جمعه ۱۷ آذر ۱۳۸۵ - ۰۷:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: احمد قدکچیان بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر وتلویزیون صبح امروز جمعه 17 آذر درگذشت.

احمد قدکچیان بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر وتلویزیون در یکی از بیمارستانهای تهران به علت عارضه قلبی درگذشت.

به گزارش خبرنگار هنری ایسنا، احمد قدکچیان، متولد 1299 در تهران بود و فعالیت خود را با تحصیل در هنرستان هنرپیشگی و بازی در نمایش "اسکندرو دارا" در سال 1321 آغاز کرد و بعد از آن در دیگر نمایشها، چون "اتللوو"، "دختر گل فروش"، "سقوط کابینه" و نمایشهای دیگر نقش‌آفرینی کرد و 23 نمایش را در کارنامه هنری خود به ثبت رساند.

قدکچیان از سال 1330 بازی در فیلمهای سینمایی را با "خوابهای طلایی" آغاز کرد و بعد از آن در بیش از 117 فیلم سینمایی به ایفا نقش پرداخت که می‌توان از "گرداب"، "گناهکار"، "خواب و خیال"، "مردی که رنج می‌برد"، "نردبان ترقی"، "بچه‌ ننه"، "دوستان یک رنگ"، "دیوانه‌وار"، "راه و بی‌راه"، "ارثیه"، "بگذار زندگی کنم"، "خط قرمز"، "جدال"، "حسرت" و "بی‌تو تنهایم" بازی کرد.

همچنین در مجموعه‌های تلویزیونی "این خانه دور است"، "امام علی (ع)"،‌ "گلهای کاغذی"، "تنها در تاریکی" و چندین مجموعه‌ی دیگر ایفای نقش کرد.

قدکچیان طی فعالیتهای هنری خود در کنار افرادی چون پرویز خطیبی، شهلا ریاحی، عطا‌اله زاهد، مسعود کیمیایی و غیره همکاری داشت.

 

پسرانش کامران قدکچیان (کارگردان و نویسنده‌ سینما) و حمید قدکچیان (صدابردار سینما)‌ در کنار او طی این سالها فعالیت داشتند.

طبق اعلام مراسم تشییع زنده‌یاد احمد قدکچیان روز یکشنبه 19 آذر ماه از مقابل خانه سینما برگزار خواهد شد.

کد خبر 10402

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز