دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

ابراهیم متقی: از اوایل سال‌2000 بسیاری از نشریات تخصصی و کارشناسان امنیتی آمریکا مبادرت به تنظیم مقالاتی در رابطه با سیاست‌های هسته‌ای جدید این کشور کردند.

 بحث اصلی آنها این است که در دوران فعلی با پدیده‌ای به نام تکثیر سلاح‌های هسته‌ای در حوزه‌های پیرامونی روبه‌رو هستند و در نتیجه باید با چنین فرایندی مقابله کرد.

اصلی‌ترین نشانه‌ای که این موضوع را مورد تأیید قرار می‌دهد مقاله توماس شلینگ با عنوان new clear this order در مجله foreign affairs است.

شخصیت توماس شرینگ، جایگاه او در حوزه تصمیم‌گیری امنیتی آمریکا، عنوان مقاله او و نشریه‌ای که این مقاله را منتشر کرد به همراه طیف گسترده‌ای از مقالات دیگر در نشریات تخصصی و عمومی، زمینه تأثیرگذاری بر افکار عمومی بین‌المللی را در رابطه با پدیده جدیدی به نام امنیت هسته‌ای فراهم ساخت.

پس از این، شرایط برای طرح NPR( استراتژی هسته‌ای جدید آمریکا) فراهم شد. موضوع اصلی در این استراتژی این است که اگر واحدهای سیاسی پیرامون در روند تکثیر قابلیت‌های هسته‌ای قرار گیرند مشمول موضوع تضمین منفی نمی‌شوند. در واقع هدف تأکید این نکته است که تهدیدات آمریکا علیه این واحدها جدی‌تر و پرمخاطره‌تر خواهد بود.

به این ترتیب زمینه برای تأیید این هشدار در 2 قالب دیگر یعنی قرارداد استارت جدید و اجلاس امنیت هسته‌ای واشنگتن به‌وجود آمد.

اما تمامی مولفه‌های یاد شده را باید زمینه‌ساز نگاه جدید آمریکا به موضوع امنیت هسته‌ای دانست. تمامی این موارد زمینه‌هایی را ایجاد می‌کند که به آمریکا می‌تواند در چارچوب آنها، جلوه‌هایی از رژیم‌سازی‌ را در حوزه امنیت بین‌الملل دنبال کند. یکی از الگوهای رفتاری اوباما و همچنین اهداف سیاست امنیتی آمریکا در دوران فعلی این است که از طریق سازمان دهی رژیم‌های بین‌المللی زمینه‌های لازم برای تحقق اهداف استراتژیک آمریکا فراهم شود.

به عبارت دیگر آمریکاییان تلاش دارند اولا اهداف امنیت هسته‌ای خود را در فضای چند جانبه‌گرایی بین‌المللی پیگیری کنند و ثانیا این امر را تبدیل به قاعده، هنجار و در نهایت رژیم بین‌المللی کنند.

به این ترتیب 3رخداد استارت جدید، استراتژی هسته‌ای جدید آمریکا(NPR) و اجلاس امنیت هسته‌ای واشنگتن( NSS) را باید مقدمه اجلاس بازنگری ان‌پی‌تی در نیویورک دانست.

در واقع چنانچه آمریکاییان موفق شوند کشورها را با پادمان جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هماهنگ کنند و در اجلاس آتی این سازمان 2اقدام انجام شود؛ اول تغییر پادمان هسته‌ای و دوم قرارگرفتن کشورها در وضعیت پذیرش دائم پادمان هسته‌ای، چنانچه این الگوها مبتنی بر رویکرد مورد نظر آمریکاییان در 3رخداد پیش‌گفته باشد، طبیعی است که این امر مبتنی بر استراتژی امنیت هسته‌ای آمریکا خواهد بود.

پایگاه دیپلماسی ایرانی

کد خبر 107069

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز