شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: آتشفشان ایسلند سبب شده که آسمان مناطق اطراف علاوه بر ذرات گرد و غبار از گازهای حاوی گوگرد نیز اشباع شود. در صورتی که این گازها به لایه‌های بالایی اتمسفر برسد، می‌تواند به پایین آمدن دمای کره زمین بیانجامد.

فوران کوه آتشفشانی ایاف‌‌یا‌لایوکول (Eyjafjallajökull) واقع در ایسلند، علاوه بر ذرات گرد وغبار مقادیر زیادی از گازهای حاوی گوگرد را نیز به آسمان متصاعد کرده است. این نتیجه از بررسی‌ها و اندازه‌گیری‌های مختلف از جمله، بررسی‌های ماهواره‌ای کارشناسان فیزیک محیط زیست در شهر برمن آلمان حاصل شده است. آنها متوجه وجود غلظت‌های بالایی از گازهای دی اکسید گوگرد (SO2) و کربونیل سولفید (COS) در اتمسفر شده‌اند. 

چنین ترکیب‌هایی می‌توانند در اتمسفر اطراف زمین پخش شده و مانند چتر خورشیدی عمل کنند. با وجود این، دانشمندان معتقدند که در حال حاضر شاهدی وجود ندارد که نشان دهد، این مسئله بر آب و هوای کره‌ زمین تأثیرات قابل توجهی خواهد گذاشت. 

یوستوس نوت‌هولت (Justus Notholt) از دانشگاه برمن، می‌گوید، برای ایجاد چنین تأثیراتی لازم است که آتشفشان همچنان ادامه داشته باشد.

دی اکسید گوگرد می‌تواند در آب باران حل شده و به صورت باران اسیدی بر زمین ببارد، اما سولفید کربونیل در فضا باقی می‌ماند. به گفته‌ نوت‌هولت، سولفید کوبونیل می‌تواند به مدت طولانی در اتمسفر باقی مانده و به لایه‌های بالایی اتمسفر برسد. سپس در این لایه‌ها ذرات کوچکی تشکیل می‌شود که نور خورشید را منعکس می‌کند و باعث می‌شود که دمای کره زمین پایین آمده و سردتر شود. 

به گزارش دویچه‌وله، مشابه این اتفاق در سال ۱۹۹۱ در فیلپین افتاد. آتشفشان کوه پیناتوبو (Pinatubo) باعث شد که دمای هوا در تابستان آن سال نیم درجه‌ سانتی‌گراد سردتر شود. 

اما آتشفشان ایسلند به مراتب کوچک‌تر از آتشفشان پیناتوبو در فیلیپین است و خاکسترهای به مراتب کمتری را به وجود آورده است. محققین به همین تفاوت‌ها تکیه کرده و با وجود اشاره به امکان تغییرات آب و هوایی می‌گویند، در این مورد خاص امکان این تأثیرات کمتر است، مگر این که آتشفشان ایاف‌‌یا‌لایوکول ادامه یابد.

کد خبر 105788

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز