یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

گروه ورزشی: در روزهایی که فوتبال کشور در لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا خلاصه شده و تیم ملی فعلا هیچ مسابقه یا اردویی ندارد

حجم بالای خبرهایی که همه روزه در این مورد منتشر می‌شود، عجیب و البته نگران‌کننده است. روزی نیست که خبری درباره تغییرات در نیمکت تیم ملی شنیده نشود و بدتر از همه اینکه منبع این خبرها افرادی هستند که یا خارج از فدراسیون فوتبال هستند یا عزل و ابقای سرمربی تیم ملی در حوزه اختیارات آنها نیست.

هنوز روزهای پس از جام جهانی 2006 را فراموش نکرده‌ایم که برکناری رئیس فدراسیون از سوی فیفا به‌عنوان دخالت در کار فدراسیون تعبیر شد و نتیجه آن تعلیق فوتبال ایران بود. با تغییر اساسنامه و برگزاری انتخابات به‌نظر می‌رسید فدراسیون فوتبال سرانجام بتواند مستقل شود ولی گذشت زمان نشان داد که این تصوری اشتباه بوده است.

شروع این دخالت‌ها زمانی بود که علی دایی از تیم ملی‌ فوتبال ایران در پی شکست مقابل عربستان در مرحله مقدماتی جام جهانی 2010شبانه اخراج شد. این ماجرا در حالی رقم خورد که کفاشیان قبل از بازی گفته بود دایی حتی درصورت شکست هم برکنار نمی‌شود.

برکناری او این باور را تقویت کرد که برخی از تصمیمات فدراسیون فوتبال خارج از ساختمان سئول نهایی می‌شود و شاید در برخی موارد رئیس فدراسیون هم از این تصمیمات بی‌خبر باشد.

پس از برکناری دایی نیز دخالت‌ها در فرایند انتخاب سرمربی ادامه یافت و ماجرای کلمنته به‌وجود آمد. اما دخالت افراد غیرمسئول در امور جاری فوتبال در اواخر سال گذشته بیشتر شد؛ زمانی که مشخص شد افرادی در فدراسیون فوتبال به‌دنبال استخدام یک مربی خارجی بزرگ برای جانشینی افشین قطبی هستند؛ آن هم در شرایطی که مواضع رئیس فدراسیون در این زمینه با افراد مذاکره‌کننده بسیار متفاوت بود.

تشتت آرا در فدراسیون فوتبال در شروع سال جدید هم ادامه پیدا کرد و مهدی تاج، نایب رئیس فدراسیون پس از استعفا از ریاست کمیته تیم‌های ملی گفت که انتخاب یک مربی بزرگ خارجی، بهتر از حفظ قطبی است. پس از آن بود که خبر مذاکره با مربیانی مثل تریم، اریکسون، گونش و گولیت هم منتشر شد و افراد زیادی به اظهارنظر در این مورد پرداختند.

در این میان موضع کفاشیان سکوت بود، تا اینکه روز جمعه گفت که قطبی تا جام ملت‌های آسیا در راس تیم ملی می ماند. اما مصاحبه رئیس فدراسیون هم برای پایان دادن به این ماجرا کافی نبود و لازم بود که علی سعیدلو، رئیس سازمان ورزش هم در ملاقات با مسئولان فوتبال نظرش مبنی بر ابقای قطبی را اعلام کند.

علاوه بر خلأ تفکر سیستماتیک در این تصمیم‌گیری‌ها، آنچه فوتبال کشور را به هرج و مرج فعلی کشانده، شخصیت انعطاف‌پذیر علی کفاشیان است که قاطعیت یک مدیر ارشد را از خودش نشان نداده است. سوای اینکه حفظ قطبی تا چه حد به نفع تیم ملی است و آنالیزور سابق تیم ملی کره‌جنوبی چه مزیتی نسبت به اسلافش مانند قلعه نویی یا دایی دارد، نبودن سلسله مراتب و نگاه بلندمدت در مهم‌ترین فدراسیون کشور، تبدیل به نگرانی اصلی طرفداران فوتبال شده است.

این وضعیت تنها در تیم ملی دیده نمی‌شود و نگاهی به حوادث روزهای اخیر نشان می‌دهد که فوتبال کشور تبدیل به شهری بی‌قانون شده. ترک زمین از سوی تراکتورسازی که در هیچ لیگ حرفه‌ای قابل تصور نیست و جدایی غیرمنتظره پیروانی از راس تیم ملی امید، نمونه‌های روشنی است که با ادامه این روند نمی‌توان انتظار آینده روشنی را برای فوتبال ایران  داشت.

چهره‌های باسابقه فوتبال کشور هم در روزهای اخیر در مصاحبه‌هایی، نگرانی شان را از وضعیت فعلی ابراز کرده‌اند. در چنین شرایطی و باتوجه به تغییرات اساسی در فدراسیون‌های مختلف ورزشی، مشخص نیست که کفاشیان تا چه زمانی می‌تواند این صندلی لرزان را حفظ کند. ولی رئیس فدراسیون هر کسی که باشد، برای نجات این ورزش پرطرفدار باید بتواند مقتدر و البته مستقل بماند.

هاشمی‌طبا: دیگران برای فدراسیون فوتبال تصمیم می‌گیرند

مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس پیشین سازمان تربیت‌بدنی‌ درباره معضلات موجود در فوتبال گفت: در فوتبال ایران حرف زیاد زده می‌شود و نظم و عمل کمتر دیده می‌شود. فدراسیون فوتبال می‌پسندد که اینطور فوتبال را اداره کند و پنهان هم نمی‌کند. به حرف‌ها و تصمیماتی که گرفته می‌شود پایبندی ندارند و مسائل جدی گرفته نمی‌شود. شاید سازمان تربیت بدنی هم این شیوه اداره را می‌پسندد که ایرادی به آن وارد نمی‌کند.

رئیس پیشین کمیته ملی المپیک تصریح کرد: فدراسیون در همه موارد خودش تصمیم نمی‌گیرد و این دیگران هستند که سیاست‌های این مجموعه را مشخص می‌کنند و البته من نمی‌دانم این دیگران چه کسانی هستند.

این صحبتی است که خودشان مطرح کردند و در آن برنامه تلویزیونی، کفاشیان گفت حتی لیوانی دستش نیست که بخواهد جابه‌جا کند. هاشمی‌طبا تاکید کرد: اگر فوتبال می‌خواهد برخی مشکلاتش حل شود باید فدراسیون خودش برای این رشته تصمیم‌گیری کند و تحت‌تأثیر روابط قرار نگیرد.

زمانی که من در سازمان تربیت بدنی بودم با فدراسیون‌ها مشورت می‌کردم اما تصمیم‌گیری نهایی بر عهده خود فدراسیون‌ها بود. برخورد دستوری با کسی نداشتم؛ ضمن اینکه فدراسیون‌هایی که با من کار می‌کردند خیلی دستوربگیر نبودند و خودم هم معتقد بودم باید مستقل کار کنند.

رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی درخصوص زمزمه‌های انتخاب سرمربی جدید در تیم ملی گفت: تفاوتی بین قطبی با مربیان داخلی نمی‌بینم و حتی با نام‌های خارجی هم که در حال مطرح شدن است، فرقی ندارد اما وقتی خود آقایان او را انتخاب کرده‌اند باید اکنون هم حمایت کنند. اگر حمایت اصولی و درست باشد تیم ملی می‌تواند به توفیق دست پیدا کند.

وی درباره اتفاقات رخداده در تیم امید اظهار داشت: تیم امید بیهوده دچار کشمکش شده است. باید غلامحسین پیروانی به کارش ادامه می‌داد. او مشکلی نداشت اما این آقایان بودند که مشکل داشتند. من به دست‌های پشت پرده در فوتبال اعتقادی ندارم و فقط می‌گویم فدراسیون باید مستقل شود.

سعیدلو: نظارت فدراسیون بر لیگ بیشتر شود

علی سعیدلو در نشستی با علی کفاشیان با تاکید بر سامان یافتن شرایط کنونی فوتبال ایران، خواهان دقت نظر فدراسیون در برگزاری دیدارهای پایانی لیگ برتر، دسته یک و همچنین تعیین تکلیف کادر‌های فنی فوتبال ملی شد. علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال که به دیدار رئیس سازمان تربیت بدنی رفته بود، گزارشی از شرایط کنونی فوتبال ایران را به سعیدلو ارائه کرد.

رئیس سازمان تربیت بدنی در این نشست با تاکید بر مشخص شدن سرنوشت سرمربی تیم ملی امید ایران و حمایت از غلامحسین پیروانی خواستار بازگشت او به تیم امید شد. سعیدلو با اشاره به نزدیک بودن رقابت‌های آسیایی گوانگجو تاکید کرد که هر چه سریع‌تر تکلیف مربیگری این تیم مشخص شود.

وی با ابراز نگرانی از شرایط فوتبال ملی و بحث‌های مربوط به تغییر کادر فنی تیم بزرگسالان به کفاشیان اعلام کرد که باید هرچه سریع‌تر وضعیت نابسامان تیم‌های ملی روشن شود تا در فرصت باقیمانده تا جام ملت‌ها و بازی‌های آسیایی گوانگجو آسیبی به فوتبال ملی وارد نشود.

سعیدلو همچنین با ابراز نگرانی از حاشیه‌های هفته‌های پایانی لیگ فوتبال کشور خطاب به کفاشیان تاکید کرد که نسبت به این اتفاقات دقت نظر بیشتری لحاظ شود تا فوتبال باشگاهی ایران نیز در هفته‌های آخر با کمترین حاشیه به پایان برسد.

در ادامه این نشست نیز کفاشیان با اشاره به وضعیت تیم ملی امید ایران گفت: به‌نظر می‌رسد که پیروانی به تیم امید بازنگردد و با توجه به این شرایط پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم و با مربیانی که مدنظر داریم مذاکراتی را انجام داده و خواهیم داد.

کفاشیان همچنین با اشاره به وضعیت تیم ملی بزرگسالان یادآور شد: نشستی با افشین قطبی برگزار شده که طی آن فدراسیون فوتبال از قطبی حمایت کامل کرده و به او اطمینان کامل داده‌ایم که تا جام ملت‌های 2011 وی سرمربی تیم ملی ایران خواهد بود و پس از آن نیز با بررسی عملکرد کادر فنی در مورد آینده آن تصمیم خواهیم گرفت.   ما مربیانی را برای تیم بزرگسالان مدنظر داشتیم اما تنها با فاتح تریم مذاکره داشتیم .

کد خبر 104861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز