دود و بخار سنگین خارج‌شده از آتشفشانی که زیر کوه‌های یخ ایسلند قرار دارد، باعث شد هواپیماهای 6کشور اروپایی مجبور به فرود شوند.

این حادثه بعد از ماجرای تروریستی سال 2001 و حمله به برج‌های دوقلو، مهم‌ترین حادثه‌ای است که باعث جلوگیری از پرواز هواپیماها در این تعداد کشور شده است.

بنابراین گزارش، دود قرمزی که از دهانه آتشفشان و از زیر کوه‌های یخ خارج می‌شود در کیلومترها بالاتر از سطح زمین پخش شده  و به این دلیل مسئولان کنترل پرواز در کشورهای اروپایی معتقدند که این دود سنگین می‌تواند به موتور هواپیماها آسیب جدی وارد کند و باعث سقوط هواپیماها شود. علاوه بر آنکه این دود و بخار آب باعث کاهش دید خلبانان شده، ممکن است باعث وقوع حوادث مرگباری شود.

با این استدلال پرواز هواپیماها در کشورهای ایرلند، دانمارک، نروژ، سوئد، فنلاند و بلژیک ممنوع شده است و در همین حال فرانسه 24 فرودگاه خود و از جمله فرودگاه مهم شارل‌دوگل را نیز روی هواپیماها بسته است. در کشور آلمان،  فرودگاه‌های برلین و هامبورگ شرایط مشابهی دارند.

در همین حال کایلا اوانز، سخنگوی سازمان کنترل حمل‌ونقل هوایی اروپا با اشاره به مشکل پیش آمده گفت که احتمال می‌رود تا پایان روز جمعه نیمی از پروازها بر فراز اقیانوس اطلس لغو شود.  در همین حال ،در فرودگاه هیتروی لندن  مسافران زیادی که با لغو پروازهایشان مواجه شده‌اند روی زمین و یا صندلی‌ها خوابیده‌اند.

این آتشفشان که زیر کوه‌های یخ ایسلند قرار دارد از روز پنجشنبه برای دومین بار در کمتر از یک ماه گذشته فعالیتش را آغاز کرده   و باعث سرازیر شدن گدازه‌ها و همچنین خروج دود و بخار به سمت آسمان شده است. همچنین  در روزهای گذشته ساکنان روستاهای اطراف آتشفشان به سرعت از این منطقه تخلیه شده‌اند.

کد خبر 105195

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز