شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بهار تئاتر ایران هنوز شروع نشده‌است و از نمایش‌های تئاتر شهر با توجه به حضور چهره‌های مطرحی چون رضا کیانیان، بهزاد فراهانی، فاطمه نقوی، لیلی رشیدی، پانته‌آ پناهی‌ها، بابک حمیدیان، هانیه توسلی، ستاره پسیانی، کاظم بلوچی و محبوبه بیات و آثاری از کارگردان‌های مطرح چندان استقبال نمی‌شود

به گزارش مهر، مجموعه تئاتر شهر فعالیت خود را در سال 89 با میزبانی 5 اثر نمایشی از چهره‌های با سابقه و شناخته شده و همچنین جوان تئاتر آغاز کرده است.

آتیلا پسیانی با نمایش «پروفسور بوبوس» در سالن اصلی، کیومرث مرادی با نمایش «شهر بدون آسمان» در سالن چهارسو، مسعود دلخواه با «خدا در آلتونا حرف می‌زند» در سالن قشقایی، رضا ثروتی با «مکبث» در سالن سایه و حسن برزگر و رکسانا بهرام با نمایش«11:11 » در کارگاه نمایش تئاتر شهر حضور دارند. شاید بتوان این عدم‌استقبال را در گرانی بلیت‌های تئاتر شهر و حذف سهمیه بلیت میهمان دانست اما هرچه که هست هنوز یخ‌های سالن‌های تئاتر شهر آب نشده‌است.

نمایش «شهر بدون آسمان» با کارگردانی کیومرث مرادی و به نویسندگی پوریا آذربایجانی به داستان 4 زن می‌پردازد که برای مهاجرت به پاریس توسط یک قاچاقچی انسان در مرز بازرگان با یکدیگر آشنا می‌شوند و در مسیر پاریس شاهد اتفاقاتی می‌شوند.

دراین نمایش بازیگرانی چون فاطمه نقوی، ستاره پسیانی، پانته آپناهی‌ها و نازگل نادریان به ایفای نقش می‌پردازند. این نمایش در ساعت ‌١٨ به‌مدت ‌٦٠ دقیقه در تالار چهارسو اجرا می‌شود.

نمایش «خدا در آلتونا حرف می‌زند» با کارگردانی مسعود دلخواه و با بازی بهزاد فراهانی، محبوبه بیات، کاظم بلوچی، مسعود دلخواه، تقی سیف‌جمالی، حمیدرضا هدایتی، محمد ابراهیمیان، سودابه گودرزی، بیژن زرین، محسن بابایی، مانی قاجار، مجتبی مظفری، ارشیا زرین، سید میثم مطهری، سارا علیا، افسون دلخواه، نعیم‌ بذر‌کار، حسین طاووسیان، داریوش رضایی و آزاد گرجی همه ‌روزه در ساعت 45/19 در تالار قشقایی اجرا می‌شود.

نمایش «پروفسور بوبوس» با کارگردانی آتیلا پسیانی درتالار اصلی مجموعه‌ تئاتر‌شهر اجرا می‌شود. در این اثر نمایشی که آتیلا پسیانی به‌عنوان بازیگر حضور دارد، بازیگرانی نیز چون رضا کیانیان، هانیه توسلی، فاطمه نقوی، بابک حمیدیان، ستاره پسیانی، خسرو پسیانی، مهدی صدر، ناز شادمان، مهدی بجستانی و لیلی رشیدی ایفای نقش می‌کنند.

علاقه‌مندان به تماشای این اثر نمایشی می‌توانند هر روز به غیراز روزهای شنبه، ساعت ‌٢٠ با مراجعه به تالار اصلی مجموعه تئاتر‌شهر به‌مدت ‌١٢٠ دقیقه به تماشای این اثر نمایشی بنشینند.

در سالن سایه نمایش «مکبث» با کارگردانی رضا ثروتی اجرا می‌شود. این نمایش در جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی به‌عنوان اثر برگزیده انتخاب شده بود و در بخش جشنواره جشنواره‌های بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز اجرا شد. در این نمایش حسام منظور، مرتضی اسماعیل‌کاشی، مهدی محمدی، اصغر پیران و بهروز کاظمی ایفای نقش دارند. نمایش مکبث ساعت ‌١٩ اجرا می‌شود.

سالن ایرانشهر

سالن ایرانشهر مدت کوتاهی است به جمع سالن‌های اندک تئاتری کشور پیوسته‌ است اما در این مدت کوتاه کارنامه پرباری را برای خودش رقم زده است و هنرمندانی برجسته دراین مدت به اجرای نمایش در این سالن پرداختند. این سالن کماکان در خدمت اجرای2  نمایش «به خاطر یک مشت روبل» به کارگردانی حسن معجونی و «مکاشفه در باب یک مهمانی خاموش» به کارگردانی رضا حداد است.

سالن سنگلج

تماشاخانه سنگلج تا پایان تیرماه 89 برنامه‌های خودش را اعلام کرده‌است. به نقل از روابط عمومی این تماشاخانه این کار با هدف رفاه تماشاگران و علاقه‌مندان تئاتر و در راستای تکریم تماشاگران انجام شده‌است.

اما این روزها نمایش سیاه بازی «بهرام وگل‌اندام» به کارگردانی حسن عظیمی در این تماشاخانه اجرا می‌شود. این نمایش همراه با موسیقی زنده روی صحنه اجرا می‌شود که عنایت خادم بشیری نوازنده سه‌تار، یاسر بیات نوازنده کمانچه وآرمان وکیلی نوازنده ضرب آن را همراهی می‌کنند.

مجید فروغی، ستوده حیدری، هما مکرمی، کامبیز طلائی، اکرم بردسیری، عزت انجامی، احمد محرابی، حسن عظیمی، علی صادقی‌خواه، جواد گلریز، امید رستگاری و... بازیگران این نمایش هستند. نمایش بهرام و گل‌اندام تا 6 اردیبهشت ساعت 19 در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود.

پس از این کار نمایش‌های«روانه» به نویسندگی وکارگردانی علی موسویان و«مردود خرداد» به نویسندگی علی موسویان وکارگردانی محمد بی‌ریا در اردیبهشت ماه روی صحنه می‌روند. همچنین نمایش«سیب‌های پلاسیده»به نویسندگی وکارگردانی فرشاد منظومی نیا خرداد وتیر اجرا می‌شود.

سالن مولوی

در سالن اصلی مولوی نمایش «خواب خاموشی» به کارگردانی کاظم سیاحی و ساناز بیان روی صحنه رفته است. این نمایش در ساعت 18:30 اجرا می‌شود.اما ساعت 20:30 در تالار اصلی این مجموعه نمایش «فاصله‌های تاریک ستاره‌ها» نوشته آزاده شاهمیری و به کارگردانی ایثار ابومحبوب اجرا می‌شود. در این نمایش بازیگرانی چون وحید آقاپور، الهام حیدری، رامین سیاردشتی و... حضور دارند.

سالن کوچک تالار مولوی نیز فروردین و اردیبهشت 89 با نمایش «من، هملت، تو» به طراحی و کارگردانی فرزین ریحانی راد و با بازی ژیلا آل‌رشاد و سجاد حمیدیان میزبان علاقه‌مندان نمایش‌های بدون کلام است. این نمایش برداشت حرکتی از هملت است که دراماتورژی آن را فرزاد تقی لر برعهده دارد.

سالن‌های دیگر

در تالار هنر که سالن مخصوصی برای اجرای نمایش کودکان و نوجوانان است 2نمایش اجرا می‌شود. نمایش «دیگ دیگو» به کارگردانی و نویسندگی حسن مزینانی ساعت 17:30 اجرا می‌شود. همچنین نمایش «رویایی بارانی» به نویسندگی جعفر مهیاری و کارگردانی پرستو گلستانی ساعت 19 در همین تالار اجرا می‌شود. در خانه نمایش هم «اگر شبی از شب‌های تهران مسافری» به کارگردانی علی شمس ساعت 18:30 اجرا می‌شود.

رپرتوآر آغاز می‌شود

از امروز رپرتوآر گروه آران با اپرای عروسکی «مولوی» آغاز می‌شود. گرچه پیش از این وعده اجرای این رپرتوآر داده‌شده بود اما بالاخره این وعده تحقق پیدا کرد و اپرای «مولوی»، «رستم و سهراب»، «مکبث» و «عاشورا» به‌ترتیب در تالار فردوسی بنیاد فرهنگی رودکی اجرا می‌شود.

به گفته بهروز غریب‌پور کارگردان این اپراها بیشترین زمان اجرا در رپرتوآر به اپرای «مولوی» اختصاص دارد و اپرای عروسکی «مکبث» کمترین اجرا را خواهد داشت. به‌زودی تقویم این رپرتوآر در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

کد خبر 105863

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز