دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۲
۰ نفر

آرش نهاوندی: دانشمندان آمریکایی اعلام کرد‌ه‌اند مردانی که در سنین کمتر از 30‌سالگی سرشان طاس می‌شود، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار می‌گیرند.

 به گزارش بی‌بی‌سی، محققان در دانشکده داروسازی دانشگاه واشنگتن، پس از بررسی وضعیت جسمانی 2‌هزار مرد 40 تا 47‌ساله این خبر را اعلام کردند.آنها توانستند مقادیر زیادی از هورمون مردانه تستوسترون را در بدن مردانی که موهایشان را در اوان جوانی از دست داده بودند، پیدا کنند. بنا بر تحقیقات این محققان وجود میزان زیادی از این هورمون و کاهش موی سر در سنین پیش از 30‌سالگی با کاهش احتمال خطر ابتلا به سرطان مرتبط است. یافته‌های این دانشمندان در مجله سرطان انتشار یافته است. نیمی از مردان مشارکت‌کننده در این تحقیق از بیماری سرطان پروستات رنج می‌بردند.

محققان در این تحقیق به بررسی این نکته پرداخته‌اند که تا چه حد افرادی که موی خود را در سن 30سالگی از دست داده‌اند در مقایسه با آن دسته از مردانی که در سن 30سالگی طاس نشده‌اند در معرض احتمال ابتلا به بیماری سرطان قرار دارند.

نتایج این تحقیق نشانگر آن بود که مردانی که با کاهش و ریزش موی‌سر خود مواجه بودند 29‌تا 49‌درصد کمتر از سایر مردان در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار داشتند.
بنا بر اعتقاد محققان از 30سالگی به بعد 25 تا 30‌درصد از مردان نوعی ریزش مو یا طاسی سر را تجربه می‌کنند. نیمی از این افراد نیز در سن 50‌سالگی با طاسی مواجه می‌شوند.

طاسی زمانی رخ می‌دهد که غدد مو در معرض مقادیر زیادی از دی هیدرو تستوسترون قرار می‌گیرند. این نوعی ماده شیمیایی است که توسط هورمون مردانه تستوسترون ترشح می‌شود. بنا‌ بر همین تحلیل، کارشناسان معتقدند که احتمال طاسی در مردان دارای میزان بالای تستوسترون بیشتر است، به‌ویژه اگر طاسی در خانواده آنها نیز زیاد باشد.

در غالب اوقات برای آن دسته از بیمارانی که از سرطان پروستات رنج می‌برند جهت کاهش تستوسترون‌ها دارو تجویز می‌شود تا از این طریق بتوان جلوی سرعت رشد غدد سرطانی را گرفت زیرا وجود تستوسترون‌ها سبب تسریع در رشد غدد سرطانی می‌شود. با این حال محققان در تحقیق اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که وجود مقادیر بالای تستوسترون در بدن مردان جوان می‌تواند آنها را در برابر ابتلا به این بیماری حفاظت کند.

دکتر هلن ریپونس، رئیس مؤسسه تحقیقاتی سرطان پروستات می‌گوید: مشخصا در سنی که در آن موهای سر یک مرد کاهش پیدا می‌کند وی در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار ندارد. اگر نتایج آزمایش‌های اخیر درست باشند، می‌توانند بیانگر عملکرد تستوسترون‌ها در بدن و نحوه تأثیر آنها در قبال بیماری‌های مختلف باشند.

ورزش سنگین؛ عامل عوارض قلبی و بروز مصدومیت‌های شدید

تغییر عادات ورزشی روزمره ممکن است برای شما دشوار باشد اما این امر برای جلوگیری از آسیب‌ها به قلب و بروز مصدومیت‌های شدید ضروری است. گرالین گوپراسمیت، مدیر مؤسسه آمریکایی ورزشی- تمرینی اکینوکس می‌گوید: افرادی که به‌طور مکرر به همان فعالیت ورزشی سابق خود ادامه می‌دهند و حاضر به انجام تغییر در آن نیستند یا به میزان مناسب استراحت نمی‌کنند و حاضر نیستند فعالیت ورزشی خود را کند‌تر کنند در پایان با انواع مصدومیت‌های شدید مواجه خواهند شد.

کوپراسمیت که مؤسسه‌اش بر عملکرد11 هزار مربی ورزشی باشگاه‌های اکینوکس در سراسر آمریکا نظارت دارد، می‌افزاید: در صورتی که در میزان و نوع فعالیت‌های ورزشی خود تغییر ایجاد نکنید، دچار عوارضی نظیر کشیدگی و پارگی تاندون‌ها، آماس کیسه مفاصل و انواع تورم‌های دیگر خواهید شد.

البته این مدیر ورزشی اذعان ‌دارد که بسیاری از افرادی که از درد و مصدومیت رنج می‌برند، حاضر نیستند تغییری در مسیر ورزشی خود ایجاد کنند و نسبت به این مسئله بیزار هستند. او در توضیح واکنش افراد نسبت به تغییر نوع فعالیت ورزشی خود می‌گوید: مردم به‌عنوان مثال زمانی که می‌گویید با تردمیل ورزش نکنید، می‌گویند: تردمیل در کاهش وزن من مؤثر بود. این افراد باید بدانند که تردمیل تنها یک کیفیت بود و این به آن معنا نیست که تردمیل تنها راه یا بهترین راه برای لاغری است.

به گفته ادریان شپارد، رئیس بخش ورزش دانشگاه باتلر، بسیاری از ورزشکارانی که به افراط به ورزش می‌پردازند در معرض خطراتی بیش از مصدومیت قرار دارند. او می‌افزاید: بی‌خوابی، بی‌حسی، اضطراب و داشتن مشکل در تمرکز، از دیگر عوارض شایع میان ورزشکارانی است که به افراط به امر ورزش می‌پردازند. این مسئله نشانگر آن است که نباید از کنار این مسئله به سادگی گذشت و باید با دید وسیع‌تری به آن نگریست.

او می‌‌افزاید: آن دسته از افرادی که به هنگام ورزش احساس درد می‌کنند حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند زیرا ممکن است ورزشکار در حال درست انجام دادن فعالیت‌ ورزشی خود نباشد و در نتیجه این فعالیت اشتباه در وی ایجاد درد و یا حتی عوارضی بسیار شدید‌تر نظیر عوارض قلبی کند.

احتمال مرگ در زنان دچار سکته قلبی بیش از مردان است

نتایج یک تحقیق جدید محققان فرانسوی بیانگر آن است که احتمال مرگ زنان پس از بروز سکته قلبی بیش از مردان است.

در میان بیماران قلبی که در بیمارستان‌ها پذیرش می‌شوند، زنان کمتر مورد آنژیوگرافی قرار می‌گیرند. در آنژیوگرافی، گرفتگی عروق قلب از طریق تزریق آمپول و ارسال لوله‌ای حاوی رنگ به شریان‌ها و عکسبرداری تشخیص داده می‌شود. در این روش با استفاده از اشعه ایکس گرفتگی عروق تشخیص داده می‌شود و در روش کامل‌تر با رد کردن بالون، مسدود بودن عروق را بدون نیاز به عمل جراحی مرتفع می‌کنند. بر مبنای تحقیقی که به تازگی منتشر شده احتمال مرگ زنان یک ماه پس از بروز سکته قلبی دو برابر بیش از مردان است.

دکتر فرانسوا شیل، جراح و متخصص ارشد بیمارستان دانشگاه بزانسون در فرانسه می‌گوید: این به آن معناست که ما با انجام روند معالجاتی بهتر و دقیق‌تر می‌توانیم خطر مرگ را در زنانی که دچار سکته قلبی شده‌اند کاهش دهیم.شیل که نتایج تحقیق خود را به کالج قلب آمریکا در آتلانتا ارائه داده است، می‌افزاید: زنان دچار عوارض قلبی باید با به‌کار‌گیری تمام استراتژ‌ی‌های توصیه شده مورد مداوا قرار گیرند.

در برخی از تحقیقات اولیه نیز به این مسئله اشاره شده بود که زنانی که دچار سکته قلبی می‌شوند بیش از مردان در معرض خطر مرگ قرار دارند اما به دلایل این امر اشاره‌ای نشده بود. تفاوت‌های بیولوژیکی می‌تواند این مسئله را تشریح کند.

کد خبر 104338

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز