چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تظاهر کنندگان معترض در پایتخت قرقیزستان پارلمان این کشور را به تصرف در آوردند.

واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد:  تظاهر کنندگان معترض علاوه بر تصرف پارلمان ، ساختمان دادستانی کل را به آتش کشیدند.

در همین حال ایرنا به نقل خبرگزاری آسیای مرکزی اعلام  کرد: " در نتیجه تیراندازی پلیس به تظاهرات مردمی روز چهارشنبه در "بیشکک" پایتخت این جمهوری آسیای مرکزی، تاکنون پنج تن کشته و بیش از 90 تن زخمی شده اند".

 رییس جمهور قرقیزستان نیز در سراسر کشور حالت فوق العاده اعلام کرده است.   

تارنمای روسی زبان این خبرگزاری، این مطلب را از قول شاهدان عینی نقل کرده است، اما این اخبار تاکنون از سوی مقامات رسمی این کشور تایید نشده است.

بنا به گزارش رسانه های مستقل قرقیزستان، تیراندازی زمانی آغاز شد که تظاهرکنندگان با حمله به کاخ ریاست جمهوری تصمیم داشتند آن را به تصرف خود درآورند.

بامداد امروز حدود پنج هزار تظاهرکننده در میدان مقابل کاخ ریاست جمهوری خواستار استعفای " قورمان بیک باقی اف" رئیس جمهوری این کشور شدند.

بر اساس گزارش های رسیده، صدای تیراندازی همچنان در اطراف کاخ ریاست جمهوری شنیده می شود.

عادل بیسالف یکی از رهبران مخالف دولت گفت: دیگر دولت قدرت کنترل اوضاع در کشور را ندارد.

بنا به گزارش ها، تعدادی از شورشیان با حمله به بخش حفاظت کاخ ریاست جمهوری، تعدادی سلاح کلاشینکوف و نارنجک دستی از مقامات انتظامی ربوده اند.

دیروز و امروز نیز تظاهرکنندگان در دو استان "تلس" در شمال غربی و "آق سو" (به مرکزیت شهر نارین) در جنوب غربی قرقیزستان ساختمان استانداری هایی با همین دو نام را به تصرف خود درآوردند.

رهبری تظاهرات را حزب اپوزسیون "آتامکان" در دست دارد که خواستار برکناری "قورمان بیک باقی اف" رئیس جمهوری است . این حزب رییس جمهور را به خویشاوندسالاری، نقض حقوق بشر و قوانین مردمسالاری متهم می کند.

طبق آخرین خبر رسیده ، قورمان بیک باقی اف رئیس جمهوری قرقیزستان در سراسر این کشور اعلام حالت فوق العاده کرد.

همچنین تظاهرکنندگان در شهر تلس مرکز استان تلس، روزچهارشنبه استاندار و وزیر امور داخله این استان را به گروگان گرفتند.

کد خبر 104572

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز