گروه بین‌الملل: پس از 2روز درگیری خونین در قرقیزستان که باعث فرار قربان بیک باقی‌اف رئیس‌جمهوری این کشور از پایتخت شد، رُزا آتونبایوا، رهبر مخالفان، ریاست دولت موقت این کشور را برای 6 ماه بر عهده گرفت.

رُزا آتونبایوا در اولین نشست خبری خود پس از به دست گرفتن قدرت ‌ از حمایت‌های روسیه قدردانی کرد.

ولادیمیر پوتین نخستین مقام خارجی بود که برای دولت موقت قرقیزستان پیام همکاری فرستاد.دولت موقت قرقیزستان20 فروردین را روز عزاداری ملی اعلام کرد و به همین خاطر هزاران نفر در میدان اصلی بیشکک، پایتخت این کشور برای گرامیداشت یاد بیش از
 75 نفر از افرادی که در درگیری‌ها با نیروهای امنیتی کشته شدند تجمع کردند.

عزاداری مخالفان در میدان آلاتو در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری که اکنون در اختیار دولت جدید قرار دارد در حالی برگزار شد که قربان بیک باقی‌اف از شامگاه چهارشنبه از پایتخت متواری شده است و در نقطه نامعلومی در جنوب این کشور در اختفا به سر می‌برد.

وی در تماس تلفنی با خبرگزاری‌ها برکناری دولت خود از سوی رهبران احزاب مخالف را غیرقابل‌قبول خواند و با تاکید بر اینکه همچنان رئیس‌جمهوری قانونی است، از مخالفان دعوت کرد تا برای حل بحران سیاسی کنونی با او مذاکره کنند.

وی با وجود این تایید کرد‌ که اختیارات خود در اداره نهادهای امنیتی و انتظامی را از دست داده و امکانات به اجرا گذاشتن دستورات خود را ندارد.به‌دنبال این مسئله تمیر سارویف، معاون نخست‌وزیر دولت موقت که به‌طور عملی قدرت را در این کشور در اختیار دارد مذاکره با باقی‌اف را نامحتمل دانست و اعلام کرد به‌زودی تحقیقات درباره تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی این کشور به سوی تظاهرات‌کنندگان آغاز خواهد شد.

دادستانی قرقیزستان20فروردین دستور پیگرد‌باقی‌اف‌ را به‌دلیل‌ خشونت ماموران پلیس در رویارویی با معترضان، صادر کرد.سقوط دولت قرقیزستان باعث هرج و مرج در بسیاری از شهرهای این کشور شد و عده‌ای با حمله به ساختمان‌های دولتی و فروشگاه‌ها به غارت‌ آنها پرداختند.

دولت انتقالی قرقیزستان از روز پنجشنبه گروه‌هایی از افراد داوطلب در محله‌های مختلف را برای بازگشت امنیت و مقابله با غارتگران تشکیل داد و گزارش‌ها نشان می‌‌دهد که اکنون اوضاع دوباره در پایتخت و شهرهای بزرگ آرام است.آمریکا و روسیه هر دو دارای پایگاه نظامی در قرقیزستان هستند و وضعیت سیاسی این کشور منافع آنها را به‌شدت در منطقه تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که رُزا آتونبایوا، رئیس دولت موقت قرقیزستان هیاتی را به ریاست معاون اول خود به مسکو فرستاده است تا با مقام‌های دولت روسیه مذاکره کند. سخنگوی ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه هم بدون ذکر جزئیات از مذاکره تلفنی پوتین با رُزا آتونبایوا خبر داد.

سخنگوی نخست‌وزیر روسیه گفت: مسئله مهم این است که مذاکره با آتونبایوا با عنوان رئیس دولت اعتماد ملی صورت گرفته است. مقام‌های دولت موقت قرقیزستان اعلام کرده‌اند که هیات اعزامی آنها به‌دنبال کمک‌های مالی روسیه برای پیشبرد امور به مسکو سفر کرده است.

‌به گزارش بی‌بی‌سی‌، عمربک تکبایف، یکی از رهبران مخالفان هم روز گذشته اعلام کرد که روسیه نقش خود را در کنار گذاشتن باقی‌اف از قدرت ایفا کرده‌ و تاکید کرد احتمال پایان حضور نیروهای آمریکایی در این کشور زیاد است. آمریکا پایگاه ماناس را با وجود مخالفت مقام‌های روسیه در نزدیکی پایتخت قرقیزستان در اختیار دارد که نقشی راهبردی را برای عملیات نظامی این کشور در افغانستان ایفا می‌کند.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین اعلام کرده است که روسیه هیچ نوع ارتباطی با وقایع قرقیزستان ندارد. وی در نشستی خبری گفت: نه روسیه، نه اینجانب و نه دیگر مقام‌های روس هیچگونه ارتباطی با آنچه در قرقیزستان در جریان است، نداریم. 

فیلیپ کراولی، معاون وزیر امور خارجه آمریکا هم تاکید کرد که کشورش مذاکراتی با نمایندگان دولت و رهبران مخالف قرقیزستان انجام داده و با دقت هرچه تمام‌تر اوضاع بحرانی در این کشور را پیگیری می‌کند. باقی اف خود در سال 2005 در تظاهرات موسوم به انقلاب گل لاله به قدرت رسید و اکنون به‌نظر می‌رسد تکرار تاریخ او را مجبور به فرار از کاخ ریاست‌جمهوری برای همیشه کرده است.

کد خبر 104662

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز