همشهری آنلاین : معاون پژوهشی و فن‌آوری وزیر علوم، تقویت کمی و کیفی مراکز رشد و پارک‌های علمی فن‌اوری از برنامه‌های مهم این معاونت در سال جاری خواند و گفت:

در صددیم پارک‌های علمی فن‌آوری خوزستان، مازندران و بوشهر را در سال جاری راه اندازی کنیم و پارک‌های فعلی را هم از نظر ارتباطات بین الملل توسعه دهیم. به گزارش ایسنا، دکتر مهدی نژاد نوری خاطرنشان کرد: اقدام بسیار مهم دیگر این است که اولین سند تعیین اولویت‌ها و نیازهای تحقیقاتی در شورای عالی عتف تصویب و با امضای رییس جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است که با این سند می‌خواهیم پژوهش ها هدفمند شود. همچنین در طرح پژوهانه معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری فهرست پروژه‌های مورد نیاز دانشگاه‌ها به این معاونت اعلام شده است.

معاون پژوهشی و فن‌اوری وزیر علوم که در نشست خبری ششمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی سخن می‌گفت، تصریح کرد: امسال ششمین جشنواره ملی شیخ بهایی نسبت به سالهای قبل از ویژگی خاصی برخوردار است. به این صورت که با توجه به تاکید دولت دهم و وزیر علوم نسبت به تبدیل علم به ثروت، دستاوردهای علمی محققان در این جشنواره به صورت محصولات قابل استفاده برای مردم عرضه شده است.

وی با اشاره به رشد تولیدات علمی ایران تصریح کرد: طی 30 سال گذشته رشد تولیدات علمی ایران هزار برابر بوده است و در سال 2009 نیز ایران با 21 هزار مقاله پس از ترکیه با 26 هزار مقاله مقام دوم را در منطقه دارد.

معاون پژوهشی و فن‌آوری وزیر علوم تصریح کرد: این افتخارات بسیار خوب است اما کافی نیست چرا که مردم باید عملا تاثیر این رشد را در زندگی خود ببینند بنابراین باید آنها را به محصولات نرم و سخت تبدیل کرد. البته تنها تبدیل علم به محصولات قابل لمس مورد تاکید نیست بلکه باید در صحنه عمل و به صورت محصولات فرهنگی و علوم انسانی نیز دیده شود.
وی با بیان اینکه چرخه ایده تا محصول و تبدیل علم به ثروت و نفوذ آن در بازار بسیار حیاتی است، ادامه داد: تحقق این حلقه مجموعه‌ای از اقدامات را لازم دارد به طوری که باید در آیین نامه ارتقای اساتید، شرکت اساتید در جشنواره‌ها و تبدیل ایده‌هایشان به محصول مورد توجه قرار گیرد و یا اینکه از شرکت‌های دانش بنیان حمایت لازم صورت گیرد که نمونه آنرا در لایحه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در مجلس شاهد هستیم.
همچنین به یک سری از آموزش‌ها نیاز داریم تا یک داشته علمی به پدیده قابل استفاده تبدیل شود.
مهدی نژاد نوری تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم دیگر در این چرخه برجسته سازی فن آفرینان است که این جشنواره نقش بسیار تعیین کننده‌ای در این موضوع دارد.
وی خاطر نشان کرد: با سابقه شش ساله این جشنواره باید آنرا به سطح بین المللی هم ارتقا داد چون اثربخشی‌های آن کاملا مشخص شده و اعتبار ویژه‌ای در میان سایر جشنواره‌ها کسب کرده است.
مهدی نژاد نوری با اشاره به برگزاری جشنواره‌های مختلف در کشور گفت: برگزاری جشنواره‌های مختلف در حوزه علمی و پژوهشی در امتداد یکدیگرند به عنوان مثال جشنواره بین المللی خوارزمی بیشتر به طرح‌های با پتانسیل مناسب برای تبدیل شدن به ثروت می‌پردازد، اما جشنواره شیخ بهایی به طرح‌های به محصول رسیده توجه می‌کند.
وی در خصوص اقدامات انجام شده برای تحقق چرخه ایده تا محصول نیز گفت: برای تحقق این چرخه تفاهم نامه‌هایی با دستگاه‌های اجرایی مانند جهاد کشاورزی، وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، نفت و حوزه‌های دفاعی انعقاد شده است تا نیازهای خود را اعلام و ما نیز به دانشگاه‌ها ابلاغ کنیم تا در دستور کار پژوهش قرار گیرند.
مهدی نژاد ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه آیین نامه ارتقا اساتید در دست بازنگری است در صددیم این الزام را به وجود آورده که اساتید در پروژه‌های مورد نیاز کشور شرکت کنند تا سبب ارتقای آنها شود.
همچنین در دانشگاه‌ها تاکید شده که حداقل 50 درصد فعالیت‌های پژوهشی صرف پژوهش های کاربردی شود.

کد خبر 106907

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز