شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: لخ کاژینسکی، رئیس جمهوری لهستان در سانحه سقوط هواپیمای توپولف154 در غرب روسیه به‌همراه همسرش کشته شد.

مقام‌های دولتی روسیه و لهستان اعلام کردند همه مسافران و خدمه این هواپیما که از ورشو، پایتخت لهستان به مقصد اسمولنسک در روسیه پرواز کرده بود در این سانحه که ساعت 10:56 صبح به وقت محلی رخ داد،  کشته شده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که علاوه بر رئیس جمهوری لهستان و همسرش، تعدادی از مقام‌های بلندپایه ارتش و مقام‌های دولتی هم از مسافران این هواپیما بوده‌اند.

گزارش‌های مختلفی درباره تعداد کشته‌شدگان این حادثه وجود دارد. در حالی که برخی خبرگزاری‌ها21 فروردین از کشته شدن 85 تا 96 نفر خبر دادند.  ولادیمیر مارکین، سخنگوی کمیته تحقیقاتی دادستانی روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری نووستی  از مرگ  132 نفر  خبر داد. آخرین گزارش‌ها تعداد مسافران این هواپیما را 96 نفر اعلام کرده است.

خلبان این هواپیما در هوای مه‌آلود در تلاش برای  فرود در فرودگاه اسمولنسک در نزدیکی مرز با  ‌بلاروس‌ بود که هواپیما سقوط کرد. طبق آخرین گزارش‌ها، رئیس ستاد ارتش لهستان، رئیس بانک مرکزی، معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت امنیت ملی در میان کشته‌شدگان قرار دارند.

این هیات از مقام‌های دولتی لهستان به همراه رئیس جمهوری این کشور برای شرکت در مراسم هفتادمین سالگرد کشتار کاتین عازم روسیه بودند. در زمان حکومت شوروی سابق، بیش از 20 هزار لهستانی توسط پلیس این کشور کشته شدند.

سرگئی آنوفریف، فرماندار منطقه اسمولنسک 21 فروردین با تایید کشته شدن همه مسافران این هواپیما اعلام کرد که هواپیمای ریاست جمهوری لهستان پیش از فرود در باند فرودگاه، با درختان برخورد کرده و پس از برخورد با زمین متلاشی شده است. 

به دنبال این حادثه، دونالد تاسک، نخست وزیر لهستان اعضای هیات دولت را به جلسه اضطراری فرا‌خواند. همچنین دبیرخانه ریاست پارلمان لهستان اعلام کرد که اختیارات ریاست جمهوری لهستان به طور موقت به برونیسلاو کوموروفسکی رئیس پارلمان این کشور محول شده است.

طبق قانون اساسی لهستان، در صورت مرگ رئیس جمهور، اختیارات ریاست جمهوری به رئیس ‌  پارلمان محول می‌شود. همچنین سخنگوی دولت لهستان از برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور خبرداد.دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه کمیسیونی را به ریاست ولادیمیر پوتین، نخست وزیر این کشور برای تحقیق پیرامون این حادثه تشکیل داده است.

ولادیمیر پوتین  در اولین اقدام  دستور داد که سرگئی شایگو، وزیر حوادث غیرمترقبه این کشور برای نظارت بر تحقیقات به محل حادثه سفر کند. این در حالی است که رسانه‌های روسیه روز گذشته به نقل از منابع آگاه امنیتی اشتباه خلبان را عامل سقوط هواپیمای حامل رئیس جمهوری لهستان معرفی کردند.

سخنگوی دولت در این منطقه گفت:‌ به خلبان هواپیما توصیه شده بود که در فرودگاه مینسک فرود بیاید اما وی در هوای مه‌آلود تصمیم به فرود در اسمولنسک را گرفت. گزارش‌ها نشان می‌دهد که شرایط جوی به نوعی بوده است که خلبان بدون تجهیزات تنها قادر به تشخیص شعاع 500 متری خود بوده است.

گفته می‌شود فرودگاه  اسمولنسک به خاطر همین شرایط برای فرود پروازهای عادی بسته بوده  و خلبان هواپیمای حامل رئیس جمهوری لهستان پیش از سقوط 3 بارتلاش ناموفق برای فرود داشته است. محل سقوط هواپیما در 5/1 کیلومتری فرودگاه و 300 تا 400 متری باند فرود گزارش شده است. 

رئیس جمهوری لهستان سوار هواپیمای توپولف مدل Tu-154 بود که در دهه‌ 1960 طراحی شده است. گفته می‌شود در سال 2008 خلبان هواپیمای کاژینسکی به خاطر  اینکه  از فرود در فرودگاه تفلیس، پایتخت گرجستان امتناع کرده بود تهدید به اخراج شده بود.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که تعویض هواپیمای رئیس جمهوری لهستان که حداقل 20 سال عمر داشته برای مدت‌ها مورد بحث بوده است که به‌خاطر کمبود بودجه درنهایت این مسئله عملی نشد.

66 هواپیمای توپولف Tu-154 تاکنون سقوط کرده‌اند که 6 مورد آن در 5 سال گذشته بوده است. شرکت هواپیمایی روسیه Aeroflot به‌تازگی این نوع هواپیماها را از دور فعالیت خارج کرده است.

برادران دوقلوی سنت‌گرا

لخ کاژینسکی، رئیس‌جمهور لهستان چهره‌ای جنجالی در صحنه سیاست جهان بود که سیاست‌های راستگرایانه او درباره بسیاری از موضوعات با حمایت مردم لهستان و به‌ویژه طبقه سنتی و روستایی این کشور همراه بود.

او فعالیت سیاسی‌اش را با حضور در سمت شهرداری ورشو در سال 2002 آغاز کرد. سپس در سال 2005 به ریاست‌جمهوری انتخاب شد. شعار او دفاع از منافع مردم لهستان بود. او می‌گفت که لهستان بعد از فروپاشی کمونیسم، به تغییرات بزرگی نیاز دارد که مبتنی بر عدالت اجتماعی و حکومت قدرتمند است.

حزب حاکم کنونی لهستان به نام حزب قانون و عدالت توسط او و برادر دوقلویش جاروسلاو در سال 2001 تاسیس شد.در سال 2005 و برای مدتی برادران دو قلوی کاژینسکی یکی رئیس‌جمهور و دیگری نخست‌وزیر بود اما از سال 2007 نخست‌وزیری به فرد دیگری رسید.

کد خبر 104765

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز