یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: 26 هزار حق‌التدریسی برای دوره ابتدایی استخدام می‌شوند و معلمان با سابقه بیش از 20سال نیز به شهر تهران منتقل می‌شوند

به گفته حمید‌رضا حاجی‌بابایی، آموزش و پرورش در دوره ابتدایی به‌شدت نیازمند نیروست و اگر فردی آمادگی فعالیت در این دوره را نداشته باشد، برای سال آتی استخدام می‌شود. وی اظهار کرد: معلمانی که استخدام می‌شوند از اول تیر‌ماه به‌مدت 2 ماه در کلاس‌های آموزش ضمن خدمت حضور می‌یابند.

اظهارات حاجی‌بابایی از این جهت قابل تامل است که شاید فرد برای اینکه استخدام رسمی شود این شرط را بپذیرد ولی تدریس در دوره ابتدایی برای وی چندان جذابیتی نداشته باشد و عوارض این اجبار در کوتاه مدت بروز کند که در نهایت منجر به بی‌انگیزگی معلم خواهد‌شد. اجبار به تدریس در دوره- با در نظر گرفتن کمبود معلم در این دوره - شرط مناسبی برای استخدام معلمان حق‌التدریسی  که  سال‌هاست در انتظار استخدام هستند، نیست.

170 ساعت آموزش مساوی 60ماه تجربه

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که به‌کارگیری معلمان حق‌التدریسی با سابقه بیش از 5 سال تدریس در دوره راهنمایی یا متوسطه، موجب کاهش کیفیت تدریس نمی‌شود؟ به مهر گفت: «برای این دسته از معلمان 170 ساعت دوره آموزشی در نظر گرفته‌ایم تا با آشنایی کافی به کلاس درس بروند.»

اما پرسش اصلی این است: در وزارتخانه‌ای که بارها مسئولان به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند که آمار قابل استنادی از جمعیت دانش‌آموزی و معلمان ندارند، آیا نمی‌توان با استفاده از معلمان مازاد بخشی از کمبود معلم در دوره ابتدایی را جبران کرد؟ استناد این سخن، به اظهارات رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است.

علی کریمی فیروز‌جایی، سال گذشته درباره وضعیت نیروی انسانی دوره ابتدایی به همشهری گفت:«آموزش و پرورش ۲۰هزار معلم برای دوره ابتدایی نیاز دارد و از طرفی با 6 هزار معلم مازاد در این دوره روبه‌رو است.» البته از این نکته نیز نباید غافل شد که با تغییر نظام آموزشی (6 ساله شدن دوره ابتدایی) معلوم نیست در این دوره مهم و اساسی، آموزش و پرورش به چه تعداد معلم نیاز  دارد. آیا در آموزش و پرورش آمار دقیقی از تعداد دانش‌آموزان و معلمان دوره ابتدایی وجود دارد یا اینکه برنامه‌ریزی‌ها براساس حدس و گمان است؟

ماجرای آزمون استخدامی

ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره اینکه رئیس‌جمهوری در سفر به مشهد، استخدام حق‌‌التدریسی‌ها را  منوط به حضور آنان در آزمون کرد، به فارس گفت:«این مسئله که رئیس‌جمهوری گفتند،

به این سبب بود که حضور ذهن نداشتند؛ در قانون، امتحان نیامده ‌بلکه قانون شامل همان مطالبی است که در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی به‌صورت کامل درج شده است.» افرادی هم که می‌خواهند جزئیات این قانون را بدانند می‌توانند به روزنامه رسمی جمهوری اسلامی 16 آبان 88 مراجعه کنند.

انتقال باسابقه‌ها به تهران

با آنکه رئیس‌جمهوری تأکید بر انتقال کارمندان از تهران به سایر شهرها دارد، وزیر آموزش و پرورش از انتقال معلمان باسابقه از شهرستان‌های تهران به شهر تهران سخن گفته است. حاجی‌بابایی هدف از این کار را جبران کمبود نیرو در آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 90-89 بیان کرده و نوید داده که معلمان علاقه‌مند و با سابقه بیش از 20 سال را به شهر تهران منتقل می‌کند.

وی درباره دلیل اختصاص نیافتن ردیف استخدامی برای آموزش و پرورش شهر تهران هم گفت:« استخدام در شهر تهران ممنوع است و همیشه برای انتقال افراد باسابقه بالا به پایتخت تحت فشار بوده‌ایم.» اگر در شهرستان‌های تهران فردی با سابقه 20سال درخواست انتقال به شهر تهران را داشته باشد و ما فرد جدیدی را استخدام کنیم، این اقدام دور از عدالت است.

کد خبر 106468

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز