جمعه ۲۷ فروردین ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: هیئت مدیره خانه موسیقی با حضور در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسائل و مشکلات فعالیت‌های هنرمندان عرصه موسیقی را مطرح و به بحث و گفتگو با وزیر ارشاد پرداخت

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از سایت خانه موسیقی  ابتدا محمد سریر مدیرعامل خانه موسیقی گزارشی از پیشینه و فعالیتهای جاری خانه موسیقی ارائه کرد و در ادامه داریوش پیرنیاکان از برنامه های خانه در سال 1389 سخن گفت.

سریر با اشاره به مشکلات اجرایی بویژه برای گروه‌ها و موسیقیدانان نسل جوان گفت :خانه موسیقی بیشتر به دنبال فعالیتها و برنامه هایی است که غالبا بر زمین مانده است.

رئیس هیئت مدیره در ادامه به لزوم تجدید حیات ارکستر موسیقی ملی اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های خانه موسیقی احیای هرچه سریع‌تر این ارکستر هویت بخش در عرصه موسیقی ملی است و ما در این زمینه به کمک وزارت ارشاد نیازمندیم.

 سریرهمچنین با اشاره به نقش وزارت ارشاد در تعیین روز موسیقی و لزوم ثبت این روز ملی گفت : پس از مدتها رایزنی و پیگیری این موضوع ثبت روزملی موسیقی در تقویم رسمی کشور مورد تائید و تصویب شورای عمومی فرهنگ قرار گرفت اما متاسفانه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مسکوت مانده است.

بعد از صحبتهای سریرسخنگوی خانه موسیقی بااشاره به اسامی موسسان خانه موسیقی و اهدافی که موسیقیدانان برای تاسیس این خانه داشتند گفت :در سال جاری عمده فعالیتهای خانه در سه حوزه آموزش،پژوهش و اجرا عملیاتی می شود.

داریوش پیرنیاکان  در ادامه افزود: در حوزه آموزش مستر کلاسهایی همچون گذشته خواهیم داشت  ودر بخش پژوهشی نیز شش برنامه درزمینه موسیقی های اقوام مختلف ایران برگزار می‌کنیم.

پیرنیاکان در بخش دیگری از سخنانش به گستردگی و هزینه بر بودن حوزه اجرا اشاره کرد و گفت: جشن موسیقی را همه ساله همزمان با روز جهانی موسیقی در مهرماه برگزار می کنیم وبا برنامه ریزی های انجام شده امسال قرار است در این جشن به بهترین آثار تولید شده در شاخه های مختلف جوایزی را اهدا کنیم.

سخنگوی خانه موسیقی در پایان پس از ارائه دیگر برنامه های خانه از کمبود بودجه و نداشتن امکانات لازم جهت رسیدن به اهداف ترسیم شده انتقاد کرد.

در ادامه این جلسه سید محمد حسینی با اشاره به مباحث مطرح شده گفت: مسوولان فرهنگ و هنر کشور در شرایط کنونی باید با دوری از روزمرگی در ایجاد تحول و اعتلای هر چه بهتر موسیقی فاخر کشور تلاش کنند.

 حسینی حمایت های مجدانه رییس جمهوری از فرهنگ و هنر کشور را مناسب ترین زمان برای رشد و ارتقای این حوزه دانست و برتلاش هنرمندان در  استفاده بهینه از این شرایط به منظور رشد کمی و کیفی عرصه فرهنگ و هنر بویژه برنامه ها و اهداف عالیه موسیقی تاکید کرد.

 وی به مباحث مطروحه در کمیسیون های فرهنگی دولت در باره بهره گیری از امکانات و اعتبارات  اشاره کرد و گفت : با توجه به زمینه های مناسب سخت افزاری و نرم افزاری و اعتبارات تخصیصی موجود باید بتوانیم فراتر از اعتبارات حرکت کنیم.

 وی  به فعالیتهای زیرزمینی برخی گروه های موسیقی و تلاش غرب برای ترویج آن در کشور اشاره کرد و گفت:  مدیران حوزه موسیقی در شرایط کنونی باید با ارائه طرح ها و برنامه های مناسب برای مقابله با موسیقی های مبتذل و بی محتوای غربی تلاش نمایند.

وی با اشاره به برگزاری نخستین جلسه شورای هنر کشور پس از یک وقفه طولانی، گفت: ریاست شورای هنرکشور اکنون بر عهده وزیر ارشاد است  و این فرصت مناسبی را برای استفاده از راه کارهای قانونی در بحث هنر و موسیقی فراهم می کند.

 وزیر ارشاد به برگزاری موفق برنامه های فرهنگی و هنری کشور در سال گذشته اشاره کرد و گفت :انتظار می رود اهالی فرهنگ و هنر با ارائه کارهای ارزنده تر در سال جاری بر غنای هر چه بیشتر این حوره بیفزایند.

به گزارش همشهری‌آنلاین در این دیدار که معاون هنری وزیر و رئیس انجمن موسیقی هم حضور داشتند،شاه‌آبادی، معاون هنری وزیر،گزارشی اجمالی از وضعیت موسیقی در کشور ارائه داد و درباره برخی مسائل همانند وضعیت دادن مجوز به آلبوم‌ها،وضعیت ارکستر سمفونیک تهران وارکستر ملی و ارکستر سنتی دفتر موسیقی ارشاد سخنانی بیان کرد.

کد خبر 105186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز