شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۵ - ۱۰:۵۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتا در ماه نوامبر در بازار آمریکا بیش از شرکت آمریکایی فورد، خودرو به فروش رساند و زنگ خطر را برای خودروسازان آمریکایی به صدا درآورد.

شرکت فورد اعلام کرد که در ماه نوامبر فروش این شرکت نسبت به ماه مشابه سال گذشته 9/6درصد کاهش یافته است. این در حالی است که فروش شرکت تویوتا در ماه نوامبر  9/15 درصد رشد یافت و به 182 هزار و 259 دستگاه رسید. در همین مدت، فروش شرکت جنرال موتورز، بزرگترین خودروساز جهان، 1/6درصد و فروش شرکت داملر کرایسلر نیز 7/4درصد رشد یافت.

جنرال موتورز در ماه گذشته 293 هزار  و 558 خودرو در بازار آمریکا به فروش رساند و همچنان بزرگترین فروشنده خودرو در آمریکا باقی ماند، اما شرکت فورد با عقب‌ماندن از شرکت ژاپنی تویوتا نشان داد که همچنان در بحران به سرمی‌برد.

کارشناسان آمریکایی با زیر سوال بردن عملکرد شرکت فورد، علت عقب‌ماندن آن از تویوتا را تاخیر در آغاز خط تولید جدید این شرکت و مدیریت کارآمدتر شرکت تویوتا می‌دانند. سهم فورد از بازار داخلی آمریکا از حدود 26درصد در اوایل دهه 90میلادی هم‌اکنون به 6/17درصد کاهش یافته و در همین مدت سهم تویوتا به 5/15 درصد رسیده است.

در ماه جولای امسال نیز شرکت تویوتا تعداد خودروی بیشتری نسبت به فورد در بازار آمریکا به فروش رساند و زنگ خطر را برای خودروسازان آمریکایی که مسئله ادغام آنها با شرکت خوش‌آتیه و نوآور رنو فرانسه به بن‌بست خورده‌ است، به صدا درآورد.

 در همین حال، «کرک کرکوریان» میلیاردر و سهامدار اصلی شرکت جنرال موتورز پس از آنکه تلاش‌های 20 ماهه‌اش برای تجدید ساختار بزرگ‌ترین خودروساز جهان و ادغام آن با رنو- نیسان به ناکامی انجامید، سهام 9/9درصدی خود از این شرکت را به فروش رساند.

با رفتن کرکوریان، «ریک واگونر» مدیرعامل جنرال موتورز نفس راحتی خواهد کشید، زیرا وی طی چند ماه اخیر تحت فشار شدید کرکوریان برای تجدید ساختار شرکت و حل معضلاتی همچون دستمزدهای بالای کارکنان، کاهش فروش شرکت و کاهش‌ نوآوری در مدل‌های تولیدی بود.

 با رفتن کرکوریان که طرفدار سرسخت ادغام جنرال موتورز با رنو و واگذاری مدیریت دو شرکت به «گوسن» مدیر بسیار موفق رنو بود، واگونر باید مابقی سهامداران را قانع سازد که قادر به تجدید ساختار شرکت بحران‌زده جنرال موتورز است که از جانب تویوتا شدیدا تهدید می‌شود.

کد خبر 10506

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز