شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس طی سخنانی به اسرائیل و هم پیمانش آمریکا نسبت به ایجاد جنگ طولانی مدت در منطقه هشدار داد.

وی خاطرنشان کرد: چنان چه دولت عبری اراضی اشغال شده سال 1967 باز نگرداند، حماس جنگ علنی علیه این رژیم را آغاز خواهد کرد.

وی گفت: تمامی گروه‌های فلسطینی در حال حاضر بر سر تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال 1967 با در نظر گرفتن حق بازگشت آوارگان فلسطینی، موضوع بیت‌المقدس و توقف شهرک‌سازی‌ها و آزادی کامل زندانیان به توافق رسیده‌اند. از این روی هدف اصلی ما آزادسازی فلسطین و مقاومت نیز گزینه‌ی استراتژیک ماست.

وی تصریح کرد: ما امروز بیش از هر زمان دیگری آماده‌ایم و صهیونیست‌ها باید بدانند که نمی‌توانند ما را متوقف سازند. وی همچنین عنوان داشت: حماس خواهان تشکیل دولت متحد ملی فلسطین با معیارهای ملی است، نه معیارهای اسرائیلی و دولت فلسطین جزو ضروریات فلسطینیان است.

مشعل در ادامه عنوان داشت: جنبش حماس در راستای تشکیل دولت متحد ملی انعطاف‌پذیری‌های زیادی از خود نشان داده اما در هر نشست با امور جدیدی رو به رو شدیم که در راستای رضایت و خشنودی آمریکا مطرح می‌شود. ما خواهان دولت ملی هستیم که براساس معیارهای فلسطینی و با مشارکت تمامی گروه‌ها تشکیل شود و بتواند با تحریم تحمیلی علیه فلسطینیان مبارزه کند.

در همین حال،  مشاور سیاسی اسماعیل هنیه نیز روز گذشته طی سخنانی اظهار داشت: ایده دولت فلسطین برای حل درگیری‌ها و اختلافات با اسرائیل،  براساس آتش‌بس طولانی پنج تا 10 ساله در مقابل عقب‌نشینی اسرائیل از سرزمین‌های اشغالی سال 1967، حل موضوع اسرا و بازگشت آوارگان است.

احمد یوسف در گفت‌وگو با روزنامه‌ی الشرق الاوسط بیان داشت: دولت فعلی فلسطین هیچ گونه تصمیمی برای مذاکره با اسرائیلی‌ها به هیچ شکل و گونه‌ای ندارد. اندیشه دولت برای دستیابی به ثبات و یک راه‌حل مسالمت‌آمیز در منطقه براساس آتش‌بس طولانی است که البته مورد قبول بسیاری از محافل اروپایی نیز قرار گرفته است.

وی با بیان این که این تصمیم به عنوان یک طرح در میان بسیاری از کشورهای غربی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت در خصوص طرح آوی شاکید، میلیاردر یهودی مبنی بر ارایه کمک یک میلیارد دلاری در صورت تحقق صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیل و کمک 100 میلیون دلاری در صورت موافقت هنیه و ایهود المرت همتای اسرائیلی‌اش برای رفتن به پای میز مذاکره، گفت: اینگونه پیشنهادها  نمی‌تواند منجر به تحقق صلح شود؛ چرا که ملت فلسطین خواهان آن است که هر گونه توافقنامه سازش منجر به پایان اشغالگری‌ها شود.

وی با بیان این که خود شخصا پیشنهاد مذکور را از شاکید دریافت کرده است، ادامه داد: ما به عنوان گروه‌های اسلامی نیازمند اظهارات صادقانه طرف اسرائیلی درخصوص آمادگی برای عقب‌نشینی، موافقت با آزادی 10 هزار اسیر فلسطینی و حل مساله آوارگان هستیم.

یوسف گفت:‌ در صورت نبود نشانه‌هایی مبنی بر آمادگی واقعی اسرائیل برای عقب‌نشینی از مناطق اشغالی سال 1967 و حل مساله آوارگان، تمامی این طرح‌ها و اندیشه‌ها فقط ایده‌هایی از سوی طرف فلسطینی است.

کد خبر 10567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز