سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

کامران ملک پور: گرچه بیماری دامی تب برفکی از سال‌ها پیش در کشورمان وجود داشته اما اخیرا شیوع نوع جدیدی از این بیماری با نام هندی و نبود واکسن مقابله با آن خبر ساز شده است

 نوع هندی این بیماری که این روزها تلفات سنگین دام در نقاط مختلف کشور را موجب شده، همانطور که از نامش پیداست از طریق کشورهای پاکستان و هندوستان به کشورمان وارد شده است.

با شیوع این بیماری درحالی‌که دامداران معتقد بودند، نبود نظارت کافی در قرنطینه‌های مرزی و صدور مجوز ورود دام زنده در ماه‌های گذشته موجب این رخداد شده است، مجتبی نوروزی که حالا باید وی را رئیس قبلی سازمان دامپزشکی خطاب کرد،  قاچاق دام زمینی را عامل شیوع بیماری تب برفکی هندی قلمداد می‌کرد اما آنچه مسلم است تب برفکی جدید،

سوغاتی است که دام‌های وارداتی از نوع قاچاق و شاید هم مجاز،  آن را با خود آورده‌اند. اما در این میان آنچه موجب وارد آمدن خسارات فراوان به جمعیت دامی کشور شده، فقدان برنامه‌ای جامع برای کنترل این بیماری است چرا که مسئولان در مقابله با این بیماری ابتدا تنها به واکسیناسیون دام‌ها با واکسنی که به‌دلیل جدید بودن نوع بیماری اثربخشی لازم را نداشته و ندارد روی آوردند.

همچنین اقدام دیرهنگام سازمان دامپزشکی در کنترل بیماری و بستن مرزهای بین‌استانی موجب گسترش بیماری به بیشتر نقاط کشور شد. این تعلل باعث شیوع بیش از حد انتظار بیماری تب برفکی هندی شد که با تلفات زیاد توأم بود و زمینه‌های کمبود همان واکسن نیمه مؤثر را نیز فراهم کرد.

کارشناسان دامپزشکی معتقدند،  اکنون باید کار را یک‌بار دیگر از ابتدا یعنی در قرنطینه‌های دامی اصلاح کرد،  علاوه بر آنکه اکنون سازمان دامپزشکی باید عملکرد خود برای کنترل این بیماری را گسترش دهد. 

با این روند اکنون دامداران باید منتظر بمانند و ببینند، رئیس جدیدی که با سال‌ها تجربه مدیریتی از خراسان دوباره به دوراهی یوسف آباد تهران بازگشته،  چه اقدام مؤثری برای کنترل این بیماری به عمل خواهد آورد.

از سوی دیگر، شاید این تصمیم وزیر جهاد کشاورزی بتواند زمزمه‌های جدایی سازمان دامپزشکی از کشاورزی و پیوستن به وزارت بهداشت را هم که این روزها به گوش می‌رسید خاموش کند؛  موضوعی که شاید بیشتر به‌دلیل عملکرد چند ماه گذشته این سازمان پررنگ شده بود و اکنون امکان آرشیو کردن آن درصورت اقدام مناسب وجود دارد.

کد خبر 105598

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز