یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر کار و امور اجتماعی با هدف انسجام در آموزش‌های مهارتی، خبر از تشکیل سازمان ملی مهارت آموزی داد

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، عبدالرضا شیخ الاسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دوم سیما، با اشاره به اهمیت آمار صحیح در برنامه ریزی از جمله آمار بیکاری، میزان اشتغال، دانشجویان فارغ التحصیل و متقاضیان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای گفت: با توجه به برخی ابهام‌ها در ارقام، تلاش شده تا با همیاری مرکز آمار، اطلاعات لازم در حیطه وزارت کار کسب شود.

وی افزود: از جمله این ابهامات در ارزیابی عملکرد بنگاه های زودبازده است که برخی قائل به حداقل انحراف از اهداف آن و برخی تا 70 درصد انحراف را هم ذکر کرده‌اند تا این که اطلاعات لازم طی قراردادی با مرکز آمار جمع آوری شد که تا این لحظه نشان می‌دهد بیشترین انحراف در بنگاه هایی با تسهیلات بیش از 10 میلیون تومان، حداکثر 4 درصد بوده است.

شیخ الاسلامی تصریح کرد: بنگاه‌های زودبازده در طی دوره طرح یک میلیون شغل ایجاد کرده‌اند که سهم بنگاه‌های با تسهیلات بالای 10 میلیون تومان، 460 تا 470 هزار شغل بوده است.

وزیر کار در باره کار از راه دور نیز گفت: عرف در جامعه حضور در محل کار به صورت روزانه است که مستلزم طی مسیر و مسائل اقتصادی و شهری مترتب بر آن است در حالی که برخی مشاغل مانند مهندس نرم افزار یا مهندس معمار یا مولف می‌توانند با استفاده از ظرفیت شبکه های اطلاع رسانی، از محل زندگی خود خدمات ارائه کنند.

وی در مورد آمار بیکاری افزود:‌ براساس آخرین آمار از مرکز آمار، در سه ماهه سوم سال 1388، میزان بیکاری کامل 11 و 3 دهم درصد اعلام شده است، البته ما باید شرایط رکود و بحران اقتصاد جهانی، تحریم های اعمال شده و برخی مسائل داخلی مانند خشک سالی را هم در نظر داشته باشیم که هر یک اثاری بر شرایط اقتصادی دارند.

شیخ الاسلامی وظیفه وزارت کار را اجرای قانون کار ذکر کرد و گفت:‌ کار به معنای اشتغال نیست، ما 7 و نیم میلیون کارگر داریم که تابع قانون کار هستند و هزار و یک مسئله ریز و درشت دارند.

وی افزود: ‌اشتغال امری چند وجهی است و مسئول واحد ندارد، برای مثال برای ساخت کارخانه تولید لیوان، مجوز از وزارت صنایع، وام از بانک، تهیه زمین،‌ آب، برق و گاز، وارد کردن ماشین آلات و ... مطرح می‌شود که در حیطه وظیفه سازمان‌ها و وزارت خانه‌های مختلف قرار می‌گیرد ولی وقتی کارخانه فعال شد، صیانت از نیروی کار معنا پیدا می‌کند و بیش از 80 درصد قانون کار به تنظیم روابط کار اختصاص یافته است.

شیخ الاسلامی تصریح کرد: البته از آنجا که این ظرفیت در ما وجود داشت و از سوی دیگر شورای عالی اشتغال در دولت دهم فعال و جلسات متعددی با حضور معاون اول داشت که وزیر کار هم دبیر آن شوراست، پی گیری این امر هم افزون بر وظایف جاری وزارتخانه، شکل گرفت.

وزیر کار و امور اجتماعی سابقه تصویب قانون کار را حدود 20 سال قبل ذکر کرد و گفت: این قانون در آن موقع هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد و پس از آن همیشه محل منازعه بود.

وی افزود: در 20 سال اخیر هم زیاد شنیده شد که کارفرما و کارگر انتقادهایی بر آن داشتند، از این رو قانون کار امتحان خود را پس داده و نقاط ضعف و آسیب های آن مشخص شده است لذا با در نظر گرفتن اصلاحاتی مانند ساماندهی قراردادهای موقت، توسعه انعطاف پذیری در روابط کارگر و کارفرما و افزایش تعامل با نمایندگان تشکل ها، متن جدید ابتدا در دولت تصویب و سپس برای بحث، بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.

شیخ الاسلامی حداقل دستمزد در سال 1389 را با افزایش 15 درصدی در مقایسه با سال قبل به میزان 303 هزار تومان اعلام کرد و گفت: از آنجا که بن خوار و بار و سنوات هم به کارگران تعلق می‌گیرد، یک کارگر ساده با همسر و دو فرزند، ماهانه حدود 400 هزار تومان دریافتی خواهد داشت.

وی افزود: این افزایش 15 درصدی در جلساتی با نمایندگان تشکل های کارگری، تشکل‌های کارفرمایان و دولت در مدت بیش از 6 ماه تعیین شده و این در حالی است که نرخ تورم از طرف بانک مرکزی حدود 10 درصد اعلام شده است.

وزیر کار و امور اجتماعی با اشاره به تعیین قائم مقامی در امور بین‌الملل هم گفت: ظرفیت کار زیادی در کشورهای دیگر برای نیروی کار فنی، مهندسی، پزشکی و دیگر تخصص ها وجود دارد و وظیفه اصلی قائم مقام امور بین‌الملل هم بررسی فضای کار در کشورهای مختلف است تا در قالب تفاهم نامه، اعزام نیروی کار انجام شود و فکر می کنم بتوانیم راه جدیدی را در توسعه فضای کار در خارج باز کنیم.

وی نام وزارت خانه های متناظر با وزارت کار در بسیاری از کشورهای خارجی را توسعه منابع انسانی ذکر کرد و افزود: فکر می کنم یکی از وظایف جدی، توسعه منابع انسانی است ولی مشکل ما مسیر تبدیل دانش به ثروت یا کار است چرا که با وجود داشتن بضاعت فراوان، وضع آموزشهای مهارتی به علت از هم گسیختگی، مطلوب نیست.

وزیر کار و امور اجتماعی تصریح کرد: برای تجمیع، نظم و ساماندهی مراکز آموزشهای مهارتی و فنی و حرفه ای، ما به دنبال تشکیل سازمان ملی مهارت هستیم که گام بلندی برای تحول بزرگ در همه ابعاد و شئون در کشور خواهد بود.

شیخ الاسلامی تصویب بیمه کارگران ساختمانی در آینده نزدیک، افزایش پوشش یارانه‌ای بیمه ای در کشور، حذف شرکت‌های پیمانکاری، تداوم اجرای مسکن مهر، تداوم توزیع سهام عدالت و آئین نامه مشاغل سخت و زیان آور را از جمله خبرهای خوش برای کارگران خواند.

کد خبر 106464

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز