «مردود خرداد»، «سر بر سریر صبح» و «خورشید جاودان» در این ایام روی صحنه خواهند بود.

در تالار وحدت نمایش «به خواب من هم بیا» به نویسندگی بابک رفاهی و کارگردانی محمدرضا مداحیان کاری از گروه فرهنگی هنری تراب اجرا می‌شود. این نمایش به زندگی یک خانواده‌ از اقلیت‌های مذهبی می‌پردازد که پسر آنها تصمیم می‌گیرد نقش حضرت عباس(ع) را در یک تعزیه اجراکند اما این مسئله با مخالفت خانواده مواجه می‌شود و در نهایت، حضرت فاطمه(س) به خواب تک تک اعضای خانواده می‌آید و پسر آنها نیز آن نقش را می‌خواند‌. ا

سدالله بابایی، فرهاد بشارتی، حسین میرزاییان، پژمان کاشفی، وحید کریمی، ابوالفضل فیاضی، سیروس تقی‌نژاد، مجید خضری‌ و علیرضا ارشدی در این نمایش
 90 دقیقه‌ای بازی می‌کنند. نمایش به‌خواب من هم بیا، در ساعت 19:30 در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود.

اما در تالار سنگلج به مناسبت این ایام 2 نمایش به روی صحنه رفته‌است. «مثل پروانه» و «مردود خرداد» نمایش‌هایی هستند که در این تالار به اجرا گذاشته شده‌اند و نکته مهم این است که تماشاگران می‌توانند با ارائه یک بلیت به تماشای این دو نمایش در ساعت‌های 18:45 و 20 بنشینند. این دو نمایش در هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی شرکت کردند و جوایزی هم به‌دست آوردند.

نمایش مثل پروانه به نویسندگی و کارگردانی سیدعلی موسویان درباره پسری است که در شرایط بد مالی به‌سر می‌برد و اتفاق دزدیده‌شدن فیش حج پدرش متوجه اوست. در این نمایش علیرضا مهران، صفورا کاظم‌پور، سپیده پهلوان‌زاده، محمد ربانی، محسن زین‌العابدین، ابوالفضل حاج علی‌خانی و محمد زوار بی‌ریا ایفای نقش می‌کنند.

مردود خرداد، نمایش دیگری به نویسندگی سیدعلی موسویان و به کارگردانی محمد بی‌ریاست که زندگی دختری را روایت می‌کند که توسط والدینش فروخته می‌شود و پس از سال‌ها به این مسئله پی می‌برد. مرجان قمری، تینو صالحی، علیرضا مهران، سیدعلی موسویان، دیبا نادری، راحیل رستمیان و امیر کربلایی‌زاده در این نمایش بازی می‌کنند.

در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر نمایش «سر بر سریر صبح» به کارگردانی صادق داوری‌‌فر اجرا می‌شود. داستان این نمایش در مورد حضرت علی(ع) است که بعد از غصب خلافت، برای گرفتن حق خود به‌همراه حضرت فاطمه زهرا(س) به در خانه بزرگان مدینه می‌رود تا غدیر و بیعت را تذکر دهند. سعید چنگیزیان، رضا آفتابی و مسعود رحیم‌پور در این نمایش بازی می‌کنند. ساعت اجرای این نمایش 17:30 است.

حوزه هنری هم در این ایام میزبان 2 نمایش است. نمایش «بانوی بی‌نشان» به کارگردانی کوروش زارعی و به نویسندگی سید حسین فدایی حسین دوازدهمین سال اجرای خود را تجربه می‌کند. این نمایش 70 دقیقه‌ای در تالار اندیشه حوزه هنری با بازی بازیگرانی همچون کاظم نظری، علی فرحناک، محمدرضا آزاد، مجید امیری، حسن اردستانی، سید مهدی میرغیاثی، سید حمید لاجوردی، محسن آقا محسنی، لیلا سادات موسوی، وفا طرفه، زهرا محمد باقری، زکیه بهبهانی و آمنه حسینی به روی صحنه می‌رود.

برخلاف بیشتر نمایش‌های مذهبی که داستان آن در زمان گذشته می‌گذرد، داستان نمایش بانوی بی‌نشان، در زمان حاضر می‌گذرد و ماجرای مادری را روایت می‌کند که به دعوت فرزند مفقودالاثر خود به حج و به قبرستان بقیع می‌رود اما در ادامه فرازهایی از زندگی مهم حضرت فاطمه زهرا(س) از جمله تولد، ماجرای سقیفه، ماجرای فدک، خطبه مشهور حضرت زهرا(س) در مسجد و شهادت این بانوی بزرگوار را مشاهده می‌کند. این نمایش ساعت
30: 18 اجرا می‌شود.

در تماشاخانه ماه حوزه هنری هم نمایش «خورشید جاودان» نوشته و کار علیرضا غنچی از امروز به روی صحنه می‌رود. این نمایش درباره پدر و دختری نقال است که از چشمه کرامات حضرت زهرا (س) جرعه‌ای نصیب برده‌اند و برای ادای احترام و عرض ارادت به ساحت بانوی دو عالم،  حضرت زهرا(س)،  نقل امروزشان را به روایت آینده ماجرای اهدای گردنبند مطهر حضرت فاطمه (س) به آن پیرمرد سائل، اختصاص می‌دهند و... . امیر آتشانی و مهسا هراتی بازیگران این‌کار هستند که تا پایان دهه دوم فاطمیه (27 اردیبهشت) همه‌روزه در 2 نوبت از ساعت 18 اجرا می‌شود.

کد خبر 107218

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز