حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی: وقتی انسان آزاد و آزاده شد، آنگاه مسئله تهاجم فرهنگی و تهاجم تبلیغی و امثال ذلک مطرح نیست.

 این جریان ماهواره،  از قبل از انقلاب مطرح بود. آمریکا اخیراً به این فکر نیفتاد! ممکن است اخیراً آن فکر شیطانی‌اش را تأیید و تقویت کرده باشد  که به وسیله ماهواره فیلم‌های بدآموز را در بین نسل نو منتشر کند،  ولی اصل فکرش و نقشه‌اش مال قبل از انقلاب بود. او کشورها را زیر سلطه فرهنگ غلط خود طلب می‌کند. البته از نظام اسلامی آسیب دیده است،  و با نظام درگیر است و عصبانی. با مسلمان‌ها و مسئولین و مردم ایران و به لحظه،  لحظه زمان ایران و به میلی متر،  میلی متر خاک ایران عداوت می‌ورزد.

نظام اسلامی هم اولین هدفش ساختن مدینه فاضله است. بازسازی مناطق جنگ زده،  مهم است ولی مهم‌تر از آن ساختن مدینه فاضله است و آن تربیت انسان‌های سالم است؛خواه در دستگاه اداری،  خواه در دستگاه کارهای آزاد. هم رشوه ‌دهنده بد است،  هم رشوه بگیر؛ کِلاهُمَا فِی النار.

اصولاً از رشوه و از کارهای باطل به‌عنوان «سُحت» یاد شده است. اگر کسی تن به این تباهی داد،  یعنی هستی خود را ساقط کرد برای ابد! هیچ چیزی نمی‌تواند این بند را باز کند؛ ولو آتش جهنم!

هر آهنی را بالاخره در کارخانه ذوب آهن آب می‌کنند ولی اگر آهنی آتشین بود،  خود آتش به صورت آهن در آمد، دیگر چه چیزی او را آب می‌کند؟! مثلاً هر آتشی توان آن را دارد که درخت را بسوزاند؛ ولی اگر یک درختی آتشین بود،  آن‌وقت چه چیزی او را می‌سوزاند؟! در قرآن کریم آمده است که ما درخت آتشین داریم.« إنهَا شَجَرَهٌ تَخرُجُ فِی اَصلِ الجَحیمْ (1)». آنجا که دیگر درخت با آب رشد نمی‌کند؛ درختی است که با آتش رشد می‌کند،  با آتش تغذیه می‌شود. ریشه‌اش،  تنه‌اش، شاخه‌اش، میوه‌اش آتش است.

 بنابراین آن «خُذُوهُ فَغُلوه. ثُم الجَحیمَ صَلوه(2)»؛ آن آهنی که در دست و پای تبهکاران است، آهنی است آتشین. لذا آتش جهنم هم او را آب نمی‌کند،  او را نرم نمی‌کند. او همواره در آن غُل به سر می‌برد، چون خودش با سوء‌اختیار خودش این کار را کرده است.

همانطوری که انسان می‌تواند دست و بال شیطان را‌ آنچنان ببندد آن هم با همه قدرت‌های تحریکی که شیطان دارد؛ دست و بال شیطان را ببندد و او را در غُل کند. چه اینکه در ماه مبارک رمضان شیاطین را به غُل می‌بندند (3)،  در حقیقت فرشتگان رحمت او را می‌بندند.

با دست رحمت، پای غضب را می‌بندند؛ با دست اطاعت پای تمرد را می‌بندند. انسان هم این توان را دارد که با دست عقل،  پای جهل را ببندد؛ با دست اطاعت، پای معصیت را ببندد؛ با دست توحید، پای اِلحاد را ببندد. و چون توحید،  قوی‌تر از الحاد است، و چون اطاعت قوی‌تر از معصیت است؛ و چون فضیلت،  بالاتر از رذیلت است؛ به همان دلیل گفتند: بهشت 8درجه دارد و جهنم 7 درجه. به همان دلیل گفتند: «سَبَقَتْ رَحمَتُهُ غَضَبَه (4)». اگر انسانی فضیلت‌مدار شد،  دست ارباب رذیلت را آنچنان می‌بندد که آنها توان باز کردن نداشته باشند!

پانوشت‌ها:
(1) صافات / 64
(2) حاقه / آیات 30 و 31
(3) وسائل الشیعه / ج10 / ص 314
(4) بحار الانوار / ج91 / ص 239

کد خبر 105339

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز