یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۵ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

امین آزاد: تولید تندر (ال-90) ابتدا قرار بود طبق اعلام از خرداد ماه امسال آغاز شود؛ اما پس از تاخیرهای انجام شده برای اصلاح قرارداد، این زمان به شهریور و سپس به آذرماه موکول شد.

 اما بعد از آن رنو اعلام کرد که این خودرو در ابتدای دی ماه وارد بازار ایران خواهد شد. پس از آن نیز باز هم تولید تندر به تاخیر افتاد، چرا که رئیس شرکت سهامی سازمان گسترش و نوسازی صنایع اعلام کرد که این خودرو اسفند ماه تولید می‌شود. حال پس از تاخیر پیاپی در ورود این خودرو به بازار این سؤال مطرح است که به هر حال این خودرو چه زمانی وارد بازار می‌شود؟

مسایل مختلف پیش‌آمده در خصوص تولید تندر و زیر ذره‌بین رفتن این پروژه در ایران موجب متمایل شدن نگاه‌ها به سمت این خودرو شد که شاید بتوان گفت به نوعی حالت کاذب به خود گرفته و به عبارتی به صورت ناخودآگاه عاملی برای تبلیغ آن شده است؛ به‌طوری که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اعلام خبر ثبت نام تندر و آغاز تولید آن، در کوتاه‌مدت سبب ایجاد یک شوک به بازار خودرو داخلی خواهد شد.

از طرفی به گفته کارشناسان اگر قرار باشد این خودرو با قیمت زیر هشت میلیون تومان برای مدل استاندارد وارد بازار شود، سبب کاهش تقاضا برای بقیه خودروها می‌شود و چون تیراژ این خودرو در ابتدا بسیار پایین است، احتمال افزایش شدید قیمت بازار آن نسبت به قیمت کارخانه وجود دارد.

 بسیاری نیز مطرح می‌کنند که برخی خودروسازان از این‌که این خودرو وارد بازار شود، در هراسند و هر روز سعی در تاخیر زمان ورود این خودرو به بازار دارند. در مقابل، شرکت‌های سازنده نیز اعلام می‌کنند که تاخیر به‌وجود آمده در تولید این خودرو به دلیل آماده نبودن ساخت داخل ابتدایی و آماده نبودن خط تولید آن است.

در این باره منوچهر منطقی- مدیرعامل ایران خودرو- گفته است که تندر باید اوایل سال 2006 تولید می‌شد که به دو دلیل تولید آن هشت ماه عقب افتاد؛ دلیل اول تاخیر در راه‌اندازی خط تولید در شرکت‌های داخلی و علت دوم تاخیر رنو برای رساندن سطح داخلی‌سازی این خودرو به حدود 50 درصد در ابتدای تولید بود.

خطوط تولید در حال تولید آزمایشی

خطوط تولید دو شرکت خودروساز ایرانی- ایران خودرو و سایپا - آماده است که تولید تندر (L90) را آغاز کند؛ اما با آن‌که خطوط تولید پارس خودرو به عنوان مجری تولید تندر در سایپا مدرن‌تر به نظر می‌رسد، ولی طبق اعلام، تندر ساخت ایران خودرو 22 بهمن و تندر تولیدی سایپا 15 اسفند ماه وارد بازار می‌شود.

هم‌اکنون دو شرکت در حال تولید آزمایشی تندر طبق استانداردهای رنو هستند؛ استانداردهایی که به گفته مدیران ایران خودرو سخت‌گیرانه‌تر از استانداردهای پژو است و پس از طی مرحله تولید آزمایشی، رنو مجوز تولید انبوه را در اختیار این دو شرکت قرار می‌دهد.

گذشته از این موضوع، تاریخ متفاوت عرضه به بازار محصولات دو شرکت با توجه به میزان آمادگی خطوط تولید، جالب به نظر می‌رسد. تقوی نژاد- مدیر معرفی تندر در ایران خودرو- گفت: ایران خودرو قصد دارد فروش تندر را از 22 بهمن امسال آغاز کند.

 وی افزود: امسال 3500 دستگاه تندر در ایران خودرو تولید خواهد شد و سال آینده نیز توان تولید 75 هزار دستگاه از این خودرو را خواهد داشت. این در حالی است که مدیرعامل پارس خودرو از تولید تندر در این شرکت از 15 بهمن امسال و فروش آن از 15 اسفند خبر داده است. سیدحسین امیری با بیان این مطلب گفت: امسال دو هزار دستگاه و در سال آینده 90 هزار دستگاه تندر تولید خواهیم کرد.

 او با بیان این‌که تولید تندر از نظر استانداردهای کیفی در مهرماه به تایید شرکت رنو رسیده است، گفت: مرحله‌ نهایی تولید آزمایشی این خودرو تا 15 بهمن ماه با تولید 150 دستگاه به پایان خواهد رسید و از این تاریخ به بعد تولید تندر به صورت انبوه آغاز می‌شود.

 وی افزود: ما از نیمه‌ دوم سال آینده به ظرفیت نهایی تولید این خودرو خواهیم رسید و به‌تدریج تیراژ تولید خودروهای دیگر مانند پراید و پی.کی را کاهش داده تا توان شرکت را بر تولید تندر متمرکز کنیم. اما حتی با توجه به نظر دو شرکت تولید کننده برای زمان آغاز عرضه تندر به بازار، هنوز هم ابهاماتی وجود دارد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها مشکل تامین قطعه است.

تقوی‌نژاد در این باره گفته است: بزرگترین مشکل ایران خودرو برای تولید تندر در تحویل گرفتن قطعات از طرف رنو پارس است و تاخیرهای انجام شده نیز بخشی به همین دلیل بوده است؛ حتی برای تحویل قطعات به منظور تولید آزمایشی هم این کار با 10 هفته تأخیر انجام شد. پیش‌تر، امیری نیز عدم تامین به‌موقع قطعات را دلیل تاخیر در تولید تندر ذکر کرده بود.

مقایسه دو خط تولید ایران خودرو و سایپا

خطوط تولید تندر از موارد جدید رقابت بین دو شرکت نامبرده است. فقیه- مدیر کارخانه شمالی ایران خودرو- می‌گوید: کار راه‌اندازی خطوط تندر در مکان سابق خط پیکان انجام شده است.

 این در حالی است که خط تولید سایپا در پارس‌خودرو با توجه به خرید دستگاه‌های تولیدی جدید و ساخت خطوط تولید و سالن‌های جدید مدرن‌تر از ایران خودرو به نظر می‌رسد.  ابزار تولید در کارخانه بدنه‌سازی این خودرو که بر خلاف خطوط رایج رباتیک ایران خودرو، به صورت دستی است، نصب شده است. مدیران این شرکت، دلیل دستی بودن روش تولید بدنه این خودرو را کاهش هزینه تولید این خودرو می‌دانند.

این خطوط بر اساس سرعت تولید 25 دستگاه در ساعت طراحی شده که به گفته مدیران ایران خودرو با افزایش تقاضای بازار حتی امکان توسعه آن به صورت رباتیک نیز وجود دارد؛ اما در آن‌سو خطوط تولید پارس خودرو نیمه‌اتوماتیک است و حدود 35 رباط در این خطوط فعال هستند که به گفته مدیران پارس خودرو سبب افزایش کیفیت و سرعت خطوط تولیدی پارس خودرو می‌شود.

خط تولید رنگ، مونتاژ و بدنه‌سازی در ایران خودرو جدا از هم است؛ حال آن‌که خط تولید پارس خودرو در هر سه بخش یکپارچه است و مدیران پارس خودرو معتقدند که این نحوه طراحی کارخانه کیفیت کار خطوط را افزایش می‌دهد. خطوط تولید تندر در ایران‌خودرو در مکان سابق خط تولید پیکان و وانت پیکان نصب شده است.

 این خط که پیش‌تر در آن مینی‌بوس بنز تولید می‌شد، یکی از قدیمی‌ترین سالن‌های ایران خودرو است که برای تولید تندر بازسازی شده و خط بدنه‌سازی پیکان وانت که در کنار آن بوده نیز حذف و به همراه انبار خط قدیم به سالن وصل شده تا سالن وسعت بیشتری پیدا کند.

 شرکت پارس‌خودرو نیز خط تولید جدیدی برای تولید ساخته که طول آن بیشتر از خط ایران خودرو است؛ البته خط تولید ایران خودرو با تغییر خط قدیمی پیکان از عرضی به طولی تغییر وضعیت داده و دارای چند خط موازی شده است. مدیران پارس‌خودرو معتقدند با خطوط جدید و پیشرفته، تولیدات آن‌ها با کیفیت‌تر خواهد بود؛ حال آن‌که مدیران ایران‌خودرو عقیده دارند که با توجه به قدرت و تجربه بیشتر مهندسی در این شرکت، تولیدات آن‌ها به‌مراتب از کیفیت‌ بالاتری برخوردار خواهد بود.

حال با تمام موارد عنوان شده، سایپا و ایران خودرو خود را آماده می‌کنند در آذر ماه تولید تندر را آغاز کنند تا در پروژه مشترک به رقابت بپردازند. در این بین باید منتظر بود و دید تندر سایپا زودتر وارد بازار خواهد شد یا تندر ایران‌خودرو.

تیپ‌های مختلف ال- 90

 هم‌اکنون این سؤال مطرح  است که تیپ‌های مختلف این خودرو با چه امکاناتی و با چه قیمتی وارد بازار خواهند شد؛ ضمن این‌که زمزمه‌هایی مبنی بر قرار دادن موتور ضعیف‌تر بر روی مدل پایه این خودرو به گوش می‌رسد که البته هنوز تایید نشده است.

در این باره مهدی ریاحی‌پورـ قائم مقام توسعه بازار ایران خودرو- در خصوص استراتژی ایران‌خودرو در مقابل ورود ال‌-90 با قیمت پایه 6750 یورو با موتور 110 اسب بخار که به احتمال زیاد سبب به هم ریختن توازن بازار می‌شود، گفت: در دو سال اول که تیراژ ال‌ـ90 کم خواهد بود، تولید RD و پژو 405 کاهش نمی‌یابد؛ اما باید بدانیم که از ابتدا ورود ال‌-90 برای جایگزین شدن با پیکان و پراید بوده است.

 البته بسته به افزایش تیراژ ال‌-90 به بازار پژو 405 و RD فشار خواهد آمد؛ اما با آغاز گسترده طرح خودروهای فرسوده، بازار برای تمام این خودروها وسیع خواهد بود. وی ادامه داد: به هر حال سعی خواهیم کرد ال‌-90 را در سه مدل E0، E1 و E2 به بازار ارائه کنیم که حتی خودرو E2 که گران‌قیمت‌ترین خودرو ال -90 است نیز قیمتی زیر 10 میلیون تومان خواهد داشت.

بازار در انتظار

امسال قرار بود 30 هزار دستگاه تندر در داخل تولید شود و طی سه سال به 250هزار دستگاه برسد؛ اما آنچه مسلم است این است که امسال این برنامه محقق نخواهد شد و آنچه معلوم نیست زمان دقیق تولید، پیش‌فروش، نحوه فروش و ورود این خودرو به بازار است.


اما آنچه از هم‌اکنون مسلم است صف‌های طولانی مردم برای خرید این خودرو در زمان اعلام فروش آن است و از هم‌اکنون همه منتظر اعلام فروش این خودرو هستند و با ورود این خودرو به بازار، بازار خودرو دچار شوک خواهد شد؛ شوک قیمتی که چندان برای خودروسازان خوشایند نیست.

کد خبر 10579

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز