مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

گروه شهری: سامانه مدیریت بزرگراهی امسال در پایتخت اجرا می‌شود

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران، با اجرای سامانه مدیریت بزرگراهی ظرفیت بزرگراه‌ها 25درصد افزایش می‌یابد. این سامانه به گفته حجت‌الله بهروز امسال حداقل در یک‌یا 2بزرگراه شهر تهران اجرا خواهد شد.

بهروز افزود: در این سامانه مدیریت و کنترل متمرکز و هوشمند،  کاهش وابستگی به اپراتور را نیز به‌دنبال دارد.  وی عنوان کرد: در حال حاضر مدیریت و کنترل ترافیک در بزرگراه‌ها تنها به کمک دوربین‌های نظارت تصویری صورت می‌گیرد و اگر حادثه‌ای نیز رخ دهد باید اپراتورها آن را ببینند و اطلاع دهند اما با اجرای طرح مدیریت بزرگراهی با استفاده از سنسورهای قوی،  به محض وقوع هر گونه حادثه به‌صورت اتوماتیک و در کمتر از 30 ثانیه محل حادثه مشخص می‌شود.

بهروز در توضیح این سامانه گفت: با اجرای این طرح چنانچه در بزرگراه‌ها تصادفی رخ دهد در کوتاه‌ترین زمان ممکن سامانه‌های هوشمند از طریق تابلوهای متغیر خبری موضوع را به اطلاع رانندگانی که در آن مسیر هستند، می‌رسانند تا سایر خودروها سرعت خود را کم کنند و احتمال تصادفات بعدی کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک با بیان اینکه هر یک از بزرگراه‌ها ظرفیت مشخصی دارند که درصورت اجرای مدیریت بزرگراهی می‌توان از ورود بیش از ظرفیت خودروها به بزرگراه‌ها جلوگیری کرد،  گفت: اشباع بزرگراه‌ها و ورود بیش از ظرفیت خودروها به بزرگراه معمولا علت اصلی ترافیک‌های بسیار سنگین است که در شیوه جدید مدیریت بزرگراهی با استفاده از سنسورهای خاص می‌توان ورودی و خروجی‌ها و حجم خودروها را به‌طور دقیق مشخص کرد و برای جلوگیری از اشباع ظرفیت بزرگراه و ایجاد گره ترافیکی با نصب چراغ قرمز در ورودی بزرگراه‌ها از ورود بیش از حد و ظرفیت خودروها جلوگیری کرد تا همواره ترافیک‌روان در بزرگراه وجود داشته باشد.

بهروز افزود: تجربه نشان می‌دهد زمانی که سامانه مدیریت بزرگراهی وجود نداشته باشد یک تصادف کوچک می‌تواند منجر به تصادفات دیگری شود و اعزام نیروهای امداد نیز زمان بیشتری به طول می‌کشد که در این حال با اشغال هر لاین از بزرگراه حداقل 5‌دقیقه به زمان سفر خودروهایی که قبل از محل وقوع حادثه هستند اضافه می‌شود.

کد خبر 104930

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز