یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: در تحقیق جدیدی که از سوی محققان استرالیایی در دانشگاه آدلاید انجام گرفته معلوم شده که جنسیت نوزاد نحوه واکنش او را در برابر تنش‌ها و استرس‌ها در دوران بارداری تعیین می‌کند و نشان می‌دهد که نوزاد تا چه حد توانایی دارد از مشکلات زمان بارداری جان سالم بدر برد.

به گزارش ایسنا، پژوهشگران خاطر نشان کردند که نوزادان دختر و پسر در دوران بارداری، الگوهای متفاوتی از رشد و نمو را نشان می‌دهند. این تنش‌ها شامل استعمال سیگار از سوی مادر و استرس‌های روانی هستند.

روزنامه دیلی اکسپرس در این باره می افزاید: این تحقیق از سوی گروه رشد و بارداری در انستیتو رابینسون در بیمارستان لیل مک اوین و به سرپرستی ویکی کلیفتون استادیار دانشگاه آدلاید انجام گرفته است.

کلیفتون در این رابطه اظهار داشت: ما دریافته‌ایم که نوزادان دختر و پسر در دوران بارداری مادر با تنظیم الگوهای رشد آنها به طور متفاوت به یک عامل استرس‌زا واکنش نشان خواهند داد.

بر اساس نتیجه این تحقیق، رشد جنین پسر در زمانی که مادر استرس دارد، متوقف نمی‌شود و ادامه پیدا می‌کند و بنابراین تا جایی که ممکن باشد، جنین رشد می‌کند اما رشد جنین دختر در واکنش به استرس مادر در حین بارداری اندکی کاهش می‌یابد. هر چند این کاهش زیاد نیست، اما رشد جنین را محدود می‌کند و در صورت استرس مادر، نوزاد دختر زیر میانگین وزن طبیعی متولد می‌شود.

کد خبر 106405

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز