گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی 29 فروردین در یک جلسه غیررسمی با 161رای مثبت، موافقت خود را با 3راهکار پیشنهادی کمیته مشترک دولت و مجلس برای رفع اختلاف‌نظرها بر سر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اعلام کردند

از سوی دیگر، معاون امور مجلس رئیس‌جمهور نیز اعلام کرد: با اعلام نظر مجلس، دولت قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را با سقف 20 هزار میلیارد تومان درآمد برای مدت یکسال اجرایی و عملیاتی می‌کند.

بدین‌ترتیب اگر دولت رسما با این نظر تفسیری مجلس موافقت کند، می‌توان این تفاهم را نتیجه انعطاف 2قوه دانست. از یک‌سو دولت از اصرار پیشین خود که اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را با 20هزار میلیارد تومان غیرممکن می‌دانست دست برداشته و از سوی دیگر مجلس نیز دست دولت را برای اجرا باز گذاشته است.

به این ترتیب اختیارات دولت برای اجرای قانون یارانه‌ها در سال‌جاری افزایش یافت. این اختیارات در شکل زمان اجرا، چگونگی کسب درآمد ناشی از افزایش قیمت‌ها و نهایتا پرداخت یارانه نقدی به دهک‌‌‌ها با نظر دولت است.

کمیته مشترک دولت و مجلس به‌دنبال ابراز نارضایتی دولت از مصوبه مجلس در قانون بودجه سال‌جاری برای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها تشکیل شده بود که پیشنهادهای آن روز گذشته به تصویب مجلس رسید.

نتیجه جلسه29 فروردین مجلس

حسین سبحانی نیا عضو هیات رئیسه مجلس پس از جلسه غیرعلنی مجلس در جمع خبرنگاران گفت: گزارش کمیته مشترک که به تصویب کمیسیون ویژه مجلس نیز رسیده در 3 بند ارائه شده بود که بند اول آن در این مورد بود که دولت می‌تواند 20هزار میلیارد تومان سقف درآمدی مصوب برای سال‌جاری را به‌طور کامل و بدون کسر عوارض هزینه کند و برای جبران عوارض شهرداری‌ها و دهداری‌ها از طریق دیگری اقدام کند.

سبحانی نیا گفت: بند دیگر این بود که دولت می‌تواند 20هزار میلیارد تومان را در 9 ماه باقیمانده سال اجرایی کند و 3 ماه اول را صرف فراهم کردن مقدمات نماید. وی ادامه داد: بند دیگر نیز این بود که براساس ماده 7 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، دولت می‌تواند افراد کم درآمد را در اعطای یارانه نقدی در اولویت قرار دهد.

عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: در این جلسه احمد توکلی و علی مطهری به‌عنوان مخالف و غلامرضا مصباحی مقدم به‌عنوان موافق گزارش کمیسیون ویژه صحبت کردند و درنهایت نظر کمیسیون به رای استمزاجی نمایندگان گذاشته شد که با 161 رای موافق به تصویب رسید.

نظر دولت به رأی مجلس

معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس درخصوص موافقت مجلس با پیشنهادهای کمیته مشترک برای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: در حال حاضر منتظر ابلاغ این نظر به دولت هستیم اما هنوز به‌صورت رسمی‌چیزی به دست دولت نرسیده است.

محمدرضا میرتاج الدینی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر افزود:   قهراً از زمانی که این نامه به‌صورت رسمی‌به دست دولت برسد، دولت کار خود را آغاز کرده است و نظر رسمی‌خود را هم اعلام خواهد کرد.

معاون رئیس‌جمهور   گفت: از نظر اجرایی دولت کار اجرا را شروع کرده است. وی نوشتن آیین‌نامه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها را ازجمله این مواد قانونی دانست و گفت: دولت آیین‌نامه مربوط به این سازمان را نوشته است.

مجلس عدول نکرد

رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی گفت: باوجود تامین نظر دولت در نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مجلس از این قانون عدول نکرده است. غلامرضا مصباحی مقدم در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی‌در جمع خبرنگاران افزود: اینکه دولت 20 هزار میلیارد تومان را در 9 ماه کسر کند اشکال قانونی ندارد؛ زیرا سال پایه اجرای قانون، سال 89 است البته هر چه زودتر این قانون اجرا شود بهتر است.

کد خبر 105390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز