مجلس،‌ وزارت نیرو را موظف به صدور پروانه در دشت‌های ممنوعه آبی کرد

براساس مصوبه دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت نیرو موظف شد تا برای همه چاه‌های آب کشاورزی فعال فاقد پروانه واقع در دشت‌های ممنوعه آبی پروانه مناسب صادر کند.

به گزارش خانه ملت، نمایندگان مجلس جزئیات طرح تعیین تکلیف چاه‌های آب کشاورزی فعال فاقد پروانه بهره‌برداری را بررسی کردند و با تصویب ماده واحده طرح مزبور،‌ وزارت نیرو را مکلف کردند تا ضمن اطلاع رسانی فراگیر و مؤثر به ذی‌نفعان در مدت 2سال پس از ابلاغ این قانون برای همه چاه‌های آب کشاورزی فعال فاقد پروانه واقع در دشت‌های ممنوعه آبی پروانه مناسب صادر نماید.

براساس این مصوبه به‌منظور صیانت از سفره‌های آب‌ زیرزمینی، وزارت نیرو مکلف است با تامین هزینه از سوی مالکان چاه‌ها، حداکثر طی 2سال پس از تصویب این قانون نسبت به نصب کنتورهای هوشمند برای تحویل حجمی آب در تمامی چاه‌های آب کشاورزی اقدام نماید.

همچنین وزارت نیرو مکلف است ظرف مدت 5سال پس از تصویب این قانون و از محل منابع حاصل از هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها نسبت به برقی کردن تمامی چاه‌های آب کشاورزی اقدام کند. با تصویب تبصره 3 این طرح شرکت‌های آب منطقه‌ای مکلف شدند هر سه‌سال یک بار مشروط به نبود تخلف از مفاد پروانه چاه توسط مالک یا مالکان نسبت به تمدید پروانه بهره برداری چاه‌های آب کشاورزی در‌سراسر کشور اقدام نمایند.

همچنین نمایندگان مقرر کردند از تاریخ تصویب این قانون هر گونه جابه‌جایی چاه‌های دارای پروانه که مواجه با کاهش فاحش آبدهی گردیده و یا خشک شده است صرفا در اراضی آبخور اولیه چاه و حداکثر در محدوده اراضی مالک و مشروط به رعایت سایر ضوابط ماده 11 آیین‌نامه اجرایی فصل دوم قانون توزیع عادلانه آب و تبصره‌های ذیل آن و با تشخیص کمیسیون‌های رسیدگی به صدور پروانه‌ها مجاز است.

کد خبر 104299

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز