جمعه ۲۷ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: برگزار‌کنندگان شصت و سومین دوره جشنواره فیلم کن پنجشنبه گذشته فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف جشنواره را معرفی کردند

تا عباس کیارستمی، امسال با فیلم «رونوشت برابر اصل» در بخش رقابتی جشنواره به روی فرش قرمز این شهر ساحلی برود.

کمتر از یک ماه دیگر، کن میزبان شصت و سومین دوره برگزاری مهم‌ترین جشنواره سینمایی جهان می‌شود و برای همین پنجشنبه گذشته، تیری فرمو مدیر و ژیل ژاکوب دبیر جشنواره فیلم کن در نشستی خبری در پاریس فهرست فیلم‌های بخش رقابتی نامزد نخل طلا را در حالی اعلام کردند که کارگردان ایرانی برنده این جایزه بار دیگر برای کسب نخل طلا رقابت خواهد کرد.

«رونوشت برابر اصل» جدیدترین ساخته کیارستمی و نخستین فیلم بلند اوست که در خارج از ایران ساخته شده است. این فیلم با نقش‌آفرینی ژولیت بینوش، بازیگر سرشناس فرانسوی برای کسب نخل طلا باید با جدیدترین فیلم‌های بزرگان سینمای جهان رقابت کند.

ژولیت بینوش که از چند روز پیش، روی پوستر امسال جشنواره کن رفته، از حالا می‌تواند امیدوار باشد که در پایان این دوره نیز جزو برندگان عکس یادگاری بگیرد. او در کنار ویلیام شیمل در فیلم کیارستمی در توسکانی ایتالیا جلوی دوربین رفته است.

سال گذشته نشریه ایتالیایی سینمای اروپا که خبرنگارش به‌پشت صحنه‌ فیلمبرداری این فیلم رفته بود، نوشت: این فیلم که از ابتدای ژوئن در شهر توسکانی ایتالیا مقابل دوربین رفته، نخستین فیلم کیارستمی است که در خارج از ایران ساخته می‌شود و کمپانی‌ام‌کا‌2 فرانسه به‌همراه آنجلو بارباگالو تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارند.

داستان رونوشت برابر اصل درباره نویسنده‌ای است، که کتابش برنده جایزه بهترین ترجمه سال شده است. او برای انجام مصاحبه مطبوعاتی به فلورانس آمده و عنوان می‌کند ایده کتابش را در فلورانس به دست آورده است. در این سفر او با زنی که صاحب یک گالری آثار عتیقه است، آشنا می‌شود و بحث‌های متعددی درباره اصل‌بودن و کپی‌بودن اشیای عتیقه میان آنها انجام می‌شود.

رقبای کیارستمی

جشنواره کن نشست مطبوعاتی امسال خود را برای ایجاد هیجان بیشتر و فراهم آوردن فرصت کافی جهت برنامه‌ریزی علاقه‌مندان جشنواره یک هفته زود‌تر از موعد مقرر برگزار کرد. با این حال مدیر جشنواره کن در نشست خبری گفت: 2 بخش مهم و پرمخاطب مسابقه و نوعی نگاه همچنان باز نگاه داشته شده و در روز‌های آینده فیلم‌هایی به این دو بخش افزوده می‌شوند.

فرمو در این نشست همچنین گفت: از گزینش این فیلم‌ها خوشحال و راضی هستم؛ هرچند انتخاب‌های بسیار دشوار و پیچیده‌ای پیش رو داشتیم و همچنان فیلم‌های تازه‌ای می‌بینیم تا آنها را در بخش‌های مختلف جشنواره بگنجانیم. همچنین تیری فرموگفت: بحران اقتصادی سال گذشته تأثیری بر جشنواره کن نداشت ولی تأثیر خودش را بر جشنواره امسال گذاشت، چون ساخت یک فیلم حداقل 18 ماه طول می‌کشد.

امسال به‌دلیل رکود اقتصادی تعداد فیلم‌های شرکت‌کننده کمتر شده است. همانگونه که پیش‌تر اعلام شده بود، فیلم «رابین هود» ساخته جدید ریدلی اسکات به‌عنوان فیلم افتتاحیه برگزیده شده اما هنوز فیلمی به‌عنوان فیلم اختتامیه معرفی نشده است.

تاکنون رقبای کیارستمی در بخش مسابقه جشنواره کن چنین معرفی شده اند:
تورنه (ماتیو آمالریک – فرانسه)، از خدایان و انسان‌ها (زاویر بووا – فرانسه)، یاغی (رشید بوشارب – فرانسه)، بی‌یو تی فول (الخاندرو گونزالس ایناریتو – مکزیک)، مردی که فریاد می‌زند (مهمت صالح هارون – چاد)، خدمتکار (ایم سانگ سو - کره‌جنوبی)، شعر (لی چانگ دونگ - کره‌جنوبی)، بازی منصفانه (داگ لایمن – آمریکا)، تو،  شادی من (سرگئی لوژنیتسا – اوکراین)، زندگی ما (دانیله لوکتی – ایتالیا)، آفتاب سوزان 2 (نیکیتا میخالکف – روسیه)، شاهزاده منپانسیه (برتران تاورنیه – فرانسه)، عمو بونمی کسی که زندگی‌های گذشته‌اش را به یاد می‌آورد (آپیچاتپونگ ویراستاکول – تایلند)، سالی دیگر (مایک لی – انگلستان)، خشونت (تاکاشی کیتانو – ژاپن) و مرد فریادکش (محمد صالح هارون – فرانسه و بلژیک). 

در بخش خارج از مسابقه جشنواره کن، فیلم‌های «تامارا دریو» ساخته استفن فریرز از انگلیس، «وال استریت، پول هرگز نمی‌خوابد» ساخته اولیور استون از آمریکا و «مرد بلندقد سیاهی را ملاقات می‌کنی» ساخته وودی آلن از آمریکا نمایش خواهند یافت. امسال تعدادی از چهره‌های سرشناس دنیای سینما در بخش «نوعی نگاه» حضور دارند.

ژان لوک گدار، از پیشگامان موج نو سینمای فرانسه با فیلم «سوسیالیسم»، مانوئل دی اولیویرا، کارگردان نامدار پرتغالی با فیلم «مورد عجیب آنجلیکا» و خاویر دولان، کارگردان سرشناس کانادایی با فیلم «عشق‌های تخیلی» به این بخش جشنواره کن دعوت شده‌اند.
هیأت داوران امسال

هیات داوران بخش رقابتی جشنواره فیلم کن برای اعطای نخل‌طلای 2010 نیز پنجشنبه گذشته معرفی شدند.طبق اعلام قبلی، تیم برتون، کارگردان سرشناس آمریکایی ریاست هیات داوران را برعهده خواهد داشت.

دیگر اعضای هیات داوران بخش رقابتی معتبرترین رویداد سینمایی جهان عبارتند از:  جیووانا مزوجیورنو، بازیگر 36ساله ایتالیایی؛ وی 2 بار در سال‌های  1998 و 2005 جایزه‌ بهترین بازیگر زن جشنواره‌ ونیز را گرفت. بنچیو دل‌تورو، بازیگر و کارگردان 43 ساله و سرشناس اهل پورتوریکو؛ وی در سال 2001 برای فیلم «ترافیک» جایزه اسکار، جایزه بافتا، جایزه گلدن گلوب و خرس نقره‌ای جشنواره برلین را برای بهترین بازیگر مرد گرفت؛ در سال 2008 برای فیلم «چه» بهترین بازیگر جشنواره کن و جوایز گویا اسپانیا شد و در سال 2001 به عنوان بهترین بازیگر جشنواره ونیز انتخاب شد.

امانوئل کارر، بازیگر 53 ساله فرانسوی؛ وی در سال 2005 جایزه سینمای اروپا را از جشنواره کن و جایزه فیپرشی جشنواره شیکاگو را گرفت و در سال 2003 از جشنواره ونیز جایزه ویژه شهر رم را گرفت.  شکار کاپور، بازیگر و کارگردان 53 ساله پاکستانی؛ وی در سال 1999 برای فیلم «الیزابت» نامزد جایزه بهترین کارگردانی از بافتا انگلیس، گلدن گلوب و دیوید دی دوناتلو ایتالیا بود.

به گزارش روزنامه لوموند، کیت بکینسیل، بازیگر 37 ساله انگلیسی و ویکتور اریسه، کارگردان اسپانیایی به‌همراه آلبرتو باربرا، رئیس موزه ملی سینمای ایتالیا دیگر اعضای هیات داوران بخش رقابتی جشنواره امسال کن هستند.

حضور دیگر ایرانیان در کن 63

در پی معرفی اسامی فیلم‌های بخش رسمی جشنواره کن، محمد اطبایی، کارشناس بین‌المللی سینمای ایران به ایسنا گفت: خوشبختانه فیلم رونوشت برابر اصل عباس کیارستمی در بخش مسابقه حضور دارد و با توجه به حضور کشورهای ایتالیا و فرانسه به عنوان سرمایه‌گذار این فیلم، جای خوشحالی است که اسم ایران به‌طور رسمی در این فیلم آمده است.

با وجود اینکه ایران در این فیلم سرمایه‌گذاری نکرده است اما کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تدوینگر این فیلم ایرانی هستند و این موضوع امتیاز کافی است برای اینکه ایران به‌عنوان یکی از کشورهای اصلی تولیدکننده این فیلم مطرح باشد.

هم‌اکنون پس از اعلام فیلم‌های بخش‌رقابتی باید منتظر اسامی فیلم‌های هفته منتقدان و 15 روز کارگردانان باشیم.  وی اظهار امیدواری کرد در 2 بخش باقیمانده که تا هفته آینده معرفی می‌شود، شاهد حضور فیلمی از ایران ‌باشیم. شصت‌وسومین جشنواره فیلم کن روز 12 می‌(22 اردیبهشت) آغاز خواهد شد و تا 23 می‌(2 خرداد) ادامه خواهد داشت.

حضور عباس کیارستمی در جشنواره فیلم کن

1992: برنده جایزه بخش نوعی نگاه و جایزه روسیلینی برای زندگی و دیگر هیچ
1993: داور جشنواره کن
1994: حضور با زیر درختان زیتون در بخش رقابتی
1997: برنده نخل طلا برای طعم گیلاس
2001: حضور با‌ای بی‌سی آفریقا در بخش خارج از مسابقه
2002: حضور با فیلم« ده» در بخش مسابقه
2003: داور بخش فیلم‌های کوتاه و سینه فونداسیون
2007: ریاست هیات داوران جایزه دوربین طلایی
2010: حضور با رونوشت برابر اصل در بخش مسابقه

کد خبر 105208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز