یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: جراح ارتوپد چینی، بای هلونگ، در 15 سال گذشته قد حدود 3000 بیمار در سنین 14 تا 55 از ملیت‌های مختلف چینی، آمریکایی، آلمانی و ژاپنی با که از کوتاهی خود ناراحت بودند، بلند کرده است

به گزارش خبرگزاری فرانسه بای که از تکنیکی  که خودش در یک درمانگاه خصوصی در حومه شانگهای ابداع کرده است، استفاده می‌کند، گفت: "من تقریبا در این حوزه صاحب‌نظر هستم."

 ابداع روش نوین جراحی افزایش قد

او برای بلند کردن قد، در زیر زانو هر دو استخوان درشت‌نی و نازک‌نی را اره می‌کند، بدون اینکه به مغز استخوان دست بزند، و به قول خودش "رویای  بلندقدشدن افرادی را که از لحاظ روانی از کوتاه‌قد بودن رنج می‌برند، تحقق می‌بخشد.

یک هفته پس از عمل استخوان‌ها شروع به می‌کنند. بعد بریس‌های ساخته شده از نیکل و تیتانیوم که هر کدام حدود نیم کیلوگرم وزن دارند، به بخش داخلی ساق‌های بیمار پیچ می‌شود.

بای می‌گوید: "حدود چهار ماه باید بگذرد تا شش تا هشت سانتی‌متر به قد بیمار افزوده شود. پس از این، مدت چهار ماه دیگر باید بگذرد تا استخوان‌ها مستحکم‌تر شوند و بیمار اجازه یابد که راه برود."

اعمال جراحی برای افزایش طول ساق پا برای اولین بار در دهه 1950 در شوروی سابق و بعد چین رایج شد، اما در برخی اوقات به نتایج مصیبت‌باری منجر می‌شد. در گذشته ساق پا را در سه نقطه می بریدند،و با این کار بافت ظریف مغز استخوان آسیب می‌دید، و از پین (میخ) برای ثابت کردن استخوان استفاده می‌کردند. در برخی موارد یک ساق پا از دیگر کوتاه دیگر می‌ماند و و عفونت هم شایع بود.

به گفته بای امروزه این عمل بی‌خطر است. به جای کشش دادن روزانه پا به اندازه 1 تا 1.5 میلی‌متر در روز در گذشته، او با سرعتی نصف این مقدار، پا را تحت کشش قرار می‌دهد.

 بای که برای انجام این عمل 75000ی وان  (1100 دلار) می‌گیرد، گفت: "نا از سال 1995 تا به حال حتی یک مورد عدم موفقیت نداشته‌ایم، و اکنون این عمل دیگر دردناک نیست."

بای می‌گوید: "یک فرد کوتاه قد ممکن است با مشکلات متعددی روبه‌رو شود- از جمله در ازدواج، زندگی خانوادگی و محل کار. این شخص ممکن است احساس حقارت کند و دچار مشکلات روانی شود. من حتی افرادی را دیده‌ام که به این خطر می‌خواسته‌اند خودکشی کنند."

اما آیا این جراح از رنج دیگران سود نمی برد؟ بای منتقدانش را جدی نمی‌گیرد، به خصوص آنهایی که بدون اینکه بدانند او دقیقا چکار می‌کند، با او مخالفت می‌کنند. اما مانند هر کار دیگر در چین، دولت این کشور در این مورد هم دخالت می‌کند.

 وزارت بهداشت چین در سال 2006 دستوری به مقامات محلی فرستاد که از آنها می‌خواست تا اعمال جراحی ارتوپدی بلند کردن قد را محدود کنند - از جمله در بیمارانی که صرفا به دلایل زیبایی خواستار انجام این عمل هستند.

بر اساس این توصیه‌ها این عمل تنها می‌توان بر روی معلولان، افرادی ک پاهای‌شان به علل مادرزادی، تصادفات یا سایر بیماری‌ها بدشکل شده است، انجام شود. با وجود این توصیه دولت، بای هنوز عضو محترم انجمن ارتوپدی چین است و به اعمال بلند کردن قد خود ادامه می‌‌دهد.

کد خبر 104833

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز