دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۶
۰ نفر

روشنک محمدی: با وجود آنکه آمارهای سازمان ثبت احوال کشور گویای رشد نرخ ازدواج در کشور است اما هنوز هم در رقابت میان طلاق و ازدواج، این طلاق است که در سکوی نخست ایستاده است و با رشدی معادل 17 درصد در برابر نسبت 13 درصدی ازدواج خودنمایی می‌کند.

استان‌های تهران، فارس و اصفهان بیشترین شمار طلاق را دارند و ایلام، خراسان جنوبی و سمنان در این زمینه در رتبه‌های آخر ایستاده‌اند. تعداد ازدواج‌های ثبت شده به تفکیک استان نشان می‌دهد که به‌طور طبیعی تعداد ازدواج به ثبت رسیده در استان‌های پرجمعیت، بیشتر و در استان‌های کم جمعیت، کمتر است.

 بنابراین چنانچه نسبت تعداد ازدواج به ثبت رسیده به جمعیت هر استان را در نظر بگیریم، فراوانی وقوع ازدواج در استان‌ها به دست می‌آید. از این رو به ترتیب استان‌های خراسان شمالی با نسبت 49/1، اردبیل با 48/1 و چهارمحال و بختیاری با 48/1 درصد در صدر جدول قرار دارند و استان‌های سمنان با نسبت 03/1درصد، سیستان و بلوچستان با 95/0 و تهران با 91/0 درصد در انتهای فهرست قرار می‌گیرند.

آمار این سازمان نشان می‌دهد که 5/71 درصد ازدواج‌های ثبت شده مربوط به جامعه شهری است و از این رقم 15 درصد از کل ازدواج‌ها در استان تهران اتفاق افتاده است.در مقابل آمار ازدواج، 1/85 درصد از طلاق‌ها نیز در مناطق شهری بوده و در مناطق روستایی تنها 15 درصد طلاق به ثبت رسیده است‌.

بیشترین میزان طلاق، همچون ازدواج توسط زوجینی صورت می‌‌گیرد که اختلاف ‌سنی‌ ندارند که 31/10 درصد جمعیت کل را تشکیل می‌دهد و50 درصد از طلاق‌های ثبت شده نیز مربوط به زوج‌هایی است که تجربه تا 5 سال زندگی مشترک داشته‌اند.

 13 درصد طلاق‌های فارس در زمان صفر

به گفته مسئولان استان فارس بیش از 13 درصد طلاق‌ها در این استان در زمان صفر زندگی یعنی زمانی که هنوز عمر زندگی به یک سال نرسیده است و 50 درصد طلاق‌ها نیز در سال‌های اول تا پنجم زندگی رخ می‌دهد.

مجید امیدی مدیرکل فرهنگی سازمان ملی جوانان فارس می‌گوید این آمار نشان می‌دهد خیلی از ازدواج‌ها به واسطه فقدان شناخت جوان‌ها از یکدیگر و زوایای زندگی یا وجود نگاه‌های رومانتیک که باعث کور شدن چشم عقل آنها می‌شود صورت گرفته است.

او با بیان اینکه برخی آمارها نشان می‌دهد که 60 درصد از طلاق‌ها دلایل جنسی دارند اضافه کرد: همه اتفاقات و مشکلات دلایل اقتصادی و اجتماعی ندارند بلکه بعضی مواقع برخی مسائل وجود دارد که باعث انحرافات و دیگر مشکلات می‌شود.

امیدی بیان کرد: عده‌ای از جوان‌ها با این دسته از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و آن را نمی‌توانند‌ بروز دهند اما اگر با یک مشاوره صحیح به درمان این مشکلات بپردازند، بدون شک از بسیاری از طلاق‌ها جلوگیری خواهد شد. به گفته این مقام اجرایی در بسیاری از موارد تجارب دوره تجرد زوجین عامل بروز مشکلات است.

 دیده شده افرادی که تجربه آشنایی‌های زیادی را در دوره تجرد خود دارند بعد از تاهل قادر به پایبندی به همسر و زندگی زناشویی نیستند و با افزایش مشکلات طلاق را تجربه خواهند کرد. دوستی‌ها و رابطه‌های قبل از ازدواج و تمایل به حفظ آنها در دوران تاهل یکی از مهم‌ترین دلایل بروز طلاق در این استان است.

همشهری استانها

کد خبر 105972

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز