چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: شانزدهمین نشست سازمان همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا موسوم به سارک در حالی کار خود را آغاز کرد که این منطقه طی یکسال گذشته شاهد بیشترین عملیات تروریستی در جهان بوده است

عملیات تروریستی در افغانستان و پاکستان در سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و با کشته و مجروح شدن هزاران غیرنظامی اکنون جنوب آسیا خطرناک‌ترین منطقه جهان به حساب می‌آید. با وجود گذشت بیش از 9سال از حضور نظامی آمریکا در افغانستان حملات تروریستی به غیرنظامیان همچنان در این کشور ادامه دارد و امیدی برای پایان آن پیش‌بینی نمی‌شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، مرکز ملی ضد‌تروریسم آمریکا در آخرین گزارش خود ضمن اعلام این مسئله اذعان کرده است که حملات تروریستی در افغانستان در سال گذشته باعث کشته و زخمی شدن بیش از 7 هزار غیرنظامی شده است.

این آمار نشان می‌دهد که تلفات غیرنظامیان در افغانستان 44 درصد نسبت به سال 2008 افزایش یافته است.پاکستان هم با وجود عملیات گسترده ارتش این کشور علیه
شبه نظامیان در وضعیت بهتری به سر نمی‌برد. در این کشور در سال گذشته میلادی حداقل 8هزار و 600 غیرنظامی بر اثر حملات تروریستی کشته و زخمی شده‌اند که نشان‌دهنده رشد 30 درصدی نسبت به سال 2008 است. 

تا پیش از این، خاورمیانه منطقه خطرناک و مرگبار جهان خوانده می‌شد اما در سال‌های اخیر و افزایش حملات انتحاری مرگبار، جنوب آسیا از این نظر از خاورمیانه پیشی گرفته‌است.
کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش، بوتان، سریلانکا، مالدیو، افغانستان و نپال اعضای دائم سازمان سارک هستند و این گزارش زنگ خطری برای شانزدهمین نشست اعضای این سازمان در تیمپو، پایتخت بوتان برای همکاری‌های بیشتر امنیتی به حساب می‌آید. به همین خاطر مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و جلوگیری از توسعه تروریسم در منطقه از محورهای اصلی این اجلاس است.

شاید به همین خاطر بود که مان‌موهان سینگ، نخست‌وزیر هند در سخنرانی افتتاحیه خود در این اجلاس از سران کشورهای عضو خواست که نیمه خالی لیوان را در فعالیت‌های این سازمان ببینند. سینگ در سخنرانی خود به 25 سال فعالیت سارک اشاره کرد و گفت: با نگاه به گذشته این سازمان ما می‌توانیم با نگاه کردن به نیمه پر لیوان از خودمان تعریف کنیم اما بهتر است نیمه خالی لیوان را ببینیم.

وی تاکید کرد: من اعتقاد دارم که ما باید با دیدن نیمه خالی لیوان همکاری‌ها و پیشرفت‌های منطقه‌ای خودمان را به چالش بکشیم. سینگ اعلام کرد: ما سازمانی برای همکاری‌های منطقه‌ای تاسیس کرده‌ایم اما به آن میزان که لازم است برای فعالیت‌ به آن قدرت نداده‌ایم.

سارک در حالی شانزدهمین نشست خود را به‌مدت 2 روز در بوتان برگزار کرده است که نشست امروز رهبران هند و پاکستان به‌عنوان 2 عضو قدرتمند این سازمان نظر بسیاری از رسانه‌ها را به‌خود جلب کرده است.

امروز در حالی قرار است مان‌موهان سینگ با یوسف رضا گیلانی همتای پاکستانی خود مذاکره کند که دیدار این دو رقیب همیشگی این بار زیر سایه اتهامات جاسوسی دو طرف قرار دارد. مقامات دهلی نو به تازگی اعلام کردند که یکی از دیپلمات‌های هند در سفارت این کشور در اسلام‌آباد به اتهام جاسوسی برای پاکستان دستگیر شده است. 

مذاکرات هند و پاکستان پس از حملات تروریستی بمبئی در نوامبر 2008 به تعلیق درآمده است و این اتهام فضای سیاسی موجود در روابط این دو کشور همسایه را تیره‌تر می‌سازد. این مسائل به همراه گسترش تروریسم در منطقه جنوب آسیا دیدار رهبران این دو کشور را حیاتی‌تر از گذشته کرده است و بسیاری اعتقاد دارند همکاری هند و پاکستان می‌تواند نقش مهمی در تحولات جنوب آسیا به‌ویژه در افغانستان داشته باشد.

کد خبر 106197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز