یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

گروه استان‌ها: سرپرست هیات باستان‌شناسی شهر تاریخی سیمره استان ایلام از کشف یک بازار قدیمی در دره‌شهر خبر داد.

بهزاد فریادیان گفت که با انجام کاوش‌های جدید در شهر باستانی سیمره دره‌شهر یکی از بازارهای بزرگ مربوط به قرون اولیه اسلامی از دل خاک بیرون آمد.

بهزاد فریادیان با بیان اینکه این سازه بزرگ با معماری پیچیده حدود 1400 سال قدمت دارد، به ایرنا گفت که اصلی‌ترین سازه این اثر مربوط به قرون اولیه اسلامی و لایه‌های پایین‌تر آن مربوط به اواخر دوران ساسانی است.

در این کاوش هشت حجره ، طاقچه، طاق نما، ستون، گچبری‌هایی با نقوش هندسی و گل و گیاه،  ظروف منقوش و غیرمنقوش سفالی و ظروف شیشه‌ای به دست آمده است.

سرپرست هیات باستان‌شناسی شهر تاریخی سیمره واقع در شهرستان کنونی دره شهر استان ایلام یادآور شد: ایستایی سازه‌های خارج شده از دل خاک قابل مرمت و بازسازی است.

وی گفت: فصل دهم کاوش این شهر باستانی که 45 روز پیش آغاز شده است، یک هفته دیگر ادامه دارد.  وی بیان کرد: در نخستین فصل جدید کاوش‌های باستان‌شناسی که اخیرا انجام گرفت، اتاق‌های تودرتو و تاقچه‌های قرینه هم و همچنین قطعاتی از گچبری‌های منقش به نقش گل و گیاه و ظروف سفالی و شیشه‌ای در محوطه تاریخی دره‌شهر کشف شده است.

وی ادامه داد: این یافته‌ها تحولی جدید در شناخت نوع معماری و مصنوع‌های دست انسان‌های عصرشان را برای باستان‌شناسان به ارمغان خواهد آورد. محوطه تاریخی سیمره دره‌شهر متعلق به دوره ساسانیان و قرون اولیه اسلامی است که در واقع با ورود اسلام به ایران سلسله ساسانیان منقرض و طی حدود 330 سال محل سکونت امرای اسلامی شد.

فریادیان گفت: این منطقه پس از طی این دوره به دلایلی همچون وقوع زلزله یا خشکسالی متوالی  یا دیگر بلایای طبیعی خالی از سکنه و متروکه شد؛ هر چند که آثار استقرار موقت در قرون جدیدتر در این محوطه مشهود است.

سرپرست هیات کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه باستانی سیمره دره‌شهر تصریح کرد: تلاش برای در دسترس قرار دادن این اطلاعات پژوهشی به‌صورت عمومی تا مرحله اجرا پیش رفته است.

او افزود: اکنون کار شناسایی زوایای تاریخی این محوطه باستانی در دست اقدام است.
شهر باستانی سیمره که در گستره‌ای 200 هکتاری در کنار شهر کنونی دره شهر  قرار گرفته، مربوط به دوره ساسانی است و ششمین اثر ملی به ثبت رسیده کشور به شمار می‌رود.

شهرستان 65 هزار نفری دره شهر واقع در135 کیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام یکی از مناطق تاریخی و باستانی استان ایلام محسوب می‌شود.

کد خبر 104793

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز