درمراسم افتتاحیه این نمایشگاه غلامعلی حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران و جمعی از سفرای کشورها شرکت داشتند

محمد باقرقالیباف در این مراسم طی سخنانی نوید راه‌اندازی یک بازار گل متمرکز در منطقه 15 شهر تهران  را تا قبل از پایان سال داد. وی علاوه براین، اظهار امیدواری کرد که شهرداری تهران بتواند در حد مسئولیت و توانایی خود با راه‌اندازی نمایشگاه گل به مناسبت‌های مختلف در تولید، عرضه،  رشد اقتصادی و ترویج فرهنگ بهره‌گیری از گل و گیاه کمک کند.

به همین دلیل قالیباف بسنده کردن به یک نمایشگاه گل در طول سال را کافی ندانست.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود از شهروندان تهرانی تقدیر کرد. تشکر قالیباف از آن رو بود که مردم در حفظ و نگهداری فضای سبز بوستان‌ها و میادین شهر بیش از حد انتظار با مدیریت شهری همکاری داشته‌اند.

به گفته شهردار تهران،  هر انسان منصفی اگر خیابان‌های 5 یا 6 سال قبل تهران را با هم‌اکنون مقایسه کند از رشد خوب سرانه‌های فضای سبز در نقاط مختلف شهر سخن خواهد گفت.

قالیباف با درنظر گرفتن اینکه تقریبا 30 درصد تولیدات خودروهای سبک کشور، در تهران ماندگار می‌شوند، گفت: آلودگی هوا،  آلودگی صوتی،  ترافیک و  فشارهای روحی و روانی که به خاطر موضوعات دیگری مردم را درگیر کرده است، مدیریت شهری را ناگزیر به توسعه فضای سبز با هدف تامین بهداشت و آرامش شهروندان ساخته است.

شهردار تهران با اشاره به‌وجود 2 میلیون واحد مسکونی در تهران اظهار داشت: ما باید کاری کنیم که در کلیه بوستان‌ها و کلینیک‌های گل و گیاه،  شهروندان بتوانند با حداقل هزینه گلدان‌هایی تهیه کرده و علاوه بر فضای داخلی منازلشان کنار پنجره هایشان را نیز به زیبایی با گل بیارایند.

قالیباف خاطرنشان کرد: شهرداری تهران برای توسعه فضاهای سبز،  برنامه‌ریزی خوبی داشته است چنان‌که فقط در ایام نوروز در بزرگراه چمران، 22 هکتار فضای سبز و گل و گیاه به سرانه فضای سبز تهران افزوده شد.وی بر لزوم توسعه فضاهای سبز عمودی نیز تاکید کرد و خواستار تامین امکاناتی شد که براساس آن پشت بام‌ها و بدنه ساختمان‌های شهر به فضای سبز آراسته شود.

قدردانی حداد عادل از اقدامات شهرداری تهران در حوزه فضای سبز

حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم افتتاح نمایشگاه گل وگیاه شرکت داشت. وی با اعلام اینکه برای تماشای لطافت گل و تشکر از شهرداری تهران در این نمایشگاه شرکت کرده است،  گفت: من از آقای قالیباف تشکر می‌کنم که شهر تهران را برای ما دلپذیر و به شهری رنگین تبدیل کرده است.

به گفته حداد عادل،  امروز گل و گیاه به شهر تهران برگشته و دیگر خیابانی نیست که در آن عبور کنیم و فضای سبز و گل و گیاهی نبینیم؛ به‌گونه‌ای که تعجب میهمانان خارجی نیز برانگیخته شده است.

وی گل و گیاه را جزئی تفکیک‌ناپذیر از فرهنگ ایرانی دانست و تصریح کرد: ما توانسته‌ایم رابطه مردم را با گل و گیاه در سال‌های اخیر اصلاح کنیم .  اگر هریک از ما به حافظه خود رجوع کنیم،  به خاطر نمی‌آوریم شهروندی را که از فضاهای سبز عمومی گلی بکند و در واقع مردم به این باور رسیده‌اند که فضای عمومی شهر را نیز همانند خانه خود بدانند و در حفظ زیبایی‌های آن تلاش کنند.

وی به مدیران شهرداری پیشنهاد کرد که در بین مدارس ابتدایی شهر تهران گلدان توزیع کنند و مدیران مدارس نیز در سر هرکلاس گلدان گلی بگذارند. وی همچنین گفت: نه فقط میادین و بوستان‌ها و معابر شهر که جلوی پنجره هر خانه‌ای گلی گذاشته شود تا به زیبایی سیمای شهر کمک شود.

ضرورت توزیع عادلانه فضای سبز در شهر تهران

دیروز همچنین معصومه ابتکار نیز طی سخنانی با اشاره به گزارش کمیته محیط‌زیست شورای شهر درباره شاخص‌های زیست‌محیطی مناطق 22 گانه تهران گفت: یکی از وظایف شورای شهر سنجش میزان فاصله با استاندارد‌هایی خدماتی و محیط‌زیستی است.

به گفته ابتکار، از این نظر هنوز 10‌منطقه شهر تهران با وضعیت مطلوب فاصله دارند،  9 منطقه در وضعیت متوسط هستند و یک منطقه شرایط مطلوب دارد.

وی از اهمیت افزایش سرانه‌های فضای سبز سخن گفت و ادامه داد: گونه‌های درختی آثار، ثمرات و خدمات محیط‌زیستی بیشتری در میان بقیه گونه‌های گیاهی دارد ضمن اینکه باید تلاش شود تا از گونه‌های درختی و گیاهی بومی که با شرایط اقلیمی کشور ما هماهنگی دارند و نگهداری آنها هزینه‌های کمتری به شهر تحمیل می‌کند، استفاده شود.

ابتکار علاوه براین از ضرورت استفاده از سیستم‌های نوین و فناوری‌های روز دنیا در توسعه فضای سبز سخن گفت و بر لزوم تهیه طرح‌های ساماندهی و جامع فضای سبز شهر تهران نیز تاکید کرد. وی همچنین استفاده از انرژی پاک را از مصوبات مهم شورای شهر دانست که براساس آن هر ساله باید 10 درصد از روشنایی پارک‌ها از انرژی خورشیدی تامین شود. توزیع مناسب فضای سبز در سطح مناطق از دیگر محورهای سخنان رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر بود.

سهم ناچیز ایران از صادرات در بازارهای جهانی گل و گیاه

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضاهای سبز شهر تهران با بیان اینکه کشور ما در بازارهای جهانی سهم ناچیزی از صادرات گل و گیاه دارد، گفت: باتوجه به تنوع گیاهی و اقلیم و 4 فصل بودن کشورمان می‌توانیم در جهان حرف اول را در تولید و صادرات گل و گیاه داشته باشیم اما اکنون سهم ناچیزی در بازارهای جهانی داریم.

مختاری در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه در تهران با بیان این مطلب اظهار کرد: به‌دلیل مشکلاتی از جمله حمل‌ونقل، نبود بسته‌بندی مناسب و... با وجود تنوع گیاهی و قابلیت‌های بسیار زیادی که در حوزه تولید و صادرات گل و گیاه داریم نتوانسته‌ایم در بازارهای جهانی جایگاهی داشته باشیم و اکنون کشورمان سالانه حدود 20 میلیون دلار از گل و گیاه کسب درآمد دارد که در برابر تنوع گیاهی موجود رقم بسیار ناچیزی است.

وی افزود: وقتی که یک درصد از زمین‌های زیرکشت گل و گیاه‌های تزئینی در کشور ما قرار دارد باید حداقل یک درصد از فروش بازارهای جهانی را داشته باشیم و درحالی‌که یک هکتار گلخانه به اندازه 100 هکتار زمین کشاورزی درآمد زایی به‌دنبال دارد، می‌توانیم با افزایش تولید و صادرات گل و گیاه درآمدزایی و اشتغال زایی قابل توجهی را ایجاد کنیم.

 

کد خبر 107035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز