شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

آنچلوتی شاید در نگه‌داشتن اسرار چندان قرص نباشد، اما در گفتارش قطعا صداقت دارد.

 در یادداشت خاطره‌انگیزی که سال پیش منتشر شد، سرمربی چلسی جزئیات محرمانه‌ای درباره نگرانی‌های رومن آبراموویچ از باشگاهش، به‌خصوص نبود شخصیت در تیمش منتشر کرد.

حالا در کمتر از 10ماه، آنچلوتی با تبدیل بازیکنان حرفه‌ای عملگرا به  ستاره‌هایی ماجراجو، نظر آبراموویچ را درباره تیم تحت رهبری خودش تغییر داده است.

این گروه از بازیکنان، با به ثمر رساندن 60 گل در 18 بازی برخلاف سال‌های قبل تماشاگران چلسی را به هیجان آورده‌اند. نکته مهم در این تغییرات این است که آنچلوتی، این کار را با بازیکنانی کرده‌ که پیش از او در تیم بوده‌اند.

اما او چگونه این کار را کرده است؟ بر خلاف ژوزه مورینیو -کسی که رفتار و خاطراتش هنوز بر استمفوردبریج سایه انداخته- آنچلوتی اهل رفتارها و تغییرات ناگهانی نیست و تیم بااستعدادش را به‌صورتی ماهرانه پالایش کرده است.

آنچلوتی در نخستین بازی تیمش در لیگ برتر مقابل هال‌سیتی، دیدیه دروگبا و نیکولاس آنلکا را در کنار هم و  جلوتر از خط‌ هافبکی لوزی‌شکل به کار گرفت و به این صورت سیستم حمله تیمش را کاملا تغییر داد؛ کاری که پیش از او هیچ سرمربی‌ای در تیم چلسی ریسک انجام آن را نپذیرفته بود.

از آن زمان تا‌کنون، اما ترکیب دروگبا و آنلکا هنوز به همان صورت حفظ شده است. این سیستم به احیای آنلکا منجر شده است؛ به‌گونه‌ای که این مهاجم فرانسوی در این مدت بهترین عملکرد خود را در مدت دو و نیم سال حضورش در چلسی داشته است. در این سیستم دروگبا هم عملکرد بهتری داشته و تا اینجای فصل 33 گل زده است.

تغییر فضا برای لمپارد

او (آنچلوتی) در این سیستم الماسی، فرانک لمپارد را دررأس جلو قرار داد اما به‌زودی متوجه شد او وقتی راحت‌تر است که حرکتش را از عمق زمین شروع می‌کند.

آنچلوتی خودش در این باره می‌گوید: لمپارد این قابلیت را دارد که در راس جلو  بازی کند، ‌اما این برای او بهتر است که بازی را کمی بیشتر در عمق شروع کند. این تغییر فضای بازی برای لمپارد هم درخشان بوده است. او 25 گل برای چلسی به ثمر رسانده است. این تعداد گل زده وقتی ارزش بیشتری پیدا می‌کنند که بدانیم لمپارد در تیم ملی انگلیس به‌عنوان یک هافبک دفاعی بازی می‌کند.

احیای مالودا

این سیستم همچنین بال فرانسوی چلسی یعنی فلوران مالودا را هم احیا کرده است. او با اعتماد به نفسی که آنچلوتی به او القا کرده  یکی از مؤثرترین بازیکنان چلسی در این فصل بوده است. سرعت‌، قابلیت سانتر و کنترل خوب او روی توپ، بعد جدیدی به تیم چلسی داده است. بهترین عملکرد این بازیکن هم در بازی منچستر و چلسی بود که به برتری چلسی و صدرنشینی این تیم در لیگ برتر انگلیسی منجر شد. در این بازی، مالودا عملکردی خارق‌العاده داشت و طرفداران تیم را به یاد روزهایی که دمین داف و آرین روبن در تیم بازی می‌کردند، انداخت.

فوتبال برای لذت

این تغییرات تاکتیکی در چلسی، این تیم و نحوه بازی‌ آن را متحول کرده است؛ به‌گونه‌ای که نه تنها بازی کردن برای بازیکنان لذت‌بخش شده است، که تماشای بازی این تیم هم طرفداران را راضی نگه می‌دارد.

لمپارد در این باره می‌گوید: ما در زمین تمرین به سختی کار می‌کنیم، اما بیرون از آن ما روابط خیلی خوبی داریم. آنچلوتی به‌عنوان یک مربی که جوک‌های زیادی بلد است با شوخی کردن با بازیکنان، آنها را به این صورت آرام و ترغیب می‌کند که در 90 دقیقه‌ای که قرار است در زمین حاضر باشند، عملکرد قابل‌قبولی داشته باشند.

انعطاف‌پذیری تیمی

بازیکنان چلسی بیشتر از هر زمان دیگر، انعطاف از خود نشان می‌دهند. آنها به‌صورتی خارق‌العاده روند بازگشت به شرایط عادی را طی می‌کنند.

 آنها 4سال است که جام قهرمانی لیگ برتر را در دستان خود ندیده‌اند و آنچلوتی گفته است دیگر قرار نیست بیشتر انتظار بکشند.

پس از شکست مایوس‌کننده مقابل تاتنهام، تنها 8 روز بعد چلسی، استوک را با نتیجه روحیه‌بخش 7 بر صفر شکست دهد. این بازگشت سریع، وقتی که بدانیم چلسی چقدر به خاطر رقابت نزدیک با منچستریونایتد در فشار قرار دارد واقعا ستایش‌آمیز است. حالا آنچلوتی فردا این شانس را دارد که شبح مورینیو را یک بار و برای همیشه در آنفیلد دفن کند؛ جایی که چلسی این فرصت را دارد که با شکست دادن لیورپول گام بزرگی برای قهرمانی در این فصل از رقابت‌های لیگ‌برتر بردارد.

تایمز

کد خبر 106304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز