چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: پنجمین دوره مسابقات و دومین سمپوزیوم بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران18 فروردین با حضور رئیس دانشگاه آزاد و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران (سالن‌های 35، 37، 38 و 38A ) آغاز به کار کرد

920 تیم در این مسابقات ثبت نام کرده بودندکه پس از ارزیابی کمیته فنی 340 تیم از 10 کشور جهان در 2‌بخش بزرگسال و دانش‌آموزی در این مسابقات شرکت خواهند کرد. این مسابقات تا 20 فروردین در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

کشورهای برزیل، ‌آلمان، هلند، فیلیپین و هند هر یک با دو تیم، ‌چین با 17 تیم و پاکستان، ‌آمریکا و انگلیس هر کدام با یک تیم در این دوره از مسابقات شرکت کرده‌اند. در بخش دانش‌آموزی، رقابت در لیگ‌های ربات‌های فوتبالیست یک به یک، فوتبالیست دو به دو، امداد مقدماتی، امداد پیشرفته و نمایش دانش‌آموزی برگزار می‌شود.

در بخش بزرگسالان لیگ‌های ربات‌های امدادگر، خانگی، فوتبالیست سایز کوچک و سایز متوسط، لیگ واقعیت ترکیبی، شبیه‌سازی فوتبال دوبعدی و سه‌بعدی، ربات‌های مجازی، مین‌یاب دستی و اتوماتیک، امداد و نجات و ربات‌های انسان‌نما برگزار می‌شود که در این دوره از مسابقات لیگ ربات‌های پرنده، ربات‌های زیردریایی و ربات‌های نانو برای نخستین بار برگزار می‌شود. پس از ایران، چین با 17 تیم بیشترین تعداد تیم‌ها را در این رقابت‌ها دارد.

وی افزود: بسیاری از تیم‌های خارجی در برخی از لیگ‌های شبیه‌سازی‌ به‌صورت رقابت از راه دور شرکت کرده و در واقع با اتصال به سرور این رقابت‌ها کدهای خود را برای کمیته فنی مسابقات ارسال و کمیته فنی آن را اجرا می‌کند.

در بخش نرم افزاری نیز تیم‌ها به‌صورت حضوری در محل این مسابقات حاضر می‌شوند. یک تیم پاکستانی در لیگ امدادگر واقعی، یک تیم آلمانی در لیگ ربات انسان نما، یک تیم از چین در لیگ فوتبالیست سایز متوسط، 2تیم برزیلی در لیگ واقعیت‌های ترکیبی (یک تیم به شیوه از راه دور و یک تیم حاضر در محل رقابت‌ها)، 3تیم چینی در شبیه‌ساز امداد و یک تیم هلندی در ربات امدادگر مجازی از جمله تیم‌های خارجی حاضر  در این رقابت‌ها هستند.

در لیگ شبیه‌ساز سه‌بعدی فوتبال، یک تیم چینی (حاضر در محل رقابت‌ها)، 3 تیم از چین، یک تیم از آمریکا، یک تیم از انگلیس، یک تیم از آلمان و یک تیم از هلند (همگی از راه دور)، در لیگ شبیه ساز دوبعدی فوتبال، 4تیم چینی (از راه دور) و در لیگ نمایش دانش‌آموزی یک تیم از فیلیپین و 2تیم از هلند (به‌طور حضوری) در این رقابت‌ها شرکت کرده‌اند. لیگ‌های ربات پرنده، ربات زیر دریایی و نانو که امسال برای نخستین بار به این رقابت‌ها افزوده شده‌اند فقط با حضور تیم‌های ایرانی برگزار می‌شود.

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی ربوکاپ 50‌مقاله از کشورهای مختلف دریافت شده که پس از ارزیابی 18 مقاله در این سمپوزیوم ارائه می‌شود.

لیگ ربات‌های مین‌یاب

نماینده فدراسیون جهانی ربوکاپ گفت: لیگ ربات‌های مین‌یاب تنها در مسابقات ایران برگزار می‌شود که با توجه به موفق بودن این لیگ، باید آن را وارد مسابقات جهانی کنیم.

به گزارش فارس، آلن ویسر از دانشگاه آمستردام هلند در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران گفت: سال‌های زیادی است که در زمینه ربوکاپ فعالیت دارم و همیشه در مورد فعالیت تیم‌های ایرانی در این عرصه شنیده بودم که با سفر به ایران از نزدیک با این فعالیت‌ها آشنا شدم.

وی افزود: ایران در زمینه ربوکاپ فعالیت‌های ارزشمندی انجام داده است و هم‌اکنون نیز از کشورهای مختلف همچون فیلیپین، آلمان، انگلیس، آمریکا، هلند، برزیل و چین در این مسابقات حضور دارند.

نماینده فدراسیون جهانی ربوکاپ گفت: در این مسابقات لیگ ربات‌های مین‌یاب برگزار می‌شود که همانند ربات‌های امدادگر کاربرد فراوانی دارند و به‌دنبال این هستیم که بتوانیم این لیگ را جهانی کنیم. وی ادامه داد: هدف فدراسیون جهانی ربوکاپ توسعه و پیاده‌سازی‌ تحقیقات در این عرصه است.

کد خبر 104580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز