گروه اجتماعی: با تصویب لایحه 50 ماده‌ای اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی در آینده نزدیک در صحن علنی مجلس، شاهد افزایش نرخ جریمه‌ها تا سقف 200 هزار تومان و محدودیت‌های اجتماعی برای رانندگان متخلف خواهیم بود.

مهم‌ترین بخش این لایحه اختصاص نمره منفی به رانندگان متخلف است که درصورت بی‌توجهی متخلفان، به ابطال گواهینامه خواهد انجامید. هرگونه حرکات نمایشی، تجاوز از سرعت مجاز، سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، حرکت به‌طور مارپیچ، حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها، رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روانگردان و یا مواد افیونی،  عبور از محل ممنوع، تجاوز به چپ از محور راه،

عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو، عدم‌رعایت حق تقدم عبور، دور زدن در محل ممنوع، استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه حین رانندگی، نقص فنی مؤثر یا نقص در سیستم روشنایی در شب، عدم‌رعایت مقررات ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای، رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز، عدم‌رعایت شرایط مندرج در گواهینامه، بی‌توجهی به فرمان ایست یا پرچم مراقبین عبور و مرور محصلین یا پلیس مدرسه، و عدم‌رعایت مقررات حمل بار از مواردی است که برای متخلف نمره منفی دارد.

اگر راننده متخلف دارای 30 نمره منفی شود گواهینامه‌اش به‌مدت 3 ماه ضبط می‌شود و بعد از 3 ماه با پرداخت 40 هزار تومان جریمه نقدی گواهینامه به وی برگردانده می‌شود.  اگر پس از اعمال مقررات بند یک یعنی گرفتن 30 نمره منفی و ضبط 3 ماه گواهینامه دوباره مرتکب تخلفات دارای نمره منفی شود و 25 نمره منفی بگیرد گواهینامه‌اش به‌مدت 6 ماه ضبط می‌شود و با پرداخت 60هزار تومان جریمه، گواهینامه‌اش برگردانده می‌شود.

همچنین اگر برای مرحله سوم 20 نمره منفی بگیرد گواهینامه‌اش ابطال می‌شود و البته بعد از یکسال می‌تواند مانند کسی که تاکنون گواهینامه نگرفته دوباره ثبت‌نام کند، ضمن اینکه 100 هزار تومان هم جریمه می‌شود. براساس این لایحه، راهنمایی و رانندگی موظف است که سامانه الکترونیکی و اینترنتی راه‌اندازی کند تا افراد بتوانند از وضعیت تخلفات و نمرات منفی خود آگاه شوند.

در این زمینه مخبر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از بخش‌های بسیار حائز اهمیت لایحه رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی این است که اختیار توقیف و قفل زدن وسایل نقلیه از پلیس گرفته شده است، مگر در موارد خاص.  برای نمونه اگر راننده‌ای به‌طور همزمان مرتکب 2 تخلف از تخلفات بندهای 5، 4، 3، 2، 1 و 10 که بسیار خطرساز و از جمله 20 مورد تخلفات دارای نمره منفی هستند، شود پلیس می‌تواند برای 72 ساعت خودروی این راننده متخلف را توقیف کند.

مثلا اگر راننده‌ای تخلف 2 و3 را با هم انجام دهد یعنی تجاوز از سرعت مجاز بیش از 50کیلومتر و سبقت غیرمجاز، پلیس می‌تواند ماشین وی را تا 72ساعت توقیف کند. به تعبیر بهتر در این لایحه آورده شده که پلیس حق توقیف وسایل نقلیه را جز در مواردی که به صراحت در قانون قید شده ندارد، بنابراین پس از تصویب نهایی این قانون، پلیس دیگر به هیچ وجه اجازه قفل زدن به‌خودروها که انتقادات بسیاری را به‌وجود آورده و مصوبه دولت است را نخواهد داشت.

امین‌حسین رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره میزان جرایم رانندگی گفت: میزان جرایم رانندگی به 3  بخش تقسیم شده است؛ اگر کسی مرتکب تخلف یک تا 6 بیست تخلف ذکر شده در قانون شود از 10 هزار تومان تا 100 هزار تومان جریمه می‌شود اما اینکه چه میزان برای کدام تخلف درنظر گرفته شود، دولت در آیین‌نامه‌ای که تصویب می‌کند آن را مشخص خواهد کرد.

در مورد بند 7 که رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روانگردان و افیونی است جریمه 200 هزار تومان و ضبط گواهینامه به‌مدت 6 ماه در نظر گرفته شده است ضمن اینکه این‌گونه متخلفان برای رسیدگی به جرمی که انجام داده‌اند به مرجع قضایی معرفی می‌شوند. برای بقیه تخلفات که دولت جدول آن را تهیه می‌کند جرایمی از 3  تا 50 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

کد خبر 105849

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز