پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۰
۰ نفر

کیکاوس زیاری: «از ما بهتران» فیلمی در باره یک روزنامه‌نگار از فیلم‌سازی است که خودش زمانی روزنامه‌نگار بوده و کار مطبوعاتی می‌کرده است.

این فیلم را مهرداد فرید براساس فیلم‌نامه‌ای از خودش کارگردانی کرده و با فیلم‌های کمدی ای که این روزها ساخته می‌شود، تفاوت‌هایی دارد. قصه فیلم در باره جوانی به نام احسان است که روزنامه‌نگاری کمابیش روشنفکر است. آنچه تاکنون احسان در روزنامه نوشته، مورد توجه مردم عادی قرار نگرفته است. همین مسئله باعث می‌شود تا او برخلاف روش معمول کاری‌اش، گزارش‌هایی عامه‌پسند در باره حرفه رمالی بنویسد. انتشار این گزارش‌ها اگر چه نام احسان را به عنوان یک روزنامه‌نگار موفق بر سر زبان‌ها می‌اندازد، ولی به تدریج باعث دردسرهای عجیب و غریبی برایش می‌شود.

نقش احسان را در فیلم رضا عطاران بازی می‌کند و الناز شاکردوست، بهنوش بختیاری، بیژن بنفشه‌خواه، ملکه رنجبر، مریم امیرجلالی، برزو ارجمند، نادر سلیمانی، مریم سعادت و ارژنگ امیرفضلی بقیه بازیگران« از ما بهتران» هستند. بایرام فضلی مدیر فیلم‌برداری فیلم است و کار تدوین آن را خود فرید انجام داده است.

فرید که یکی از روزنامه‌نگاران فعال دهه 70 بوده، درباره انتخاب یک روزنامه‌نگار به عنوان شخصیت اصلی قصه فیلم تازه‌اش به «دوچرخه» می‌گوید: «تصمیم من این نبود که او چنین شغلی داشته باشد. قصه فیلم این‌طور اقتضا می‌کرد که احسان روزنامه‌نگار باشد. اگر شخصیت اصلی قصه شغلی غیر از روزنامه‌نگاری داشت، روایت ما ناقص می شد. یکی از موتورهای اصلی قصه فیلم، جست‌وجو و کنجکاوی است. جست‌وجو هم یکی از ویژگی‌های اصلی کار خبرنگاری است. وقتی شخصیت اصلی قصه یک خبرنگار می‌شود، آن‌وقت می‌توانیم برای جست‌وجو‌ها و کنجکاوی‌های او، یک توجیه خوب و منطقی داشته باشیم.»

این فیلم‌ساز با اشاره به اینکه تا به حال در کمتر فیلم سینمایی یک روزنامه‌نگار شخصت اصلی قصه و ماجراها بوده، به این نکته اشاره می‌کند که قصه فیلم به بهانه او، سری هم به دنیای روزنامه‌نگاری می‌زند و اضافه می‌کند: «وقتی شخصیت محوری قصه یک فیلم روزنامه نگار است، شما قطعاً به مسائل حرفه خبرنگاری هم می‌پردازید. ولی این مسائل بحث اصلی قصه« از ما بهتران» نیست. در عین حال، این قصه بستری را فراهم می‌کند تا درباره مشکلات کار روزنامه‌نگاری هم حرفی زده بشود.»

فرید انتخاب رضا عطاران برای ایفای نقش روزنامه‌نگار فیلم را یک انتخاب درست عنوان کرده و ادامه می‌دهد: «شخصیت اصلی قصه در یک سری موقعیت‌های کمدی قرار می‌گیرد. حضور عطاران در این نقش به این موقعیت‌های کمدی کمک می‌کند و بار کمیک ماجرا را افزایش می‌دهد. پیشینه کار عطاران به عنوان یک کمدین، به قصه فیلم کمک می‌کند تا راحت‌تر به حرکت خود به سمت جلو ادامه دهد.»

مهرداد فرید که قبل از این فیلم‌های «آرامش در میان مردگان» و «هم‌خانه» را کارگردانی کرده، « از ما بهتران» را یک قدم جلوتر از ساخته‌های قبلی‌اش ارزیابی می‌کند و با اشاره به این نکته- به قول خودش- مهم که کار تازه‌اش یک کمدی ترسناک است، می‌گوید: «فضای کلی کار طنز است، ولی رگه‌هایی از تعلیق و ترس را هم در خودش دارد. در حقیقت، در لحظاتی از فیلم قرار است تعلیق‌های آن، باعث خنده تماشاچی بشود.»

این فیلم‌ساز عقیده دارد قصه، حال و هوای فیلم و ترکیب بازیگران آن می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد، زیرا تا به‌حال چنین ترکیب بازیگرانی در سینمای کمدی و طنز در کنار هم نبوده و این تازگی، برای مخاطب جالب خواهد بود.

کد خبر 105554

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز