شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل- محمد کرباسی : بعد از پایان مناظره‌های تلویزیونی رهبران 3حزب اصلی انگلیس اکنون به‌نظر می‌رسد همه چیز دست به دست هم داده است تا سقوط حزب کارگر و گوردون براون، نخست‌وزیر این کشور را رقم بزند

درحالی‌که تنها چند روز به برگزاری انتخابات پارلمانی انگلیس باقی مانده است نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد‌که مردم دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه‌کار را فرد پیروز در مناظره‌های تلویزیونی می‌دانند.

حزب کارگر درنظرسنجی‌های آخرین مناظره با کاهش 4 درصدی طرفداران خود مواجه شد و این در حالی است که حمایت‌های افزایش یافته از لیبرال دمکرات‌ها که به‌طور سنتی حزب سوم انگلیس به حساب می‌آیند هیچ نشانه‌ای از کاهش ندارد.

نتایج نظرسنجی مؤسسه یوگوو برای روزنامه سان نشان می‌دهد که محافظه کاران با 34 درصد اکنون در صدر قرار دارند و 2حزب کارگر و لیبرال دمکرات هر دو با کسب 28درصد آرا پس از جناح محافظه کار هستند.

این در حالی است که نظرسنجی مؤسسه هریس برای روزنامه دیلی میل نشان می‌دهد که میزان حمایت‌ها از حزب کارگر که از سال 1997 قدرت را در انگلیس در دست داشته به 24 درصد رسیده است که می‌تواند بدترین نمایش انتخاباتی حزب کارگر از سال 1918 تاکنون را رقم بزند.

پیشتازی محافظه کاران و قدرت گرفتن لیبرال دمکرات‌ها نشان می‌دهد که به احتمال زیاد هیچ حزبی در پارلمان این کشور برای نخستین بار از سال 1974اکثریت کرسی‌ها را در اختیار نخواهد داشت.

اگر هیچ حزب یا جناحی نتواند اکثریت لازم را در پارلمان به دست بیاورد معمولا فرصت تشکیل کابینه جدید به رهبر حزب دارای بیشترین کرسی‌های مجلس داده می‌شود. ناکامی احزاب در تشکیل دولت باعث می‌شود تا پارلمان بازهم منحل و انتخابات جدید به امید کسب اکثریت کرسی‌های مجلس توسط یکی از احزاب، برگزار شود.

حزب کارگر در این انتخابات در حال از دست دادن تدریجی طرفداران سنتی خود است و حتی روزنامه گاردین که همواره حامی سرسخت حزب کارگر بوده  اعلام کرده است که در این انتخابات از لیبرال دمکرات‌ها حمایت خواهد کرد.

بسیاری عقیده دارند حمایت نکردن روزنامه چپگرای گاردین از حزب کارگر نشان می‌دهد که عملکرد این حزب تا چه حد بد بوده است.این در حالی است که روزنامه دست راستی تایمز هم که برای نخستین بار در سال 2001 از حزب کارگر حمایت کرده بود اعلام کرد که به حمایت از جناح محافظه کار بازگشته است.

روزنامه پرتیراژ سان هم پیش از این حمایت خود را از حزب براون پس از یک دهه پس گرفته بود.رهبران 3حزب اصلی انگلیس اکنون به‌شدت نگران روزهای حیاتی باقیمانده به انتخابات هستند. دیوید کامرون، رهبر محافظه‌کاران با وجود عملکرد خوب در مناظره سوم اعلام کرده است که حزبش برای پیروزی در این انتخابات هنوز راهی طولانی در پیش دارد.

وی با اعلام اینکه روزهای باقیمانده به انتخابات برای حزبش تعیین‌کننده خواهد بود تاکید کرده است ‌ هر کاری که در توانش باشد برای پیروزی محافظه‌کاران انجام خواهد داد.نیک کلگ، رهبر لیبرال دمکرات‌ها هم با استقبال از طرفداری روزنامه گاردین گفته است این مسئله یک نشانه مثبت برای حزبش به حساب می‌آید که به آنها کمک خواهد کرد حزب کارگر را پشت سر بگذارند.

گوردون براون هم که به شمال شرقی انگلیس سفر کرده است تلاش کرد تا نشان دهد که عدم‌حمایت روزنامه‌ها برای او و حزبش مسئله مهمی نیست. وی اعلام کرد که او بیش‌ از حمایت روزنامه‌ها،  نگران صحبت با رای دهندگانی است که باید پنجشنبه رای خود را داخل صندوق‌های رای بیندازند.

با مشخص شدن اوضاع بد حزب کارگر،  تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین انگلیس هم برای حمایت از براون وارد رقابت‌های انتخاباتی شده است. او درباره نتایج انتخابات هفته آینده تنها گفت که حزب کارگر هم شانس پیروزی در این میدان را دارد.

لیبرال دمکرات‌ها درحالی‌که پیش از این مهره چندان مهمی در صحنه سیاسی انگلیس به حساب نمی‌آمدند اکنون با شرایط پیش آمده می‌توانند نقش کلیدی ایفا کنند. به همین خاطر کامرون و براون هر دو نگران ائتلاف حزب رقیب با لیبرال دمکرات‌ها به‌عنوان یک برگ برنده هستند.

براون در آخرین مناظره تلویزیونی رهبران احزاب به‌طور مستقیم نسبت به ائتلاف 2حزب لیبرال دمکرات و محافظه کار هشدار داد و اعلام کرد این مسئله بهبود وضعیت اقتصادی را به خطر خواهد انداخت.

کامرون هم که از امکان ائتلاف بین 2حزب رقیب دل‌واپس است، ضمن خام و نسنجیده خواندن برنامه سیاسی حزب لیبرال دمکرات، سیاست‌های دولت گوردون براون را شکست خورده و حزب کارگر را نیرویی از نفس افتاده و فاقد برنامه‌ای جدید دانسته است.

مسائلی مانند گاف براون در بدگویی از زنی که برای گفت‌وگو به محله آنها رفته‌بود، باز هم می‌تواند در روزهای باقیمانده تا انتخابات اوضاع را تغییر دهد اما بدون شک بر خلاف 13 سال گذشته دنیا دیگر به کام حزب کارگر نخواهد بود.

کد خبر 106367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز