شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

سازمان مواد‌ غذایی و دارویی آمریکا (FDA) پنجشنبه 29 آوریل 2010 با تایید تولید نخستین واکسن سرطان، قدم به دورانی جدید از درمان سرطان در جهان گذاشت

به گزارش مهر، این واکسن با نام Provenge با هدف درمان سرطان پروستات ساخته شده و در دوره‌های آزمایش کلینیکی توانسته است در مقایسه با دارونماها طول عمر بیماران را تا 4 ماه افزایش دهد.

این دارو شیوه‌ای برای درمان یا پیشگیری از بیماری به شمار نمی‌رود و شباهتی به واکسن‌هایی که برای درمان سرخک یا هپاتیت تولید شده ندارد اما واکسن درمانی به‌شمار می‌رود؛ به این معنی که می‌تواند توانایی سیستم ایمنی بدن بیمار را بهبود بخشد.

تا‌کنون ده‌ها نمونه واکسن برای انواع مختلف سرطان تولید شده اما واکسن Provenge نخستین نمونه‌ای است که مورد تایید سازمان FDA قرار گرفته است. عدم‌تایید این دارو در حدود 3 سال منجر به اعتراض شدید بیماران و سرمایه‌گذاران شده بود.

این واکسن برای هر بیمار به‌صورت سفارشی ساخته می‌شود؛ به این معنی که گلبول‌های سفید خون بیمار جمع‌آوری شده و سلول‌های خاص ایمنی از میان آنها استخراج می‌شوند. این سلول‌ها در کنار پروتئین‌هایی که در تومورهای پروستات یافت می‌شوند قرار گرفته و با مواد بهبود‌دهنده ایمنی بدن ترکیب می‌شوند، سپس سلول‌های نهایی در دوره‌ای یکماهه 3بار به بیمار تزریق می‌شوند. هزینه این واکسن 93 هزار دلار اعلام شده است.

شیوه‌های رایج درمان سرطان از قبیل پرتو‌درمانی، شیمی‌درمانی و حتی جراحی برداشتن پروستات صدمات زیادی به بدن بیمار وارد می‌آورند و ازاین‌رو دارویی که بتواند سیستم ایمنی طبیعی بدن بیمار را تحریک کرده و بهبود بخشد، می‌تواند جایگزین ارزشمندی برای این شیوه‌ها به شمار رود. میزان اثرات جانبی این واکسن نیز بسیار محدود و در حد تب، خستگی و درد بوده است.

براساس گزارش پاپ ساینس، واکسن Provenge برای بیمارانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سرطان پروستات تمام بدن آنها را فراگرفته باشد. در سال 2009 مؤسسه ملی سرطان در آمریکا از حدود 192هزار مورد جدید از ابتلا به سرطان پروستات خبر داد که در حدود 27 هزار نفر از آن بیماران در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

کد خبر 106356

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز