همشهری آنلاین: جشن جهانی نوروز که شنبه هفتم فرودین 89 با حضور سران 5 کشور ایران، تاجیکستان، عراق، افغانستان و ترکمنستان در مجموعه سعد آباد تهران برگزار شد، هشتم فروردین در شیراز برگزار می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، 150 خبرنگار، تصویربردار و عکاس برای پوشش جشن جهانی نوروز حضور دارند.

این اجلاس از برخی از شبکه‌ها از جمله شبکه پرس تی وی، العالم، شبکه خبر، شبکه سحر و ... به صورت مستقیم پخش شد.

روسای جمهور امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان و جلال طالبانی رئیس جمهور عراق روز جمعه و حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان و قربان‌قلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان روز شنبه به تهران آمده‌اند.

در جشن جهانی نوروز که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران در اسفند سال گذشته در سازمان ملل به عنوان یک روز ملی به ثبت رسیده است علاوه بر روسای جمهور چهار کشور تاجیکستان ، افغانستان عراق و ترکمنستان، معاون نخست وزیر ترکیه ، وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان و شماری از سفرای کشورهای خارجی نیز حضور دارند.

آغاز مراسم جشن نوروز با سخنان منوچهر متکی وزیر امورخارجه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: نوروز جشن بهارانه ، جشن تجلیل دیدار انسان و طبیعت و یادآور تولد دوباره طبیعت زاینده و فرح بخش است.
 
به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از واحد مرکزی خبر ، منوچهر متکی در مراسم جشن جهانی نوروز در حافظیه سعد آباد افزود: نوروز روز شادمانی زمین، آسمان، آفتاب و جشن شکفتن ها و سرشار از شکوه هر آغاز مجدد است.

وی گفت: نوروز در این ایام، خود را با گل و سبزی مهیای لبخند به انسان و طبیعت ساخته است تا پیام نوروزی و انرژی مثبت بهاری را دگربار در دل و روح یار دیرین خود جاری و ساری سازد که زیبایی فکر و طبیعت، تحکیم روابط میان انسان ها، احترام به محیط زیست و احترام به تجربه بشری به زنده اندیشیدن و جلادادن تن و روح نیازمند است.

متکی افزود: پیام نوروز ضرورت حیاتی بازگشت و بازشناخت طبیعت از سوی انسان است لذا نوروز برخلاف برخی سنت ها که پیر می شوند و فرسوده و گاه بیهوده، رو به توانایی می رود و در هر حال آینده ای جوان تر و درخشان تر نوید می دهد.

وی گفت: ولی همه این پیام ، خود زاییده پیام بزرگ تر و بالاتر نوروز است که تغییردهنده و دگرگون کننده و تدبیرکننده مکرر و مستمر طبیعت و دل و جان انسان، ذات مقدس خداوندی است.

سخنان دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامى ایران در جشن نوروز

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: در فرهنگ مشترک ما، نوروز، همه مشتاقان و دوستداران خود را به طرد بداندیشی‌ها و دشمنی‌ها و روی آوردن به پاکی‌ها، دوستی‌ها و استقبال از همه خوبی‌ها و زیبایی‌ها دعوت می‌کند.
 
آقای احمدی نژاد در مراسم جشن جهانی نوروز در مجموعه حافظیه افزود: نوروز نشان دهنده هماهنگی تجدید حیات انسانی با تجدید شادابی و حیات طبیعت است.

رئیس جمهور تصریح کرد: نوروز برانگیزاننده شوق و شادی در انسانهاست و منظره‌ای از زندگی و بالندگی و طراوت طبیعت است که به انسان ها امید می بخشد.

آقای احمدی نژاد گفت: نوروز انسان ها را به تکاپو،‌ رشد، کمال و فردای بهتر دعوت و از خداوند یکتایی حکایت می کند که منشاء حیات است و به طبیعت منجمد حیات می بخشد و دائم در حال جلوه گری است.

رئیس جمهور افزود: نوروز سرشار از ارزش ها و پیام های اخلاقی و معنوی است و پاسداشت اخلاق انسانی، احترام به والدین و بزرگترها، تقویت و تکریم روابط عاطفی اجتماعی، ارج نهادن به خانواده به عنوان رکن اصلی جامعه سالم و بالنده و دمیدن روح نشاط و ایجاد انگیزه برای خدمت بیشتر به هم نوعان است.

آقای احمدی نژاد گفت: نوروز منشاء جوشش ذوق و هنر است و کمتر شاعری وجود دارد که در وصف نوروز نسروده باشد.

رئیس جمهور اضافه کرد: کمتر هنرمندی یافت می شود که در آثار خود از نوروز الهام نگرفته باشد.

بهار انسانیت در راه است

آقای احمدی نژاد در ادامه سخنانش در مراسم جشن جهانی نوروز در مجموعه حافظیه سعدآباد با بیان اینکه بهار انسانیت در راه است افزود:پیام والاتر و بالاتر نوروز امید به آینده درخشان بشری و عبور از سختی ها و ناکامی هاست.

رئیس جمهور تصریح کرد: آینده ای که با آمدن آن دوران حرمان بشر و اندوه و پریشانی بسر می رسد و حیاتی سرشار از عشق و محبت، صلح و دوستی و عدالت و پاکی برپا می شود.

آقای احمدی نژاد گفت: آن زمان که عدالت و پاکی و یگانه پرستی به دست موعود اُمم برپا شود و فرصت شکوفایی حقیقی برای انسان ها فراهم شود، بهار انسانیت برپا می شود.

رئیس جمهور افزود: استدلال نوروز و سنت های ارزشمند آن در قرون و اعصار حکایت از پیوند مستحکم آن با فطرت حق طلبی، زیبایی دوستی و کمال جویی انسانها دارد.

آقای احمدی نژاد اظهار داشت: نوروز بر یگانه پرستی و احترام و عشق به انسانها بنا شده و از این روست که جشن نوروز گستره عظیمی از جغرافیا و ملت ها را دربرگرفته است.

رئیس جمهور ادامه داد: نوروز بخش تفکیک ناپذیر از فرهنگ مشترک همه ماست و این ظرفیت را دارد که زمینه ساز روابط عمیق فرهنگی و ارتقای ارزش های انسانی در میان همه ملت ها باشد.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه بیشتر تمدن های ماندگار بشری در حوزه فرهنگی و جغرافیایی نوروز بروز و ظهور یافته اند، تاکید کرد: نوروز از زیباترین جلوه های تمدن اصلی و تاریخ ساز بشری است.

رئیس جمهور گفت: اگر نوروز آنچنان که هست به دیگر ملت های جهان معرفی شود همگان از آن استقبال می کنند.

آقای احمدی نژاد افزود: موجب خوشحالی است که در پرتو همکاری جمعی کشورهای منطقه، نوروز جهانی شد و بهره برداری از ظرفیت گسترده معنوی و فرهنگی نوروز از طرف مجمع عمومی سازمان ملل، سازمان یونسکو و سازمان همکاری اقتصادی اکو مورد توجه و تاکید قرار گرفت.

رئیس جمهور اضافه کرد: اکنون این فرصت بوجود آمده است که همه کشورها و ملت ها به ویژه کشورهای آسیایی، آسیای میانه، قفقاز، حوزه بالکان، شبه قاره هند و کشورهای آفریقایی افزون بر حفظ و ترویج فرهنگ و سنت های نوروزی، در معرفی ارزش های نوروز به جهانیان اقدامات موثرتر و گسترده تری را برنامه ریزی کنند.

آقای احمدی نژاد گفت: بدون تردید این اقدام به تحکیم صلح و برادری کمک خواهد کرد.
رئیس جمهور افزود: همه دست در دست هم با شور نوروزی برای عبور از ظلمت بی عدالتی ها و کینه ورزی های برخاسته از اندیشه مادی به سوی فردای سرشار از انسانیت، عدالت و عشق حرکت کنیم.

جشن نوروزهرسال به میزبانی یک کشور برگزار شود

رئیس جمهور پیشنهاد کرد که هر سال میزبانی جشن نوروز را یک کشور برعهده گیرد.
آقای احمدی نژاد افزود:بشر برای فردا و نه برای تلخ کامی های امروز خلق شده است و همین امید تا به امروز کاروان بشری را در حرکت داشته و تحمل سختی ها را آسان کرده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: امیدوارم برگزاری جشن سالیانه جهانی نوروز که از امروز و با حضور شما عزیزان و نوروزیان پایه گذاری می شود شروع مجدد برای بهره گیری از این نعمت و رحمت الهی در جهت مصالح و منافع حقیقی ملت هایمان و همه ملت های جهان باشد.

وی ابراز امیدواری کرد، نوروز بتواند راه تعامل برادرانه و سازنده دوستی های پایدار و روابط گسترده میان دولت ها و ملت های صاحب سنت نوروز را بیش از گذشته هموار کند.
آقای احمدی نژاد گفت: جشن نوروز همه ساله می تواند پیام های صلح، دوستی، پاکی و عدالت را به جهان مخابره کند.

رئیس جمهور افزود: پیشنهاد می‌کنم این جشن هر سال به میزبانی یک کشور برگزار شود.
آقای احمدی نژاد در پایان گفت: باردیگر از حضور میهمان عزیزمان تشکر و قدردانی می کنم و از خداوند منان برای همگان سلامتی و موفقیت و برای همه ملت ها آرامش، رفاه، صلح و امنیت پایدار در سایه یگانه پرستی، عشق و عدالت مسئلت می کنم.

سخنان رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور افغانستان: امیدوارم جشن نوروز را در دیگر کشورهای همسایه هم برگزار کنیم تا با توجه به فرهنگ و سنت نوروز؛ مودت و دوستی کشورهای منطقه افزایش یابد

رئیس جمهور افغانستان گفت: افتخار دارم امروز در مراسمی شرکت می کنم که در سراسر کشورهای ما مراسمی بین یک خانواده و یک مردم است.

‌حامد کرزی در مراسم جشن جهانی نوروز در مجموعه حافظیه افزود: جشن نوروز و سال نو در همه کشورهای صاحب سنت نوروز با همه احساسات و با مسرت و زیبایی برگزار می شود.
 
وی اضافه کرد: امیدوارم کشورهای ما همچون این روزهای بهاری برای همیشه در صلح و آرامش به سر ببرند.
 
رئیس جمهور افغانستان با بیان این که جشن نوروز با هفت سین آغاز می شود گفت: جشن نوروز جشن بیرون رفتن، نهال نشاندن، خوشحالی کردن، جمع شدن دوستان با یکدیگر و یکدیگر را میهمان کردن است.

کرزی با تشکر از میهمان نوازی و ابتکار ایران در برگزاری جشن جهانی نوروز ابراز امیدواری کرد؛کشورهای که جشن نوروز را برگزار می کنند همواره در خوشی، آرامش، ترقی و سعادت زندگی کنند.

رئیس جمهور افغانستان در ادامه سخنان خود در مراسم جشن جهانی نوروز، برگزاری سالانه این جشن جهانی را در دیگر کشورهای همسایه خواستار شد و گفت: امیدوارم جشن نوروز را در دیگر کشورهای همسایه هم برگزار کنیم تا با توجه به فرهنگ و سنت نوروز؛ مودت و دوستی کشورهای منطقه افزایش یابد

رئیس جمهور تاجیکستان: پیشنهاد می‌کنم جشن نوروز سال آینده در تخت جمشید برگزار شود
 
رئیس جمهور تاجیکستان گفت: زادگاه نوروز تخت جمشید شیراز و پیشنهاد من این است که جشن نوروز آینده در این مکان برگزار شود.

 امامعلی رحمان در مراسم جشن جهانی نوروز در مجموعه سعدآباد با تشکر از میهمان نوازی و ابتکار ایران در برگزاری این جشن افزود: امروز برای من روز سعادت و خوشی است که به همراه روسا و نمایندگان کشورهای دوست در سرزمین ایران این خاک مقدس فرهنگ خیز و تمدن آفرین گردهم آمدیم.

وی با بیان این که قدمت جشن فرهنگی نوروز حدود6000 سال است؛ گفت: خوشبختیم که در روند تضادهای جهانی شدن که خطرهای جدی فرهنگ کشورهای ما را تهدید می کند؛ نوروز جهانی شدکه این یک پیروزی بزرگ است.
 
رئیس جمهور تاجیکستان گفت: ثبت جهانی جشن نوروز در سازمان ملل متحد نشان دهنده آن است که نیاکان ما از گذشته های دور جشنی را با آرمان های عالی پدید آوردند که پیام آن محبت و وحدت، پاکی و صداقت و زیبایی و بیداری است. امامعلی رحمان با اشاره به این که نوروز هویت ملی تاجیکستان است گفت: ما علاوه بر جشن های ملی و دینی خود مانند جشن های استقلال و وحدت ملی و اعیاد رمضان و قربان، جشن نوروز را به عنوان بزرگترین جشن برگزار می کنیم.

رئیس جمهور تاجیکستان با بیان این که جشن نوروز به جشن جهانی تبدیل شده است ابراز امیدواری کرد این جشن بزرگ هرسال انسان ها را به هم نزدیک تر کند و مقدمه ای برای استقرار صلح و وحدت و از بین بردن دشمنی ها باشد.

رئیس جمهور عراق: جشن نوروز عامل دوستی بین ملت‌هاست

رئیس جمهور عراق، جشن نوروز را عامل دوستی بین ملت ها، صلح و آرامش دانست و گفت: امروز کسانی از نوروز می ترسند که از آزادی ملت ها در هراسند.

 جلال طالبانی در مراسم جشن جهانی نوروز در مجموعه حافظیه سعدآباد با تبریک فرارسیدن سال نو افزود: ما امروز با هم نوروز را جشن می گیریم و پرچم آن را به عنوان پرچم عدالت ، آزادگی، برابری و برادری در میان ملتها گسترش می دهیم.
 
وی گفت: عیدنوروز ، عیدی بین المللی است و تاکنون کمتر پیش آمده است که چند ملت گردهم بیایند و جشنی را به عنوان نوروز برگزار کنند. طالبانی گفت: امیدوارم که جشن نوروز میان کشورهای همسایه گسترش یابد و این کشورها توجه لازم را به این ایام داشته باشند.
 
رئیس جمهور عراق با بیان اینکه نوروز موجب تحول و پیشرفت در هر کشوری است، افزود: امیدواریم در ایام نوروز همه بندها را شکسته و آن را تبدیل به رمز آزادی کنیم و مانند پرچمی آن را به اهتزاز درآوریم.

وی در ادامه با اشاره برگزاری انتخابات در عراق و شرکت میلیون ها عراقی در این انتخابات افزود: امیدواریم شاهد برپایی دولت ملی قوی ای باشیم که خواسته های مردم را در این کشور مطرح کند. طالبانی مردم عراق را پیروز انتخابات بیان کرد و گفت: مردم عراق با حضور میلیونی در انتخابات در برابر تروریست ها ایستادند.

رئیس جمهور ترکمنستان: جشن امروز، جشن نکوداشت مشترکات تاریخی و فرهنگی ملل ماست

رئیس جمهور ترکمنستان گفت: جشن نوروز نمونه بارز میراث مشرق زمین است و در تقویت هرچه بیشتر همکاری ها اهمیت والایی دارد.
 
قربان قلی بردی محمداف در جمع شرکت کنندگان در جشن جهانی نوروز در سعدآباد تهران افزود: از لحاظ معنی و محتوا نوروز بیش از پیش غنی شده است و توسعه روابط متکی بر احترام متقابل با همه کشورهای جهان از جمله کشورهای همسایه از اولویت های همه ما و ترکمنستان است.

وی آینده همکاری ها در این زمینه را بسیار موثر و خوب توصیف کرد و گفت: جشن امروز، جشن نکوداشت مشترکات تاریخی و فرهنگی ملل ماست و دانشمندان ما که در تکامل و روشنگری نوروز نقش داشته اند.

رئیس جمهور ترکمنستان اضافه کرد: با وفاداری به توصیه های اجدادمان و رساندن آن به نسل های آینده تلاش می کنیم گسترش روابط فرهنگی از فعالیت های مهم ما باشد

بیانیه پایانی جشن جهانی نوروز

شرکت کنندگان در جشن جهانی نوروز در تهران در بیانیه ای از اقدامات سازمان ملل متحد، سازمان یونسکو و اکو در تصویب اسنادی مبنی بر گرامیداشت نوروز و اشاعه فرهنگ آن قدردانی کردند.
 
وزیر امور خارجه در مراسم جشن جهانی نوروز با اشاره به بندهایی از این بیانیه گفت: روسا و هیئت های شرکت کننده در مراسم جشن جهانی نوروز، با تاسیس دبیرخانه نوروز در ایران موافقت کردند.
 
متکی افزود: میزبانی دومین جشن جهانی نوروز هم با مشورت هایی که امروز می شود، اعلام خواهد شد.

وزیر امور خارجه گفت: در این بیانیه از نوروز به عنوان روحیه صلح، برادری، محبت و عدالت برای میلیون ها انسان در جهان یاد شده است.

تمبر یادبود جشن جهانی نوروز رونمایی شد

در مراسم جشن جهانی نوروز، تمبر یادبود این جشن با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران و حامد کرزای، امام علی رحمان، جلال طالبانی و قربان قلی بردی محمد اف همتایان، افغانی، تاجیکی، عراقی و ترکمنستانی وی رونمایی و مهر و امضا شد.

همچنین هیئت‌های نمایندگی جمهوری آذربایجان و ترکیه و سفرای کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، لبنان و نمایندگان سازمان اکو و یونسکو این تمبر را امضاء کردند.


 
در پایان مراسم رونمایی از این تمبر، روسای جمهور پنج کشور و هیئت‌های نمایندگی کشورهای یاد شده عکس یادگاری گرفتند.

کد خبر 103896

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز