رئیس‌جمهوری قانونی را ابلاغ کرد که براساس آن سازمان تأمین‌اجتماعی زیر‌مجموعه وزارت رفاه و تأمین‌اجتماعی قرار می‌گیرد و وزیر رفاه و تأمین‌اجتماعی در برابر مراجع قانونی ذیربط پاسخگو است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در اجرای اصل یکصد‌و‌بیست‌و‌سوم قانون اساسی، قانون اصلاح ماده‌113 قانون مدیریت خدمات کشوری و چگونگی تعیین مدیریت سازمان تأمین‌اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌های درمانی که با عنوان طرح دوفوریتی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، با تصویب در مجلس و تأیید شورای نگهبان، از سوی رئیس‌جمهوری برای اجرا ابلاغ شد.

براساس این قانون، سازمان تأمین‌اجتماعی زیر‌مجموعه وزارت رفاه و تأمین‌اجتماعی قرار گرفته و وزیر در برابر مراجع قانونی ذیربط پاسخگو است.این قانون ترکیب 9 نفره هیات امنای سازمان تأمین‌اجتماعی را تعیین کرد که براساس آن 6نفر با پیشنهاد وزیر رفاه و تأمین‌اجتماعی و تصویب شورای‌عالی رفاه و تأمین‌اجتماعی و 3 نفر باقیمانده مطابق قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین‌اجتماعی تعیین خواهند شد.

این قانون همچنین مقرر کرده است هیات امنای مذکور در حکم هیات امنای همه صندوق‌های تأمین‌اجتماعی و بازنشستگی، بیمه‌های خدمات درمانی و صندوق بیمه روستاییان و عشایر خواهد بود.

بر این اساس، نصب و عزل مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی و تمامی صندوق‌ها و بیمه‌های موضوع این قانون با پیشنهاد هیات امنای سازمان و تأیید و حکم وزیر رفاه و تأمین‌اجتماعی انجام می‌پذیرد.

سایر مقررات سازمان تأمین‌اجتماعی و همچنین صندوق‌ها و سازمان‌های بازنشستگی و بیمه‌ای و قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین‌اجتماعی به قوت خود باقی است. این قانون وزارت رفاه را مکلف کرده است که در طول برنامه پنجم اقدامات قانونی لازم را برای ایجاد وحدت رویه برای تمامی صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌های درمانی پیگیری و اجرا کند.

کد خبر 103597

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز