دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۸
۰ نفر

ترجمه امیر امیرحسینی: شرکت IBM در حالی سیاست فرصت‌های شغلی برابر را پیش می‌برد که خود از رعایت نکردن حقوق معلولان در گذشته ضربات بسیاری خورده است.

 این شرکت در آزمایشگاه تحقیقاتی خود یک روز را به‌عنوان بازدید عمومی اعلام کرد تا ثابت کند، معلولان نباید در صنعت تکنولوژی مشکل کار کردن داشته باشند.

این غول تکنولوژی میزبان 14معلول 16‌تا 22ساله با میزان معلولیت‌های متفاوت در آزمایشگاه هارسلی شهر همپشایر بود‌. این میهمانان جوان با گروهی از کارمندان و معلولان شرکت IBM ملاقات کردند تا نشان داده شود فرصت‌های شغلی در دنیای تکنولوژی برابر هستند.جان گوور، مدیر مالی و مسئول شورای معلولان این شرکت می‌گوید: این کارمندان تازه کار، استعدادهای نسل بعدی برای بسیاری از شرکت‌های انگلیسی هستند.

وی در ادامه گفت: در IBM تلفیقی بودن کار بخشی از ماهیت درونی ماست، ما مشتاقانه کارمندان‌مان را متقاعد می‌کنیم که خدماتشان جایگاه شرکت را نشان می‌دهد. ما در انتخاب متعهد هستیم و کارمندان تازه‌کار را صرف‌نظر از سن، جنس، نژاد یا معلولیت از میان بهترین‌ها انتخاب می‌کنیم.

با وجود تعهد آشکار به تلفیقی بودن محیط کار، این شرکت قوانین حمایت از معلولان را در گذشته به‌خوبی اجرا نکرده است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
در سال2000،  IBM و شریک دیگرش با اعلام شکست در ایجاد سایت اینترنتی مناسب‌سازی‌ شده برای کاربران معلول در المپیک سیدنی و پاراالمپیک با خسارت روبه‌رو شدند.در سال2006 دادگاه تجدید نظر فدرال آمریکا قانونی در حمایت از IBM مربوط به درخواست تبعیض نژادی در ازای تغییربرنامه‌های بازنشستگان تصویب کرد.

بازدید فوق از آزمایشگاه هارسلی با همکاری دانشگاه ترلر شهر آلتن و مؤسسه خیریه معلولان انجام گرفت، دانشگاه ترلر مخصوص جوانان با معلولیت جسمی است. در این بازدید جوانان با کارمندانی مانند بن فلتچر استاد، مخترع و برنده جایزه رادار سال2008 که دارای سندرم آشر است ملاقات کردند.

جرمی ناکس یکی از استادان دانشگاه ترلر می‌گوید: هدف از برگزاری بازدید عمومی، دادن فرصت به معلولان جوان برای دیدار با کارمندان معلول شرکت IBM است. وی در ادامه گفت: روز کاملا الهام بخشی بود؛ روزی که در آن دانشجویان ما با آخرین فناوری روز دنیا در محیطی که به تفاوت و استعدادهای خلاق درونی کارمندان معلول ارزش داده می‌شود روبه‌رو شدند.

همچنین اشخاص دیگری حضور یافتند مانند یک مهندس نرم افزار و یک بازیکن بین‌المللی بسکتبال به نام املین ویتیک که از ویلچر استفاده می‌کند و باب ویلیامز ،کسی که شرکت IBM او را به‌عنوان داشتن نقش رابط با مشتری توصیف می‌کند که البته نابیناست.

جیمزهینکس یکی از دانشجویانی که از دانشگاه ترلر در بازدید شرکت کرده بود اظهار کرد: من تحت‌تأثیر فناوری کمک‌کننده به کارمندان معلول قرار گرفتم که شرکت IBM آن را فراهم کرده بود. با وجود این فناوری، دادن کارها با وجود داشتن معلولیت واقعا برای کارمندان آسان‌تر شده بود.

این بازدید بخشی از کار انجمن احقاق حقوق شرکت IBM بود؛ جایی که کارمندان وقتشان را داوطلبانه برای دلایلی که شایسته باشد صرف می‌کنند.

کد خبر 107079

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز